Gå till innehåll

öppna butik sälja koraller


alofstrand

Rekommenderade inlägg

du ska gå en grundkurs på Zoorf (zoohandlarnas riksförbund) plus en akvarist inriktad kurs. en kostnad på några tusen spänn. sen får du registrera dej hos bolagsverket. sen är det bara och köra, du behöver inte kolla med jordbruksverket innan, det är bara om du ska importera koraller o fisk som du tar kontakt med dem.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

du ska gå en grundkurs på Zoorf (zoohandlarnas riksförbund) plus en akvarist inriktad kurs. en kostnad på några tusen spänn. sen får du registrera dej hos bolagsverket. sen är det bara och köra, du behöver inte kolla med jordbruksverket innan, det är bara om du ska importera koraller o fisk som du tar kontakt med dem.

Jag tror inte det är helt riktigt. Stenkoraller är som bekant listade på Cites B-lista och då behövs tillstånd av länstyrelsen samt att man bokför vart alla individer sedan säljs vidare för att kunna redovisa det om så krävs. Ni får gärna rätta mig om jag har fel.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jorgas, man blir ju inte tillfrågad om namn/personnnr eller liknande när man köper stenkoraller.

Men jag tror att handeln med odlade exmplar inom EU är OK, om man kör egen import tror jag man behöver tillstånd från olika myndigheter som du säger...

Andreas, kanske bäst att kolla med någon handlare som har egen import typ JR för att få mera kött på benen...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jorgas, man blir ju inte tillfrågad om namn/personnnr eller liknande när man köper stenkoraller.

Men jag tror att handeln med odlade exmplar inom EU är OK, om man kör egen import tror jag man behöver tillstånd från olika myndigheter som du säger...

Andreas, kanske bäst att kolla med någon handlare som har egen import typ JR för att få mera kött på benen...

Jodå visst kan man bli tillfrågad om det. Det har iaf hänt mig. Sen om alla följer det är en annan sak. Som du skriver är det nog enklast att prata med en redan befintlig handlare. De har bra koll på hur saker fungerar rent praktiskt med tillstånd och dylikt.

Enl. https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showpost.php?p=130166&postcount=11 så gäller Cites oavsett om de är odlade eller inte. Det är själva försäljningen av djuren som kräver tillstånd oavsett vad de kommer ifrån.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

cites på alla stenkoraller krävs vid en import, men nåra speciella tillstånd för att sälja koraller behöver du inte, och importtillstånd får du från jordbruksverket,(en hel del papper)

och länsstyrelsen har inte med detta att göra.

jag har jobbat med detta i ca 10 år.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

cites på alla stenkoraller krävs vid en import, men nåra speciella tillstånd för att sälja koraller behöver du inte, och importtillstånd får du från jordbruksverket,(en hel del papper)

och länsstyrelsen har inte med detta att göra.

jag har jobbat med detta i ca 10 år.

Tyvärr aengus - du kan ha fel här.

För alla som är b listade inom EU krävs en registrering hos länstyrelsen för att handla med. Har du inte detta tillstånd kan det bli väldigt dyrt. Se tråden https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=12988&highlight=cites där Kjell Fohrman klargör vad som gäller

4/ B-listade djur däremot är betydligt enklare att handla med. Det finns i huvudsak 2 krav.

a) CITES-intyg krävs vid import (sådant införskaffar i regel exportören från sina myndigheter) och sedan krävs det lite tillstånd från svenska myndigheter (brukar inte vara så krångligt).

B)För att sälja CITES-listade djur krävs det att man registrerar sig hos Länsstyrelsen. Detta kostar några hundra och sedan innebär det en del pappersarbete (registrering av varje djur etc.). Vad gäller just detta så vet jag inte om detta gäller för att få sälja invertebrater men jag tror det.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

cites på alla stenkoraller krävs vid en import, men nåra speciella tillstånd för att sälja koraller behöver du inte, och importtillstånd får du från jordbruksverket,(en hel del papper)

och länsstyrelsen har inte med detta att göra.

jag har jobbat med detta i ca 10 år.

