Gå till innehåll

Ricordea


Tedb

Rekommenderade inlägg

  • Svar 119
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Sjukt mycket ha begär infinner sig ...

Känner dock att som nybörjare så skall jag nog vänta lite med sådana. Lite hög prislapp för något som kanske dör pga av att man inte vet tillräckligt ännu.

Min vill ha, det vill jag :)

Fördelen med dessa är att de inte e lika krävande som tex acropora. Lämpar sej för både nybörjare o gamla rävar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej

Kunde inte låta bli när jag besökte Göran i lördags. Jag köpte en ganska vit variant och nu har den varit i karet 1 dag. Han hade i de flesta färger. Priset är som nämnt ovan, dyrt - kanske inte - mycket pengar - ja absolut. Unika - definitivt.

Bifogar några närbilder från 27 litrarn också - nu har jag efter ett år lärt mig använda kameran lite bättre tack vare en konstnärsvän.

Euphyllian som min räka gillade börjar att hämta sig. Det ena röret är tomt men den största kollonin börja växa till igen.

MVH Lasse

post-2331-14468913289116_thumb.jpg

post-2331-14468913289381_thumb.jpg

post-2331-14468913289628_thumb.jpg

post-2331-14468913289863_thumb.jpg

post-2331-14468913290112_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bra att du shoppade på dej en av dessa fina ricordeor. Jag tycker inte 600 kr e så jätte dyrt igentligen. Tänker man på färgerna och möjligheterna med fraggning osv så kan man faktiskt gå med på 600 kr. Ta musslor TEX. dom kostar en slant dom med men att de skulle föröka sej vill man ju helst undvika. Ricordea florida och Yuma är ju en perfekt korall för nästan alla kar och kraven för att lyckas med dessa är inte höga.

Lasse ger du den kraftig belysning i högt kelvin så byter den upp sej i färger. Jag har själm några Yuma som jag fått från marinakvariet och har under kort tid fått dem till att ändra färg från brunt till lite lila och orange.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har just nu 2*11 watt i detta lilla kar med ett Kelvin på ca 6500. Jag har beställt Osram 67 (9 watt) för att se om "blåljuset" påverkar tillväxten. Då får jag också automatiskt ett högre K på det sammanlagda ljuset. Klart är att sedan jag byggde om rampen för ca tre veckor sedan så har allt utvecklats mycket snabbt och till det bättre.

MVH Lasse

PS: Detta med ogräs - som ni kan se på vissa bilder så har jag både bryopsis och "kulalger" i karet. Så länge de inte är ett direkt problem så får de hållas men blir de för många så måste de "bekämpas". Du sa någon gång att du hade gott om nakensnäckor Ted, har du någon liten över?

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

i USA kostar de 10-15$ st, en viss skillnad mot det vi får betala.

Svärd - om du menar att Göran eller någon annan affär ockrar på oss med dessa priser kan jag göra dig grymt beskriven. Jag vet vad Göran fick ge för dessa exemplar i inköp. Lägger man på frakt, tull och moms på detta så är det inte mycket över som skall täcka dödsfall och liknande samt något för honom att leva på. Beställningen var också lagd långt före Ted började skriva om dessa koraller. Att det i detta fall skulle röra sig om hutlösa priser kan jag med mitt goda (?) namn i vågskålen intyga att så är inte fallet.

Att man på amerikanska webbsidor säljer polyper till dessa priser (10-15 dollar) är kanske sant men det är definitivt inte exemplar som kommer från Görans leverantör RicordeaFarm (http://www.ricordea-farm.com/english/index-eng.html)

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

i USA kostar de 10-15$ st, en viss skillnad mot det vi får betala.

Visst är det skillnad Svärd. Men det är ju också en viss skillnad mot vad vi tar själva för en skiva tror din auktion är uppe i 500 kr för en st rhodactis och kollar du upp vad dessa säljs för hos nätbutiker i USA så kommer du nog bli jättesur på dej själv för i sådana fall tar du ut hutlösa priser. Kollar man sedan upp vad dessa kostar i tonga så e de ju ännu värre. Så ska du välja någon gång att hålla en låg profil så är nog nu det absolut bästa tillfället.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Funkar de under t8? Är de mycket kännsligare än vanliga skivanemoner?

F*N va de är snygga, men är det någon fisk eller lägredjur som gillar att beta av dem?

Jag har fått rådet att ha så stark belysning som möjligt med högt kelvin (20.000K). Men de klarar livhanken fast med mindre färg vid svagare belysning. Låg cirkulation.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...