Gå till innehåll

Tips på fiskar till mitt 1.400 L


fiend

Rekommenderade inlägg

ramq: är kanske något man får göra då vi tar en roadtrip här nedöver snart. Jag, Peter, Jörgen och kanske Jörgen2 får ta och stuva in oss i en bil och köra ned till Övik för lite gott fika framför 1920n :)

Mvh Fredrik

Vet inte om jag är Jörgen eller Jörgen2, men jag är defenitivt på :D

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 72
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

inte sugen på någon kejsare? Finns ju flera kanonkandidater, Imperator, Navarchus, xanthometopon, Cillaris m.fl.

När det gäller kirurgerna tycker jag du ska välja bort Desjardinin (som ju är röda havs varianten av Veliferum) eftersom du har Veliferum. Jag skulle också som några av de föregående föreslår välja några arter och ha några fler, exempelvis ett gäng gula ett gäng Hepatus och kompletera med typ en Literatus(eller Elegans) och en Leucosternon, så blir det inte så rörigt (fisksoppevarning!). Sen tycker jag också att ett rejält gäng Anthias verkligen skulle göra sig i karet!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=6111&highlight=petrol

Petrols tråd med lite bilder på vad jag kunde se åtminstone 3 st Triostegus.

Hej, jag har 4st triostegusar (hade 5st men stormen Gudrun tog en från mig).

Mina kirurger är:

A. triostegus (4st)

P. hepatus

N. lituratus

Z. flevescens (3st)

Z. veliferum

A. coeruleus

N. vlamingii

(tror det var alla)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du har bra smak! Jag älskar kirurger. Kan inte ge så många utlåtanden om vilka som går med vilka. Dock tycker jag du ska läsa lite om de blå/gula fröknarna då det finns flers stycken. Jag hade själv 2 st Fiji men har bara en kvar och den är verkligen inte en busunge som tydligen många fröknar är!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Planerar du för knappolyper tror jag inte Chelmon Rostratus funkar.

Jag har aldrig hört eller märkt att de skulle vara intresserade av knappolyper, däremot går aiptasia och featherdusters åt.

Jag skulle definitivt satsa på ett stim med anthias om jag hade ett kar i den storleken. Det finns inget i min mening som påminner så mycket om ett levande rev som ett stim med anthias.

Trevliga bekymmer du har ;).

Mvh

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När du startar har du ett gyllene tillfälle att kombinera kirurger som blir svårara sedan. Sätt i de veka artrena först och låt dem etablera sig fyll därefter på med tuffare arter.

En bra kirurg i stim är hepatus. Försök få tag i dem när de är riktigt små och lägg i så många som du har lust med och plånboken tillåter. Jag har i min burk 6 hepatus som går bra ihop och det beror av att de fick flytta in som riktigt små.

Flavscens funkar också fint i stim.

Andra "måste"-kirurger är:

Zebrasoma xanthurus gärna ett par.

Ctenochaetus tominiensis

Ctenochaetus hawaiiensis (en pärla)

Acanthurus olivaceus, för att den färgar om så otroligt.

Acanthurus pyroferus för att den är mimikry på kejsare och då slipper du korallnafsare.. (Den kommer jag att få kritik för...:ler:)

Naso lituratus, snällast av dem alla.

Ctenochaetus strigosus, slåttermaskin på alger.

Alla de där är rätt tåliga. Om du gillar utmaningar ska du självklart ha

Acanthurus achilles, den är ju otroligt snygg

Acanthurus japonicus, samma anledning

Acanthurus lineatus, samma anldening igen

Acanthurus leucosternon, behövs ingen kommentar.

och som topp på detta en biffig Sohal.

Blanda med en 20-30 Anthias o lite koraller.

Den som sen kommer hem till dig och inte svimmar är förmodligen blind.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

håller med capote, prova på en lineatus, livligare och snyggaare fisk finns knappt.

Tycker att svårigheten och aggrissiviteten på den är lite överdriven, visst kan den va lite sur mot nya firrar men det brukar gå över på ett par timmar.

Och så klart ska du ha anthias i det karet, ett stort stimm e ju sjukt snyggt...tyvärr hoppade alla mina ut under loppet av en natt

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett stim med anthias skulle stå högt på min priolista i ett kar av denna storlek.
Ett stim med gröna chromis är definitivt en färgfläck som inget revakvarium borde vara utan. Se det som en "utfyllnadsfisk" och 10-15st såna i ditt kar skulle göra fint.

Vänta tills på fredag - då får du vad jag förstår se ett hundratal gröna chromis och ett 70 tal anthias i ett 1400 kar (1400 kubik alltså)!! Visserligen är detta kar stort men jag har aldrig sett grön chromis jaga ihjäl varandra. Jag har tre i mitt 80 liters utan större problem. Nästan alltid framme. Den mest underskattade fisken av alla i mitt tycke.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vänta tills på fredag - då får du vad jag förstår se ett hundratal gröna chromis och ett 70 tal anthias i ett 1400 kar (1400 kubik alltså)!! Visserligen är detta kar stort men jag har aldrig sett grön chromis jaga ihjäl varandra. Jag har tre i mitt 80 liters utan större problem. Nästan alltid framme. Den mest underskattade fisken av alla i mitt tycke.

MVH Lasse

Håller oxå med om att Chromis är underskattad. Har 6 stycken och än så länge ett Anthias-par som är otroligt vackra. Skulle lätt kunna sälja ett par kirurger för att kunna peta i så man får ett litet Anthias-stim.. Otroligt vackert även om vissa kanske vid första ögonkastet ser ut som en guldfisk i mångas ögon!!??

Mina Chromis går strålande ihop, har haft en som dött för mig som ögat svullnade upp på för ett tag sen, men aldrig sett att dom jagat varandra.