Så här står det i artskyddsförordningen som man kan läsa i sin helhet på http://rixlex.riksdagen.se/htbin/thw?%24%7BOOHTML%7D=SFST_DOK&%24%7BSNHTML%7D=SFSR_ERR&%24%7BBASE%7D=SFST&BET=1998%3A179&%24%7BTRIPSHOW%7D=format%3DTHW :

"Skyldighet att föra förteckning m.m.

21 § Den som har tillstånd som avses i 15, 17 eller 18 § skall

fortlöpande föra en förteckning över de djur, växter, ägg,

fröer, sporer eller delar av djur eller växter som hanteras

eller ingår i verksamheten och som omfattas av kravet på

tillstånd. Förordning (2002:241).

22 § I förteckningen skall platsen för förvar eller preparering

anges om den är annan än som angetts i tillståndsansökan.

Förteckningen skall innefatta uppgift om identifiering av

exemplar om detta har föreskrivits av tillsynsmyndigheten.

För sådana arter som inte erfordrar identifiering enligt första

stycket men som kräver tillstånd enligt denna förordning, skall

fortlöpande antalet exemplar som hanteras i verksamheten

antecknas av tillståndshavaren.

Förteckningen skall förvaras åtkomlig för inspektion av

tillsynsmyndigheten.

23 § Den som har tillstånd enligt 15, 17 eller 18 § skall

årligen till länsstyrelsen lämna uppgifter om de exemplar av

djur, växter, ägg, fröer, sporer eller delar av djur eller

växter som hanteras i verksamheten. Förordning (2002:241).

23 a § Naturvårdsverket får meddela närmare föreskrifter om

skyldigheten att föra en förteckning enligt 21 § och

skyldigheten att lämna uppgifter enligt 23 §. Naturvårdsverket

får också meddela föreskrifter om undantag från 21-–23 §§.

Förordning (2002:241).

"

Det kan möjligen vara detta som jag råkade ut för när jag handlade mina koraller i butik. Kanske behöver man bara föra förteckning över de arter man har inne men ett sätt att gör det är väl att när något säljs så bokför man även det.

Jag gissar att olika Länstyrelser kan vara olika hårda på detta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är undantag för lokalt odlade koraller men för fåglar så gäller det att chippa alla ungar man får.

Grodor tror jag inte har undantag så där finns en svart marknad?

Är du säker på att det verkligen är så här. De gäller ju handel med b-listade djur och vad jag förstår gäller anmällningplikten till länstyrelsen alla djur oavsett ursprung. Det är skillnad mellan Cites och EU:s listningssystem. EU:s innehåller fler arter och är strängare vad jag fattar. Jag tror vi är i en skuggson precis som många som odlar är i en skuggzon kring kravet om utbildning.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
Ok. jag är övertygad. men jag måste säga att jag har aldrig hört talas om att länstyrelsen ska va inblandade. jaja.. sånt är livet.

Jodå, det är de allt. Vi på jobbet har och betalar för tillståndet att sälja A och B-citeslistade djur. En gång om året gör man en sammanstämning av vad som sålts, vilket datum detta djur köptes in, och varifrån. På b-listade djur krävs det inte att det står VEM som köper av affären. A-listat har vi inte sålt på bra länge, så där är jag inte uppdaterad huruvida det är ännu striktare "rappporteringskrav."

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

har kollat en gång med jordbruksverket nu, och för att sälja odlade koraller som är köpta inom EU så måste man ha ett intyg som där står vilken sort det är och att dom är lagtligt införda,

min tanke från början var att köpa koraller från affärerna här i EU och odla på redan införda artor!, pratade med bland annat zoogiganten om att jag ville ha ett sådant intyg men det var inget som dom kunde ordna till mig för dom köpte korallerna av någon annan som tog in dom i landet...., samma gällde ett par affärer till här i skåne.

har man inte rätt att kunna få ett intyg på djuret man handlar? annars måste jag ju börja att importera och det har aldrig varit min tanke...

skall prata med jordbruksverket imorgon igen, samt prata med länsstyrelsen....

om någon har säkra kundskapor om det så var vänlig och hör av dig

mvh Andreas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...