Gå till innehåll

Rasmus första invånare


Rasmus

Rekommenderade inlägg

  • Svar 155
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

wudemandi = pepparmintsräka? i guess, jag och wrang gick och kollade, men hittade ingen... va dum jag är, det fanns ju i ytavrinningsboxen på mittenkaret va? :S

nej de var i ett utav hörnkaren

revsäker!??

Det var den räkan som gick omkring med en snigelfot i munnen/klona

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En saltträff kanske borde vara på sin plats någon gång framöver, jag känner några till i stan som sysslar med salt men vi är nog inte så många just nu. Hos mig blir det inte just nu iaf då jag ska flytta. Det bästa är nog att vänta ett tag till så att vi hinner bygga upp ett litet rev så vi kan byta lite i samband med en eventuell träff. Just nu är jag själv bara intresserad av zoanthus och ricordeor så har du något så skicka ett pm :).

Jag har haft sjöstjärnor som drar runt i sanden och det har funkat bra för mig, vet dock inte om det funkar så bra när man har lite mer grovkornigt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

vart ska du flytta? jag ska också flytta om ett tag, ska hitta en annan lägenhet först bara :)

den flytten kommer ej bli rolig, funderar på att starta om på nytt, med ny sand och nytt akvarium med sump. vet du hur man kan göra med sten, koraller och fisk isåfall? du har ingen plats för några firrar under en period? :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag ska flytta till Hisingstorp i Jönköping, bor för närvarande i Huskvarna. Jag har flyttat ganska stora kar med salt tidigare utan några problem, så länge man gör allt i rätt ordning går allt bra. Jag kan inte husera några fiskar tyvärr då jag har så litet kar men du kan däremot få låna en stor plastbalja på 800 liter om du vill. Den är perfekt vid dessa tillfällen. Att byta sand är nog klokt när man flyttar ett kar. Klart att du ska ha en sump, jag tycker nästan att det är en självklarhet.

MVH Richard

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det hade varit kanonsnällt!! men... om jag gör rent karet och tömmer ut sand osv. blir det inte en ny inkörningsperiod? hur länge kan jag ha fiskarna i 800 L baljan? tänkte om jag skulle bygga om min bänk, för nu kan jag ej ha sump där.. eller bygga en ny bänk.. vet du någon som gör det?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej det blir ingen ny inkörning om man gör rätt. Du kan ha fiskarna där lika länge som du kan ha dom i ditt nuvarande akvarium helt enkelt. Jag har har byggt bänken till mitt senaste akvarium som Ricard har nu, kika på hans akvarium och få lite idéer och bygg en själv, det blir klart billigare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo, jag har sett den, dock på bild och den är mkt snygg!

Jag pratade för ett tag sen om att åka hem till honom och kolla, men det blev aldrig av. får ta och åka och kolla om det fortfarande är OK. då ska jag se hur bänken är byggd, för den är riktigt snygg. även se hur sumpen funkar, för det har jag aldrig sett någon IRL och har inte riktig koll hur detta fungerar. känner bara att jag vill få bort en del utrustning i karet.

vad kostar det ca. att bygga en bänk själv?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

btw, hur är rätt sätt för att slippa inkörningen då om man vill göra akvariet som "nytt" igen, dvs. skrapa bort fula alger på bakrutan där man inte har kommit åt och tömma sanden och lägga i ny. hade ju varit jobbigt att börja en ny inkörningsfas då jag har några koraller osv som kanske inte klarar mörker i 1 månad :P

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

HEJ RASMUS!

Jag har skickat ett pm till dig med vägbeskrivning.

Du är så välkommen så! Ta med ett par semlor :nöjd: och glatt humör! Har läst din tråd nu och ja, ditt kar har gått ett tag nu. Spännande med flytt! Låna Richards back försök få tag i ett gäng dunkar så du kan ta med dig vattnet från ditt kar. Lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

nej nej nej.. gick upp för en stund sen, kom ut i vardagsrummet och tyckte allt var vääldigt tyst, kollade till karet och ALLT var av. strömmen hade gått till HELA karet, nästan. det enda som funkade var belysningen. (kopplat till en annan kontakt). jag har inte en aning om hur länge det har varit strömlöst. clownerna och gulingen verkar må bra, men min nya palett, den ligger i sin pelare där den brukar sova, den lever men verkar vara i riktigt dåligt skick.

snälla, vad ska jag göra??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det första du bör göra är att kolla vad som orsakat att karet blivit strömlöst! Sätt igång karet! sedan är det inte mycket man kan göra mer än att vänta och se vad som händer. En del människor kanske föreslår att du ska göra ett vattenbyte, jag har aldrig råkat ut för detta så där kan jag inte råda.

Lycka till

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det första du bör göra är att kolla vad som orsakat att karet blivit strömlöst! Sätt igång karet! sedan är det inte mycket man kan göra mer än att vänta och se vad som händer. En del människor kanske föreslår att du ska göra ett vattenbyte, jag har aldrig råkat ut för detta så där kan jag inte råda.

Lycka till

Strömmen gick igång med en gång när jag upptäckte att den var av.

jordfelsbrytaren hade slagit ifrån av någon märklig anledning.. har inte en aning om varför, vädret ute kanske?

testade att mata pyttelite med lite formula, och då kom alla fiskar och åt, även paletten.. men alla verkar fortfarande vara ganska "skärrade"

hoppas det löser sig. orkar inte en kirurg till som coolar..

kan tyvärr inte göra något vattenbyte just nu då jag inte har något osmosvatten upptappat, och jag måste till jobbet om 45 min

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Aj då! Stackars dig Rasmus! Vi håller tummarna för att det går bra! Hade det varit sötvatten hade jag gett rådet att sätta i alla av cirkulationspumpar du kan hitta för att få upp syret i vattnet. Här får jag passa. Rockie!

Det har antagligen inte varit strömavbrott så jättelänge. MAX sen igår kväll runt 22.. paletten och gulingen är framme just nu men buffar lite på varandra. tror jag ska mörka karet idag för att båda ska få lugna sig. nu är uppenbarligen paletten svagare och vem vet.. det kanske den gula använder på samma sätt som min naso.

ska mata ordentligt sen mörka! japp, så får det bli.

Tack för svaren!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...