Gå till innehåll

Pump ovanför ytan


Guest Gäst

Rekommenderade inlägg

Hej,

Har lite problem med hur jag skall lösa anordningen till UV:n. Vill inte ha pumpen i vattnet och dessutom får jag inte plats med den någon annanstans än precis ovanför ytan (under huven). Problemet är ju att pumpen inte kommer att börja pumpa pga att den suger luft. Det går säkert att starta den om man sänker ner den lite och sen tar upp den, problemet är bara att den riskerar att gå varm efter ett eventuellt strömavbrott. Går detta att lösa på något listigt sätt?

Funderar på om någon anordning med en backventil precis under pumpen skulle kunna fungera. På så sätt åker ju inte vattnet tillbaka ner i karet (eller hinner tillräckligt mycket vatten åka tillbaka innan ventilen sätter stopp?, hmm).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hade samma problem innan, men jag tog sån vit rörtejp? eller vad det heter. Då blev det fillräckligt för pumpen skulle orka suga själv.

Prova, kanske inte funkar för dej men för nmig gjorde det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja de dom menar är gängtejp som man kan vira nått varv runt röret om man ej vill limma röret.

Men jag antar att du vill ha det hela ovan vattnet och få vattnet i röret kvar om det blir strömavbrott.

Det finns en funktion som kallas closed loop system.

Gäller bara att utlopp och insug är undervatten ytan! när man väl har fått in vattnet å startat pumpen så är det som samma prinsip då man sänker ner ett glas under vatten och kan lyfta upp det utan att vattnet rinner ut, (givetvis så skall glasets kant ej komma ovan vattenytan.)

Bygger man ett closed loop system så brukar man ha ett t-korse vid utblåset och en nippel så man kan suga upp vattnet till pumphuset å starta det hela.

Se på skiss så kanske du fattar bättre vad jag menar:

wrang_closed_loop.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,

Kanske förklarade lite dåligt, men problemet är inte att det läcker in luft. Problemet är att pumpen bara får plats under huven, alltså ovanför ytan, se bild.

Eftersom vattennivån ligger i samma höjd som vattenytan kan ju inte pumpen starta, den kör i tomme. Tänkte att om jag använder en backventil så kommer ju endel av vattnet att stanna i pumpen och förhoppningsvis startar den efter ett eventuellt strömavbrott. Kanske kan ett cloosed loop system fungera, skall kolla upp det. Är "nippeln" bara en öppning för att få ut luften som är innestängd i pumpen, eller hur fungerar det?

Nicklas_pumpovanyta.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,

Ok, tack för hjälpen. "Ventilen" får inte vara för grov då antar jag, för då är väl risk att vattnet även tar den vägen. Hur högt ovanför pumpen bör den (utloppet) sitta?

Funkar det alltså med bara ett litet rör på slangen som sticker upp en bit ovanför pumphuvudet, eller behövs en speciell ventil?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hmm ja det borde ju räcka med en bit upp inte för högt, när man väl fått sig en dutt med saltvatten i munnen så sätter man på pumpen å det kvarvarande luften åker ut.

Du skall stänga av ventilen efter att du startat pumpen.

Skulle ju räcka med att köpa en luftventil å en luftslang. Det är ju samma prinsip som med en ytavrinningsbox. Luften skall bara ut ursystemet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...