Gå till innehåll

Hur länge lever räkor?


Karin B

Rekommenderade inlägg

Anledningen till att jag frågar är att en boxarräka och en eremitkräfta dog samma dag.Djur lever ju inte för evigt men jag börjar nojja om det är något fel med vattnet eller bara slumpen som gjorde att dom dog samtidigt.

Karin

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

"Slang" kan är ett väldigt ospecifiserat ord, slangar är absolut inte alltid lämpade till saltvatten. Exempel på slangar är tex PVC, Vinyl, Silicon slangar. Vad jav vet är att ibland är det ICKE BRA med mjukningsmedlet i slangarna, en slang som alltid fungerar till salt är siliconslang men den är ofta svindyr. Dock ska inte PVC vara några problem, om man ser det stort.

Har läst i gammal akvarielitteratur att man kan lukta på slangen eftersom mjukmedlet i slangen har en karikteristisk lukt. Om man vill testa slangen på ett enkelt och kanske inte 100% sätt kan man lägga slangen i en balja vatten. Om vattnet efter ett dygn "stinker" av mjukningsmedel så är den inte lämplig.

Läs mer på forumet under: Biltema PVC-sugslangslang

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror inte heller att det är slangen men det är den ända "förändringen" som jag kan tänkas komma på.Som jag skrev förut så dör djur men två stycken dagen efter varandra.....

Jag tog iaf ur slangen och råkade då välta ner en sten och ut kommer min favoritkrabba flytandes. Tre djur på tre dagar.

Självklart har jag testat allt som går att testa och allt är ok.Alla andra djur sa att till mig att dom mår jättebra när jag frågade dom förut.

Det KAN ju vara slumpen att dom råkade dö av ålder samtidigt men det brukar räcka med ett djur så drar man fram stora labbväskan dikekt.

Så eftersom jag inte kan hitta något "fel" på vattnet (eller något annat) så frågar jag igen:

Vad är livslängden på räkor,sniglar och liknande djur?

Har nånstans i bakhuvudet att dom bara lever i ett par år

Karin

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Eftersom favvokrabban bara är ute på nätterna så vet jag att han dog sist.Jag brukar nämligen sitta med ficklampan och tjata lite med honom innan jag går och lägger mig.Och skulle det funnits något räkälskade monser i burken så skulle jag ha upptäckt honom för länge sedan.Och kloräkan var störst av dom alla så honom är det ingen som skulle våga ge sig på.Men däremot så åt han inget dagarna innan han dog.Jag trodde bara att han skulle ömsa igen för då brukar dom ju tappa aptiten dagen innan.

Tyvärr dricker jag inte vin,föredrar öl,och det sitter jag och avnjuter nu.

Så om det finns någon i burken som gillar vitt vin och räkor så får han nog flirta med någon anna tjej.(Eller lägga om taktik)

Karin

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den putsarräka som jag haft längst blev 5 år. eremiter kan dock bli äldre förutsatt att de har tillgång på skal. den snäcka som jag haft längs blev 10 år Troceaus men de flesta blir bara 3-4år. Livslängde är nog beroende på art och livsvilkor.

Många snäckor ramlar ned och hamnar på rygg och dör av den anledningen i våra kar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Köpte en boxarräka som var 5 år och den blev totalt 6 år. Är du säker på att din räka är död? det vanligt att dom ömsar skal när dom hamnar i ett nytt akvarie.

Jga upplever själv räkor som ganska känsliga, det tog lite tid innan jag fick mina att klara sig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har haft boxarräkan sen i vintras och han ömsar skal en gång i månaden ungefär.Man ser ju direkt att det bara är ett skal eftersom kroppen är ihålig så tyvärr finns han inte gömd någonstans.

Tack Ingvar då vet jag ungefär hur det ligger till.Får väl hoppas att det bara var slumpen som gjorde att dom dog samtidigt. Må hända naivt, men men.......

Karin

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...