Gå till innehåll

Durso Stand Pipe" ??


Guest Gäst

Rekommenderade inlägg

Kollade lite på konstruktionen på skaparens hemsida och tydligen så skall själva röret vara kraftigare än genomföringen i akvariet för att det skall fungera bra. Man skall alltså så vitt jag förstod inte ha samma storlek på genomföringen som själva standpipen. Verkar ju lite skumt att det skulle ha någon betydelse, nån som har nån förklaring??

Mvh Johnny

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

det kanske stannar lite vatten i röret då så att det inte rinner ända ner på en gång, utan blir som ett litet stopp och sedan rinner vidare..

kanske ha fel?

MVH Oskar

__________________

Uppstart av salt snart.. Äntligen! :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tja vet inte riktigt, tydligen så skall det inte spela någon roll om man har en genomföring som är tjockare än 1,5 inch. Då kan man använda sig av samma storlek på rör och genomföring.

Mvh Johnny

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag klåpade ihop en sådan skapelse till mitt akvarium för att testa funktionen, det jag märkte var ju som ni sa att den måste vara större än genomföringen för den sväljer inte så bra. sen så är det även lite lurigt med att ställa luften till den och blir det fel inställt så slurpar det eller svämmar över.

så jag skippar durso och kör med en gf ventil i stället, det blir inte dyrare än vad en durso kostar att tillverka i pvc

__________________

/Peter G

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hejsan, jag kör med två Dorso's standpipes. Det man ska tänka på är. Lufthålet måste trimmas in exakt för att få rätt nivå i överriningskammaren. Men även hur långt ner röret sticker i sumpen är viktigt. Om man får till det så blir den nästan helt tyst.

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

<TABLE cellSpacing=0 cellPadding=0 width="95%" align=center>

<T>

<TR>

<TD class=bold>Janne skrev:

<TABLE cellSpacing=0 cellPadding=1 width="100%" bgColor=#999999>

<T>

<TR>

<TD>

<TABLE cellSpacing=0 cellPadding=2 width="100%" bgColor=#ffffff>

<T>

<TR>

<TD class=text>Hejsan, jag kör med två Dorso's standpipes. Det man ska tänka på är. Lufthålet måste trimmas in exakt för att få rätt nivå i överriningskammaren. Men även hur långt ner röret sticker i sumpen är viktigt. Om man får till det så blir den nästan helt tyst.

/Janne</TD></TR></T></TABLE></TD></TR></T></TABLE></TD></TR></T></TABLE>

Janne: har du bilder på ditt system?smiley4.gif

/Jade

__________________

Not up and running yet, but when I am.

I will run like hell......

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

<TABLE cellSpacing=0 cellPadding=0 width="95%" align=center>

<T>

<TR>

<TD class=bold>Janne skrev:

<TABLE cellSpacing=0 cellPadding=1 width="100%" bgColor=#999999>

<T>

<TR>

<TD>

<TABLE cellSpacing=0 cellPadding=2 width="100%" bgColor=#ffffff>

<T>

<TR>

<TD class=text>Ja här finns en länk och om du inte får svar där,

så är du välkommen att fråga.

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/forum_posts.asp?TID=23 78

/Janne</TD></TR></T></TABLE></TD></TR></T></TABLE></TD></TR></T></TABLE>

Janne: Jo, jag är med i den tråden oxå, (Helt fantastiskt karsmiley20.gif)men jag såg inte din lösning på bilderna, hade du 2 DSP i samma kar eller missupfattade jag dig?

mvh./Jade

__________________

Not up and running yet, but when I am.

I will run like hell......

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej, jag har en i varje hörn, det blir ännu en parameter att trixa med. Jag har sett att vissa har två DSP:er i samma ytavrinningskammare, det underlättar injusteringen troligtvis. Lite mer info, de är gjorda i 32 mm rör med 25 mm genomföring som rekomenderas. Det rinner någonstans mellan 5000 och 6000l/h genom dem tillsammans.

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Janne ! ...då e' vi på samma våglängd~smiley4.gif

Låter som en smart lösnig med DSP (varför har du 2 st? )å jag förstår att det blir en del trixande med inställningarna med luft hålen.....men finns det inte små skruv ventiler som man skulle kunna använda för att underlätta inställningarna.......ursäkta min kanske dumma fråga om varför du har 2 st men alla är vi nya i början å jag är en.......

/Jade

__________________

Not up and running yet, but when I am.

I will run like hell......

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är mycket enkelt, jag hade kranar och rör de dimnesionerna och en hade inte räckte till + att jag vill ha vattencirkulation genom hela akvariet.

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

OK jag fattarsmiley1.gif, man får ju inget veta om man inte frågar som det heter.

vad tror du om skruv ventil .....finns det å skulle det funka ?

/jade

__________________

Not up and running yet, but when I am.

I will run like hell......

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjena , när jag byggde min DSP testa jag först med ett vanligt hål , men fick ett skumt ljud som störde. Då fick jag samma ide med ventil och borrade ett 4.5mm hål och stack ner en 5mm pvc slang och satte ventilen på den , men resultatet blev ett vinande ljud ifrån ventilen.

Så jag gjorde som så här istället att jag tog en 5mm pvc slang på 400mm och satte i mitt 4.5mm borrade hål och startade returpumpen , och med 400mm slangenblev nivån förlåg. Där efter började jag korta slangen, cm för cm tills nivån blev där jag ville ha den.

Fördelen med denna metoden blev att slangbiten fungerade även som ljuddämpare, så ljudet från hålet som jag hade innan med mina 2 första försök försvann helt.

/Addonic

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Nu har jag äntligen slått slag i saken och bestämt mig. Det blir större hål, de två 12 mm som sitter där idag duger inte. Har köpt Dremmel och lämpligt verktyg.

Vill gör enligt dion modell Coralreef, dock med skillnaden att bakrutan är borrad. Till frågan:

Vart får man tag på tankgenomföringar med rörfästen på båda sidorna?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har jag äntligen slått slag i saken och bestämt mig. Det blir större hål, de två 12 mm som sitter där idag duger inte. Har köpt Dremmel och lämpligt verktyg.

Vill gör enligt dion modell Coralreef, dock med skillnaden att bakrutan är borrad. Till frågan:

Vart får man tag på tankgenomföringar med rörfästen på båda sidorna?

http://shop.carlen.biz/

tex

länken finns bland länkar på förstasidan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...