Gå till innehåll

Reklam på forumet - Affär eller webbshop


admin

Rekommenderade inlägg

Kommer idag att skicka ut ett mail till aktuella annonsörer och de som visat intresse att sidan kommer ej längre att censurera diskussioner som rör affärer eller webbshoppar så länge det INTE är skitsnack som påhopp.<?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" /><o:p></o:p>

Är otroligt svårt eller omöjligt att göra alla till lags och vill inte verka vara sur då en diskussion är igång om ämnet. Forumet skall vara fritt med en trevlig ton för alla som har saltvattensakvarium som intresse.<o:p></o:p>

Får se hur annonsörerna reagerar på detta men de får välja att antingen synas på sidan eller inte.<o:p></o:p>

<o:p> </o:p>

Ser ingen annan lösning på detta. <o:p></o:p>

<o:p> </o:p>

Mvh

Admin

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, i den mån det har varit möjligt. Frågan är väldigt komplex och gränsdragningarna väldigt svåra. Var går gränsen för vad som är reklam eller inte. Som ni ser i första inlägget i den här tråden så finns inte denna frågeställning/gränsdragning längre.

Jag hoppas både som Moderator och som privatperson på annonsörernas förståelse och att de väljer att vara kvar som annonsörer.

Men inte minst att fler väljer att betala medlemsavgiften så vi får ha kvar den här underbara sidan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bra val Admin att kontakta sponsorerna i detta ärende då detta varit en konfliktkälla i flera år nu. Jag tror att om affärerna inte accepterar detta så kommer det bara att slå tillbaka på dem själva. Jag förstår att konkkurensen, liksom på de flesta marknader, är hård men att förbjuda diskussion om konkkurenter kommer bara väcka ilska mot dessa butiker och en sämre kundlojalitet som följd.

Jag förstår också att detta kan vara en svår bedömningsfråga för Admin om avtalet säger att man inte får diskutera konkkurenter. Om ni vill att "Forumet skall vara fritt med en trevlig ton för alla som har saltvattensakvarium som intresse" så tycker jag att avtalet bör ses över.

Mvh

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har inte amerikanska sajter typ reefcentral och liknande löst det hela genom att det inte är tillåtet att länka till shoppar - oavsett om dom är annonsörer eller inte.

Dessa regler väl uppkommit eftersom det var alldeles för lätt att posta en massa inlägg "för egen vinning"

Jag gillar naturligtvis inte heller censur, när SG var nytt så har jag för mej att t o m svordomar censurerades.

Men samtidigt förstår samtidigt problemets båda sidor:

Medlemmerna på guiden vill ju gärna ge tips och råd i ALLA sorters frågor,

samtidigt undrar annonsörerna på sidan undrar om det är någon idé att betala för något som andra får gratis, eller att sponsra något som motarbetar dom - jämför med spritannonser i IOGT:s medlemstidning eller romantiska negerhistorier med lyckligt slut på KKK:s hemsida.

( nu överdriver jag naturligtvis lite för att jag tycker det är kul!)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har inte amerikanska sajter typ reefcentral och liknande löst det hela genom att det inte är tillåtet att länka till shoppar - oavsett om dom är annonsörer eller inte.

Dessa regler väl uppkommit eftersom det var alldeles för lätt att posta en massa inlägg "för egen vinning"

Jag gillar naturligtvis inte heller censur, när SG var nytt så har jag för mej att t o m svordomar censurerades.

Men samtidigt förstår samtidigt problemets båda sidor:

Medlemmerna på guiden vill ju gärna ge tips och råd i ALLA sorters frågor,

samtidigt undrar annonsörerna på sidan undrar om det är någon idé att betala för något som andra får gratis, eller att sponsra något som motarbetar dom - jämför med spritannonser i IOGT:s medlemstidning eller romantiska negerhistorier med lyckligt slut på KKK:s hemsida.

( nu överdriver jag naturligtvis lite för att jag tycker det är kul!)

