Gå till innehåll

Bjarne's Saltföljetång


adddo

Rekommenderade inlägg

Hej Bjarne!

Kul att se dig här igen! Gillade dina bilder och har en fråga på ditt ljus för jag orkar inte läsa hela tråden.

Vad har du för belysning och hur har du satt tiderna på huvudljus vs kvällsljus?

Tack Jonas!

Belysningen idag består endast av 2x250w BLV 20.000k och en 18w Osram 67 T8.

MH går på ca 14:00 o släcks ca 22:00. Blåljuset sätter jag vanligtvis på när jag kommer hem från jobbet o släcker när jag lägger mig.

Planen är att såsmåningom uppgradera ljuset till 2x400w gärna med coralvue elektroniska ballaster o Lumenarc3 reflektorer med ReefLux lampor. Detta är inget jag har speciellt bråttom med dock, kanske ett par T5or med actinic oxå.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kanonsnyggt Bjarne!

Gillar den här:

attachment.php?attachmentid=16039&stc=1&thumb=1&d=1187382999

Jag är inte nogon stor hysterix fan men du har fin färg på din. Fast Stylophoran (eller hur det stavas) den är grym!!! Har den den härliga färgen i verkligheten också?

Hoppas jag nu inte gjort bort mig med arterna!

Tack :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är inte nogon stor hysterix fan men du har fin färg på din. Fast Stylophoran (eller hur det stavas) den är grym!!! Har den den härliga färgen i verkligheten också?

Hoppas jag nu inte gjort bort mig med arterna!

snyggt :smiley20: ,undrar hur det blir när du skaffat ny kamera, tycker det är bra bilder

Jonas, den är ungefär i den färgen.. Men mera 'lyster' liksom. :)

Tack Crille. Jag tycker det är kul att fota o tar väl typ 100 bilder varav 1 elr 2 blir "ok". Skulle vara kul med en kamera med lite mer inställningar. Men ständigt dessa prioriteringar :) hehe

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jahapp då har man tagit bilder igen. Tänkte ta bilder på de nya invånare som tillkommit den senaste tiden men inte många ville vara med, de åstod att vi inte känner varandra tillräckligt bra ännu.. Jaja vi får väl se om de mjuknar med tiden. En del bilder på nytt o gammalt, har även möblerat om lite i karet då det kändes som pelarna stod lite 'tripp trapp trulligt' Hel bild på det kommer senare när jag fäst koraller där de ska vara har ett par acro som står o acklimatiserar sig vid 250w på botten då de tidigare levt under 150 ville jag inte bränna dem utan väntar nån vecka med att sätta upp dem där de ska vara, ska bli spännande att se om de färgar om då de i dagsläget är lite bruna.

Det nya förutom de 2 acro's är..

En jättefin mussla som jag antar är en maxima då den har väl synliga "zoxanthellögon" eller vad det kallas för runt kanterna.

Ytterligare en scooterblenny (occelatus, hade tidigare en stellatus).

2 sandvändande sjöstjärnor, 1 orange linckia, 2 'Fancy' ormstjärnor och en tigertail gurka har fått flytta in för att hålla sanden ren och äta lite detrius osv.

Som ni ser så har jag en del aiptasia, så äntligen har jag fått tag i Wurdemani's som kan käka dem, dock bara två så jag väntar på att täby ska få in mer.

Så lite bilder av blandad kvalité.

post-1162-14468914339196_thumb.jpg

post-1162-14468914339397_thumb.jpg

post-1162-14468914339652_thumb.jpg

post-1162-14468914339841_thumb.jpg

post-1162-14468914340041_thumb.jpg

post-1162-14468914340311_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mycket snyggt, det ska bli kul att se det irl nu snart :)

Är det en rosa svamp (bild 4 i förrförra inlägget)?

Tack, japp det kommer sådana svampar på ett par ställen nu den senaste tiden, vet inte vad för sort det är men jag hoppas dom växer till sig ytterligare då dom verkligen är fina och roliga att se på då dom pumpar vatten så det verkligen syns. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nya invånare.

4. Squampinni's har flyttat in. svåra rackare att få på bild för mig,men jag försökte iaf.

Nu är mitt anthiasbestånd 1st P.Carberryi, 3st P.Tuka, 4st P.Squampinni. Jag älskar anthias. Gillar deras nyfikenhet och tuffhet. Hanen vågar till och med bråka med clownhonan. Han åker in i clownernas Euphyllia som för att utmana dem gång på gång och såfort jag visar min fula nuna är dom framme vid glaset och ska hälsa. Roliga och vackra fiskar..

post-1162-14468914385772_thumb.jpg

post-1162-14468914385921_thumb.jpg

post-1162-14468914386054_thumb.jpg

post-1162-1446891438628_thumb.jpg

post-1162-14468914386441_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mycket fint Bjarne! Anthias är otroligt vackra och ger verkligen en riktig "revkänsla" tycker jag. Färgkontrasten mot bakgrunden är också riktigt fin. Är det en svart bakgrund?

Mvh Peter

Tack ja jag gillar dem verkligen, de ger "liv" till revet.

Bakgrunden är ingenting, akvariet är en rumsavdelare i vårat vardagsrum så det är öppet för insikt från 3 sidor. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

"riktig" kamera? Hade fråga om det men söker under rätt rubrik i forumet. KANONFINT för övrigt! Riktigt fiiiint!

:)

Jag tycker att du tar bättre bilder än vad jag gör, och jag har verkligen ingen skräpkamera. Det är nog mycket av handhavandet som styr...

Mycket vackra bilder!

Tack ska ni ha, svårt att få vettiga färger och ordentligt fokus med denna som jag har.

:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...