Släppte i nya i lördags och dom gick i stim alla 6 efter nån timme..

Är det någon här som har flera A Leucosternon i ett stort kar?????

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ny och uppdaterad lista över fiskarna:

Har även satt dit ett antal.

Nu vet jag att jag inte kan ha ALLA dessa fiskar, även om jag vill så det jag nu måste börja fundera över är lite vad jag ska ha för fisk och vilket antal av dem =) våga för och nackdelar mellan dem olika fiskarna..

Anledningen att Anthias ligger på "eventuellt" är att jag läser att dem är kinkiga på käket och behöver mat typ konstant. Finns så vitt jag förstår olika varianter av samma fisk som har olika krav?

Mest troligt intressanta:

-------------------------------------

Kirurger:

6 Acanthurus triostegus

6 Acanthurus japonicus

6 Paracanthurus hepatus (palettkirurg)

6 Zebrasoma veliferum

6 Zebrasoma flavescens (gul kirurg)

1 Naso elegans

1 Naso lituratus

1 Acanthurus sohal

1 Acanthurus leucosternon

1 Zebrasoma xanthurus

1 Ctenochaetus hawaiiensis

1 Ctenochaetus strigosus

Övriga:

15 gröna chromis

6 Amphiprion ocellaris (clownfisk)

1 Ecsenius bicolor

1 Pseudochromis paccagnellae

2 Salarias fasciatus

2 Synchiropus splendidus (Mandarin Fisk)

2 Forcipiger flavissimus (Gul Pincettfisk)

Eventuellt intressanta:

-------------------------------------

Kirurger

Acanthurus japonicus

Zebrasoma scopas

(?) Zebrasoma desjardinii

Acanthurus olivaceus

övriga:

"Anthias"

Dascyllus melanurus (Fyrrandig frökenfisk) / Dascyllus aruanus (Trerandig frökenfisk)

Chrysiptera parasema

Xanthichthys auromarginatus

Chelmon rostratus (Kopparbandad Pincettfisk)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Undvik fröknar möjligtvis Chrysiptera taupou undantagen som är ganska snäll.

Pincetten begränsar dig när det gäller val av koraller och andra lägre djur.

Hmm. Vilka koraller är pincettfisken på? Kanske inte tar den iom att det vore nice med rörmaskar och andra smådjur.. :)

Vilka fröknar har jag med i intressant-listan? har för mig jag inte tog med någon där, eller? :/

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,ett tipps med kirurger,antingen en eller tre och uppåt om du ska ha samma sort, och fröknar blir lugnare ju fler dom är,hade ca 30 mixade kirurger ca 60 fröknar + diversa annan fisk, över 100,det gick bra ända tills gudrun kom,sen var det mest fröknar kvar,du kan säkert ha hela din lista men då måste dom få mat ordentligt,annars är striderna igång,Mvh stefan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Stefan: Hur stort akvarie hade du innan Gudrun?

Så jag ska hellre ha 3 eller fler av de sorter där jag skrivit 2 st med andra ord. Det kan ju iofs vara sant. Hmm..

Kan man mata kirurger med matmaskin, typ eheim, eller måste dem "handmatas" med nåt speciellt foder flera gånger om dagen?

Har 4 st Eheimmaskiner och tänkte mata med vanligt käk på morgon och på kvällen åt dem lite beroende på. Men under dagtid eller ibland då man är borta har man inte möjlighet mata annat än med maskin =/

mvh Fredrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,jag har det karet jag har nu,använder du pellets eller HIKARI alga wafer,sånt man ger malar,dom löser sig ganska sakta då kan du mata morgon o kväll,ca 1kg alga wafer i månaden förbruka jag, men den innehåller ca36% protein så dom växer fort ,mata jag med artemia så gick det nästan en 100gr om dagen för att hålla dom lugna,så glömm inte å mata.Mvh stefan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så länge som jag vet vad dem vill ha och när så kan jag styra upp det med matningsmaskiner och att jag själv kan mata :)

Det svåra för mig just nu är att veta vad alla fiskar ska käka och vad man kan prova med, om några typer vanligen matvägrar i början, etc..

Som tur var har jag säkert 3 månader på mig minst innan mina kirurger ska börja planeras in färdigt.

Nu håller jag på att gräva fram alla alternativ och utvärdera och vända och vrida på dem :D

Det är ett 1120L - akvarie som du har kört 30 kirurger i och 60 st fröknar. ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vänta tills på fredag - då får du vad jag förstår se ett hundratal gröna chromis och ett 70 tal anthias i ett 1400 kar (1400 kubik alltså)!! Visserligen är detta kar stort men jag har aldrig sett grön chromis jaga ihjäl varandra. Jag har tre i mitt 80 liters utan större problem. Nästan alltid framme. Den mest underskattade fisken av alla i mitt tycke.

MVH Lasse

Jag har själv aldrig haft Chromis, är mer fängslad av anthias som stimfisk. Men har sett många på RC klaga över sina gröna chromisars beteende efter ett par år. Verkar gå bra i början, men efter ett par år dödar dom av varandra.

Sökfunktionen avstängd där nu, så kan inte ge länkar.

Som sagt, jag talar inte av egen erfarenhet, men om man frågar mig så skulle jag nog valt anthias över chromis.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,ja det var det ,men då är man hela tiden beroende av att tekniken fungerar tyvärr.en del fisk har det lite besvärligt i början med pelletsfoder,men artemia brukar få i gång dom flesta,sen kan man ju övermata lite så att det blir över till dom som inte är så sugna just då,det är bara att byta lite mer vatten,mat är den bästa medicin som finns,men en del är ändå omöjliga att få att äta och då är det inte så mycke man kan göra,möjligt vis sockerbad men det har jag aldrig haft någon framgång med,Mvh stefan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...