Gå till innehåll

Råd om koraller


Wiking

Rekommenderade inlägg

Hej Knut

Jag är som du nybörjare på koraller och närbesläktade lägre djur. De jag lyckats ganska bra med är så kallade Mushrooms Anemones ( typ Discosomas), Hairy Mushrooms typ Rhodactis, Ricordea typer (dessa två sista dock först efter minst två månader), Xenia, stjärnpolyper, Sarcophyton, zoantider samt av stenkorallerna euphyllia (efter ca 3-4 månader efter start. Då har jag haft relativ svag belysning (ca 1/2 watt per liter) i början. När jag fått riktig fart på dem har jag haft nära 1 watt/liter och då bara kompaktrör.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

acropora och montipora är inte så svåra så länge du har skapligt vatten och bra ljus.

acropora och montipora var några av de första korallerna jag skaffade.

Montipororna har inte fullt så stora krav på belysning som acroporor, men precis som Magnus säger har man bara skapligt ljus så funkar acroporor med...

Jag hade montiporor som växte hyfsat bra i 2x 20 watt.

mvh Emil

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De flakväxande Montipororna bör du klara med två lysrör och bra reflektorer. De växer ned till 30 meters djup i naturen.

Jag har brun Montipora digitata under ett 54w T5 (med bra reflektor) i ett 200 liters och den växer när täckglaset är helt rent. Men jag måste hålla täckglaset rent annars får den bleka fläckar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

flakväxande montiporor växer läskigt fort.. fick en fragg av Stefan Molin när jag var förbi, den är 10x så stor nu.. sen köpte jag en fragg för nån månad sen som har tredubblat sin storlek. men då har dem setat först under en 150w MH och sedan 250w MH.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för alla svar. Jag är nog lite otydlig, som man frågar får man svar.

Mitt kar som är ca 110 l har varit igång i 3 månader.

Bestämde mig omgående att enbart satsa på fiskar och några räkor. En mindre mängd ls - av mycket bra kvalite - åkte i ca 1 vecka efter uppstart. En ordentlig nitrit topp kom inte helt oväntat efter ett tag, men den gick ner utan ingrepp från mig.

I karet finns 2 clowner, en räka, och en imperator på ca 3 cm. Tills för några dagar sedan fanns där också en C rostratos, men den rackarn fastnade för 2 dagar sedan i en ny pump och har återvänt till kretsloppet. Bedrövligt klumpigt av mig.

Efter att ha försökt följa inlägg på denna sidan konstaterar jag att väldigt många har mycket fina kar med lägre djur, så jag har börjat fundera lite.....

Tyvärr så har jag ju min imperator (som när den har växt tills sig det dubbla kräver att jag byter upp mig/eller ner mig).

Dessutom har jag troligen undermålig belysning för lägre djur.

2 stycken T8 rör a 14/16 w 6500k. Noterar att väldigt många kör MH, men jag är måttlig intresserad. Intressantare verkar T5 vara, och jag funderar på att bygga en ny ramp med bättre innehåll.

Skall innhandla ytterligare 10 kilo ls i veckan.

Vad tror ni, skall jag glömma detta med lägre djur och min imperator och fortsätta på den första linjen, fish only?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...