Gå till innehåll

Henke och Ida's Salt-Comeback [Skåne]


Scooby_doo

Rekommenderade inlägg

  • Svar 283
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

japp. ska försöka ordna bättre, de jag laddade upp är tagna i akvariet med uv-kamera.

får ta bort lite snigelmat från rutorna och ta några kort genom rutan.

Önskeplanerna är att dokumentera upp lite mera med kort akvarie/utrusning samt fakta (skötsel, rutiner, vattenvård mm) för framtiden, kanske att kombinera i ny utgåva av saltvattens för dummies.

~Henrik

Tackar för bilderna i alla fall!
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Önskeplanerna är att dokumentera upp lite mera med kort akvarie/utrusning samt fakta (skötsel, rutiner, vattenvård mm) för framtiden, kanske att kombinera i ny utgåva av saltvattens för dummies.

~Henrik

Är helt ny inom saltvatten hobbyn och går just nu i planering stadiet så när man ser "saltvatten för dummies" blir man ju överlycklig =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Marie,

Kul att den kommer till nytta.

Finns en påbörjad version 2 med framförallt lite (OK - ganska mkt) rättningar av slarviga stavningar och användandet av svenska språket av mig när jag skrev dokumentet. Det finns några hjälpsamma (svenska lärare mm) här på forumet som erbjudit sin hjälp med rättningar.

Som sagt, hade varit kul att komplettera den med mera information, och ett avsnitt med ett summering av ett exempel på uppstart/drigt av akvarium med lite bilder, tips mm.

Men det hindrar inte att kolla in alla fina trådar här på SVG om andras akvarier där du kan läsa gällande tex. uppstart mm då det som mkt annat inte finns ngn exakta regler hur man ska göra.

~Henrik

Är helt ny inom saltvatten hobbyn och går just nu i planering stadiet så när man ser "saltvatten för dummies" blir man ju överlycklig =)
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 år senare...

inte så mkt nytt, tiden har gått och korallerna växer lite okontrollerat - djungelns lag..

tror jag har samma fiskar som för 1 år sedan faktiskt.

ska göra en städning och se om jag kan ta ngn bild.

~Henrik

Alltid bra med mycket info! ;)

Kom igen nu, vad händer med karet? Något nytt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Jonas,

hehe, ja vi är vid hälsa alla.

bild före blir enkelt: en helt rosa bild (kalkalger)... nejdå, så illa är det ej.

~Henrik

Hej Henrik!

Kul att se att det inte bara är akvariet som lever fortfarande! *ler* Ta gärna och lägg upp någon bild innan du gör storstädning!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Mitt samvete säger ngt om det...

Har en version (typ 1.1) som som ngn hjälpte mig rätta en del språkligt.

Inget direkt extra om kemi etc. har typ glömt bort allt det där och inte mätt ngt vattenvärde på mera än 1 år. Men visst är det bra att kunna om det strular etc.

Skulle vilja lägga till en del i den med bilder/text från uppstart till nu med hur jag gjorde och mina rutiner med blanda vatten, balling etc.

Mestadels för min egen skull, men även ett exempel (bland många) hur man kan göra för de som är intresserade.

~Henrik

Fint kar!

Hur går det med V2 av "Saltvatten för dummies"? Kommer det en uppdatering snart? :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Lågt vatten... Du menar bilden som är från vattenbytet eller??

Kollade in ditt kar Sillen, såg mkt trevligt ut och annorlunda mot sist jag kollade, bra jobbat.

Fick precis sms från min akvarievakt som sade allt var bra hemma, har varit bort nu 3 veckor och sett bla. gul kirugfisk när jag snorklat - gissa vart..?

Nu kanske jag ser fel men det ser ut som om vattennivån är MYCKET låg i ditt kar!

Jo då det går bra även om jag inte sköter karet som jag borde. Fast det verkar

må bra ändå. Om du kollar denna länken så kan du se bilder som är tagna sista halvåret!

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=24202&page=7

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...