Gå till innehåll

Måste man mata koraller?


Malta

Rekommenderade inlägg

Det beror helt på vad det är för koraller vi pratar om. En del är livsnödvändiga att mata mycket (som Tubastrea t.ex.) och andra klarar sig bra utan i princip något (t.ex. Briareum - gröns stjärnpolyper). De flesta koraller reagerar dock positivt på matning, men vad de gillar att käka är olika och beror mycket på storleken på polyperna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja det är stor skillnad mellan olika koraller. Generellt kanske man kan säga att ju större fångsttentakler desto större matbitar men det finns så många undantag att man inte riktigt kan se det som en regel.

De flesta koraller klarar sig bra med spillet från fiskarna. I alla fall om man har bra ljus.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag läste nu att skivanemoner var lämpliga för nybörjaren. vad brukar man mata fisken med?

Stig vilka olika typer av koraller och anemoner har du i ditt kar, har du någon speciell mat i ditt stora akvarium bara för korallerna. vad matar du dina bangyiafiskar med ? :)

fasen vad stefan segar med karet, han lovade att fixa det tills imon, jippi hoppas jajag kan hämta det så jag kan komma igång med allt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okej en annan cool fråga då; finns det någon sida eller liknande där man kan se vad det finns för olika regioner på revet, tex låt säga att jag vill att mitt rev ska eftersträva ett medelhavsrev eller kanske karibien vilka koraller och andra djur lever där?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle gärna vilja att mitt akvarium liknar en biotop från medelhavet, eftersom jag kommer därifrån, jag brukar även snorkla och fånga olika marinadjur till mitt saltvattensavkarium på Malta när jag är där på semester :) haha

Finns det någon bra sida eller finns det någon som kan tipsa mig om vad det finns för koraller/djurliv i medelhavet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle gärna vilja att mitt akvarium liknar en biotop från medelhavet, eftersom jag kommer därifrån, jag brukar även snorkla och fånga olika marinadjur till mitt saltvattensavkarium på Malta när jag är där på semester :) haha

Då får du nog snorkla upp allt du vill ha i akvariet själv. Ingen importör tar hem fisk och djur från medelhavet.

Vad i medelhavsbiotopen har fångat ditt intresse? Knappast så mycket färgsprakande koraller där... Gyltor och sniglar kanske kan ge dig medelhavskänslan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då får du nog snorkla upp allt du vill ha i akvariet själv. Ingen importör tar hem fisk och djur från medelhavet.

Vad i medelhavsbiotopen har fångat ditt intresse? Knappast så mycket färgsprakande koraller där... Gyltor och sniglar kanske kan ge dig medelhavskänslan.

Nej det finns inte så mycket koraller vad jag har sett under min vistelse undervatten, men däremot mycket fina anemoner, så även ett stim fisk (väldigt små fiskar) som det sken av starkt blått ljus, väldigt starkt sken nästan neon. Pappegojfisk har jag fångat, bläckfisk, krabbor, eremiter, sjöborrar, muränor, och många andra fiskar. Jag fångde nästan en gång en spindelkrabba och en octopussy (8-armad bläckfisk).

Jag har även lite undervattensbilder som jag kanske kan bifoga någon gång där man kan se olika fiskar o så :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns massor med intressant och även färggranna djur från medelhavet.

Jag har haft Blennius nigriceps som är en väldigt mycket vackrare släkting till bicolor.

Tripterigion tripterygion tycker jag slår mandarinfiskarna och är nästan i klass med Meiacanthus atrodorsalis.

Anemonia Equina har vi ingen motsvarighet till i korallrevsmijön och glasrosen i medelhavet slår sandanemonerna från reven. Sjöpungarna i medelhavet har ingen importerad motsvarighet från korallreven och så vidare.

Det finns alltså massor av djurarter från medelhavet som vi inte kan ersätta med djur från korallrevsmijön i ett akvarium OCH NATURLIGTVIS TVÄRTOM.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...
Jag skulle gärna vilja att mitt akvarium liknar en biotop från medelhavet, eftersom jag kommer därifrån, jag brukar även snorkla och fånga olika marinadjur till mitt saltvattensavkarium på Malta när jag är där på semester :) haha

Finns det någon bra sida eller finns det någon som kan tipsa mig om vad det finns för koraller/djurliv i medelhavet?

Vad i medelhavsbiotopen har fångat ditt intresse? Knappast så mycket färgsprakande koraller där...

Malta jag ville bara ta tillbaka mitt uttalande om att det inte finns fina färger under ytan i medelhavet. Vet inte om du fortfarande vill ha ett medelhavsakvarium men jag postar ändå.

Här är Karl Guba som har ett väldigt vackert medelhavsakvariums hemsida.

klicka på galleri för bilder.

http://www.guba-mittelmeeraquarium.at/

schaubecken3.jpg

inella%20verrucosa_gr.jpg

Anthias%20male.l.jpg

te%20nach%20re_gr.jpg

Han skriver en hel del på meerwasserforum.de avdelning mittelmeer där det finns massor av mer bilder.

attachment.php?attachmentid=3978

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...