Angående:RC så stämmer det att de har en mycket hård linje på vad som anses reklam, och om jag inte minns helt fel så får man inte ens föreslå att man har fraggar att byta, även om det är privatpersoner emellan. Men det är som sagt i USA det. De har ju fler medlemmar online än vad SG har totalt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De är väl inte mycket risk för att det näms så många butiker utanför USA som skulle vara billigare. Iallafall ej Europeiska nätbutiker.

Sen har Amerikanarna lite mer egna butiker o välja på osv. men jag tycker man ska gynna svenska butiker så gott man kan. Ibland kan det vara Ekonomiskt för plånboken att köpa från utlandet men offtast så köper jag o säkert många med mej,från svenska butiker.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ett problem är att vi som inte bor i storstadsområdena,är tvungna att handla en del på postorder,är det då billigast i tyskland gör man ju det,om man inte har obegränsat med pengar,jag försöker så gott det går att handla av våra svenska butiker,men ibland funkar det inte,att betala 3 gånger så mycket,tyvärr.detta är ju ett dilemma,självklart

är det mycket roligare att handla direkt över disk,sen förstår jag att svenska handlare

vill tjäna lite,för att överleva

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag tycker regelverket kring detta har varit väldigt otydligt, jag hade inte en aning om att man inte fick diskutera ställen som inte annonserade här, nu är det ju inte aktuellt längre, men det kan ju vara bra att föra ut reglerna om liknande dilemma uppstår igen. Tror att det var ganska många som inte kände till detta, lite konstigt att det inte har kommit fram vid tidigare diskussioner i ämnet.

Men jag håller med många av de föregående, det här är nog bästa lösningen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ett problem är att vi som inte bor i storstadsområdena,är tvungna att handla en del på postorder,är det då billigast i tyskland gör man ju det,om man inte har obegränsat med pengar,jag försöker så gott det går att handla av våra svenska butiker,men ibland funkar det inte,att betala 3 gånger så mycket,tyvärr.detta är ju ett dilemma,självklart

är det mycket roligare att handla direkt över disk,sen förstår jag att svenska handlare

vill tjäna lite,för att överleva

Om din butik är så mycket dyrare, så är du nog på fel ställe och handlar bara!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

greger som bor i huvudstaden förstår inte att vi i mindre städer inte har någon butik att handla i. Här i vänersborg finns det 2st zoobutiker som inte har salt även om jag har fått en av dem att bli lite intresserad av saltvattensakvaristik så han har stt upp ett 150L kar för visning i butiken men till att ha ett sortiment som passar mig och de 2 andra saltisarna i stan dit är det lika långt som härifrån till månen. Jag kan ju be de ta hem grejor som jag ibland har gjort men då kanske jag får vänta i flera veckor.Jag beställde coralife fosfatremover och den kom bara efter 4 veckor så under tiden beställde jag lite aquaphos av Drakfisken som kom efter 3 dar, skillnad! Jag köper det mesta i Tyskland för det är bekvämt, billigt och grejorna kommer inom 2 veckor. Vi som inte bor i huvudstaden har inte samma förutsättningar som er, jag måste åka till Göteborg eller Lerum (utanför Göteborg) bara för att handla en fisk. så jag kan inte bara traska ner och kolla lite när jag har lust.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är samma sak för mig. Närmaste "saltbutik" är faktiskt nere på stan, men den butiken har aldrig någonting inne, och om det finns så är det av tveksam kvalité. Näst intill blir 10 mil norrut, om dom har någonting inne. Just nu är det lite ombyggnation, så det finns inget att handla.

Det som återstår är att få kuska 55 mil söderut och hämta en större mängd levande, alternativt att få dom att skicka med Bussgods.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vet inte om SG är beroende av pengarna från reklam/sponsor för att överleva. Men om huvuddelen av oss som är aktiva här betalar medlemsavgift så blir ju Wrang och kompani mer oberoende och medlemmarna kan få ha de diskussioner vi vill.

