Gå till innehåll

Posten


ramq

Rekommenderade inlägg

Lite märkligt att påsen kunde gå sönder när det var dubbla kraftiga akvariepåsar, ännu märkligare var märkena i frigoliten efter att korallen hade studsat in i väggen på lådan, det stod ju trots allt "Live fish handle with care".

Det känns elakt att säga så, men det var här ni gjorde det största misstaget. Märk inte paket som ska åka med posten på något vis för att indikera att det ska transporteras försiktigt. Aldrig. Ska jag skriva det igen bara för att vara säker på att ingen missförstår? Aldrig. Det finns en regel på posten, som går före allt annat. Är någonting märkt så att det går att vagt misstänka att det kan gå sönder, och det inte är en försäkrad försändelse, är det en postanstälds förbannade plikt att se till så att den inte kommer hel fram.

Paket används som fotbollar, kastas våldsamt med, och hoppas på, om de är märkta med "aktas glas", eller "hanteras varsamt - Glas", "Ömtåligt hanteras varsamt" osv.

En låda märkt med "denna sida upp" kommer vara den enda lådan som ställs in nogsamt vid transport. Skillnaden mellan hur du velat att den skulle hanteras, och den faktiska hanteringen är att den kommer ha "denna sidan upp" ner. Är den ovan på det märkt med någon av de andra texterna, är det mer förvånande om lådan kommer fram utan att behöva förstärkas ett par gånger med tejp på vägen.

Summa sumarum. Märk inte packet som skickas med posten på något utmärkande sätt. Om ni envisas med att märka försändelser med "hanteras varsamt" se till så att de är försäkrade till ett högre värde än de egentligen är värda, så går ni åtminstonde med vinst, när någon sparkat sönder innehållet. Levande fisk, skulle jag inte märka nånting med över huvudtaget, då det mig veterligt inte går att försäkra levande ting för transport hos posten.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Låter som om fler än mig har dåliga erfarenheter av Posten. =)

Slutet gott, allting gott skulle man kunna säga. Vad posttanten hade rökt på kommer vi nog aldrig få reda på, men paketet har i alla fall kommit fram och jag hämtade ut det igår... "endast" efter 5 dagar då det är tänkt 1-2 dagar.

Just nu är jag glad att grejjerna kom fram hela och att dom kom fram.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det känns elakt att säga så, men det var här ni gjorde det största misstaget. Märk inte paket som ska åka med posten på något vis för att indikera att det ska transporteras försiktigt. Aldrig. Ska jag skriva det igen bara för att vara säker på att ingen missförstår? Aldrig. Det finns en regel på posten, som går före allt annat. Är någonting märkt så att det går att vagt misstänka att det kan gå sönder, och det inte är en försäkrad försändelse, är det en postanstälds förbannade plikt att se till så att den inte kommer hel fram.

Paket används som fotbollar, kastas våldsamt med, och hoppas på, om de är märkta med "aktas glas", eller "hanteras varsamt - Glas", "Ömtåligt hanteras varsamt" osv.

En låda märkt med "denna sida upp" kommer vara den enda lådan som ställs in nogsamt vid transport. Skillnaden mellan hur du velat att den skulle hanteras, och den faktiska hanteringen är att den kommer ha "denna sidan upp" ner. Är den ovan på det märkt med någon av de andra texterna, är det mer förvånande om lådan kommer fram utan att behöva förstärkas ett par gånger med tejp på vägen.

Summa sumarum. Märk inte packet som skickas med posten på något utmärkande sätt. Om ni envisas med att märka försändelser med "hanteras varsamt" se till så att de är försäkrade till ett högre värde än de egentligen är värda, så går ni åtminstonde med vinst, när någon sparkat sönder innehållet. Levande fisk, skulle jag inte märka nånting med över huvudtaget, då det mig veterligt inte går att försäkra levande ting för transport hos posten.

B!

Ok så du menar att de på posten är beräknande sabotörer, och önskar att allas försändelser brann i helvetet?

Du kanske är ironisk men isåfall missade jag det....Jag tror inte att de är Keyser Soze själv utan ibland har man bara oturen att få någon ihyrd från samhall som sköter ens paket...

Mvh Henrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok så du menar att de på posten är beräknande sabotörer, och önskar att allas försändelser brann i helvetet?

Du kanske är ironisk men isåfall missade jag det....Jag tror inte att de är Keyser Soze själv utan ibland har man bara oturen att få någon ihyrd från samhall som sköter ens paket...

Mvh Henrik

Jag var INTE ironisk. Faktum är, att det dels har varit på TV, via Insider, tror jag det var. Ett paket, om jag minns rätt märkt med "Glas - Aktas", riggat med kamera, och det paketet användes som fotboll. Men bara för att klargöra att det inte var ett undantag, har jag en god vän som jobbat med utkörningen av hempacket. Det var exakt så som jag skrev ovan. Tillfällig personal är inte problemet, utan det är fast anställda som tydligen har det som hobby att använda försändelserna som fotbollar. Får du en antik vas söndersparkad, för att du snålat, och skickat den utan försäkring, och tyckt att "Aktas - Glas - Hantera varsamt" är försäkring nog, bör du tänka på att Posten inte kan hållas ansvarig då det åligger den som skickar försändelsen att se till så att föremålet är paketerat så att det tål "hanteringen."

Skicka gärna med posten, använd dubbla kartonger, och packa väll i frigolit, men märk för allt i värden inte lådan på något utmärkande sätt.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Låter som om fler än mig har dåliga erfarenheter av Posten. =)

Slutet gott, allting gott skulle man kunna säga. Vad posttanten hade rökt på kommer vi nog aldrig få reda på, men paketet har i alla fall kommit fram och jag hämtade ut det igår... "endast" efter 5 dagar då det är tänkt 1-2 dagar.

Just nu är jag glad att grejjerna kom fram hela och att dom kom fram.[/quo

Hehe..

-Intressant tråd, jag köpte en metallhalogen av en kille i skåne för 3 veckor sedan.

Han skickade den med Bussgods och jag fick vänta 2 veckor på att skulle komma fram!

Tror f** att det skulle gå snabbare att cykla o hämta den själv.

Det är ju så jäkla jobbigt att gå och vänta på något nyttl :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...