Jag menar att Wrang och de andra moderatorerena gör ett jättearbete som håller igång SG. Låt oss se till att de har ekonomi till driften genom medlemsavgifter. Det betyder i sin tur att de annonsörer som vill synas gör det för att de vill göra positiv reklam och inte tysta debatter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Greger som bor i huvudstan förstår visst att det inte finns butiker överallt, men om crille får betala 3 ggr så mycket så är det nåt fel!

Men vad Svärd som bor i vänersborg inte tycks förstå är att det faktiskt finns butiker i sverige också, och om han bemödade sig med att kolla så är prisskillnaden i flera av dom tämligen liten.

För att ta ett exempel som nyss var på tapeten: FM UltraLith 2,5 liter: tyskland 11€ / JR-akvarium 110:-skr, UltraBak 14.5€ / JR 145:-, UltraBio 19,50€ /JR 195:-

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vet inte om SG är beroende av pengarna från reklam/sponsor för att överleva. Men om huvuddelen av oss som är aktiva här betalar medlemsavgift så blir ju Wrang och kompani mer oberoende och medlemmarna kan få ha de diskussioner vi vill.

Jag menar att Wrang och de andra moderatorerena gör ett jättearbete som håller igång SG. Låt oss se till att de har ekonomi till driften genom medlemsavgifter. Det betyder i sin tur att de annonsörer som vill synas gör det för att de vill göra positiv reklam och inte tysta debatter.

Hej!

Jag vill bara klargöra att vi som annonsörer inte har något som helst inflytande över vad som skrivs respektive tas bort på saltvattensguiden!

Mvh Leffe& Fredrik -JR/Triton akvarium, Stockholm

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är samma sak med armaturer också, till exempel Aquaconnect Lumimaster. I stort sett samma pris på PWSS som på Aquapro2000. Valet i det fallet är inte speciellt svårt.

Om nu bara någon i avlånga landet sålde ATI så hade man handlat på sig en Sunpower "svenskt"...

Trist med konkurrens på "webshop-nivå", faktiskt. Det har varit på tapeten flera gånger och tyvärr är det butikerna som förlorar. Kan dom matcha (i någorlunda form som tidigare nämnt) webshopparna så kommer kunderna att välja svenska butiken istället.

Det är svårt att övertyga kunder om varför dom ska betala mer för samma vara, tyvärr. Lockelser som support och annat smäller tyvärr inte högt när plånboken får tala. =(

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är ju sånt här vi gärna vill ha.

Ett STORT plus i kanten för JR för att de går öppet ut i forumet!

Flera sådana inlägg skulle vara riktigt nyttiga för alla, där ev. annonsör/butik/webshop gåt ut med info, klargöring etcetc som många andra var inne på.

Tack JR!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag köper gärna svenskt och av lokala butiker i den mån det går.

Men när en del saker skiljer flera hundralappar och jag på en order tjänar tusenlappar på att köpa från Tyskland så blir det lätt att man beställer där då plånboken får tala klart.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej!

Jag vill bara klargöra att vi som annonsörer inte har något som helst inflytande över vad som skrivs respektive tas bort på saltvattensguiden!

Mvh Leffe& Fredrik -JR/Triton akvarium, Stockholm

Va bra, men jag tycker i alla fall att vi ska betala medlemsavgifter för att göra livet lättare för Wrang och co. Han ber oss om en summa motsvarande några turbosniglar för ett års medlemsavgift.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Va bra, men jag tycker i alla fall att vi ska betala medlemsavgifter för att göra livet lättare för Wrang och co. Han ber oss om en summa motsvarande några turbosniglar för ett års medlemsavgift.

Jättebra att höra detta direkt från annonsörerna.. jättebra JR! :D

För mig är det en självklarhet att betala medlemsavgift..

Jag har lärt mig mer på detta forum än alla böcker jag skulle kunnat köpa känns det som. Det jag får ut av detta forurm är mycket mer värt än dom där extra turbosniglarna!! =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...