Gå till innehåll

15 liters kar?


Guest Gäst

Rekommenderade inlägg

Det ligger till som förljer:

En kompis her lyckats svetsa ihop en "hylla" åt mej som jag är lite sugen på att fixa till ett nanokar av!

Tänkte då ta vatten från mitt stora saltkar så då slipper man en massa väntetid.....

Det är 40 brett 26 högt och 16 djupt ~15liter och hela hyllan är gjord i 3mm rostfritt och väger nu ca 4kg.......

när jag limmat fast allt glas så antar jag att det tillkommer nåt kg extra (5mm glas) och om man sen stoppar ner lite grus och några små LS + vatten så är jag väl uppe i 20 kg iaf kommer detta att hålla att hänga på väggen? för hålen som jag hade tänkt att skruvarna ska gå igenom är 4mm (hålen är då i varsitt hörn av "hyllan".

Skickar med lite bilder så kanske ni förstår bättre!

Candyman86_HYLLA1.JPG

Candyman86_HYLLA2.JPG

Candyman86_HYLLA3.JPG

Candyman86_HYLLA4.JPG

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jo det är klart ....fick en snilleblixt alldeles nyss......man kan ju hänga upp det tomt och sen fylla på med vatten allt eftersom (typ en liter om dan) och då borde man ju se rätt fort om det kommer att hålla.............förresten vilken sorts ljus tycker ni att ja ska ha?........det är ju rätt litet

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Att hänga upp det å se efter hand tycker jag inte är nått alternativ den kan sitta i tio dagar för att sen trilla i golvet.

Ta reda på vad det är för vägg du har så ska vi hjälpa dig

Trä,gips eller betong ??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

vilken snilleblixt smiley2.gifSå när du fyllt 14,9liter ger skruvarna efter... Nej sätt upp ordentligt och "häng dig" i hyllan så kan du vara lugn... En ide kanskeär att haskruvhålen i mitten och sedan bara dra fast i en regel om du har gipsväggar....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Trä då är det ju lugnt , ta största skruvarna som går genom hålen och förborra jätte tunnt i väggen sedan bara dra för kung och fosterland så borde du klara dig...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du kan ju använda sånna där feta ankargrejer som man kan använda på gipsskivor, en metallgrej som sprider ut sig på baksidan när man skruvar fast, bör ju hålla för det mesta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Precis trä så håller det i ett s litet kar skulle jag satsa på en odling av olika sortes alger Skulle vara snyggt som ett växt kar fast med salt.

Finns ju fina kalkalger å caulerpa sortet i olika färger

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ok.....bra....men vilket lyse ska jag använda........jag har två vanliga utanpåliggande spotlights på 10w var men det känns klent.....eller vad säger ni???

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kolla runt lite å se vad som har högst kelvin tal tror inte att du kan hitta någon lampa som är rätt så att säga så kör på en som är snygg eller bygg in nån typ halogen

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lite sent att komma med det nu, men när du/ni lix bygger själv förstår jag inte varför ni inte knäckte dessa frågor innanni började bygga... Som ex kan du inte göra speciellt mkt åt lysrörens standardlängerdärför vore det smartare att bygga hyllan och karet så att 2små rör går dit precis. För att det ska se riktigt fint ut på kvällen när övrig belysning är svag vill det till att ljusramen är tät enligt min mening... Annars får du ju bara en bländade effekt....aja bara några tankar..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jo....men tanken när jag byggde det så skulle det bli ett terrarium....men sen vart det andra planer.......och då vart det salt av det hela.....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tänkte på det med molly pluggar som man använder för att fästa i gips med, Ingen bra ide. Det är dom pluggarna som blir som brickor på baksidan när man spänt dessa med skruven. håller inte! Det bästa är om du ser till att du har en träregel bakom gipset! Lycka till med hyllan!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

min far sa dessutom en ganska förnuftig sak alldeles nyss.......om man skruvar upp den på väggen och sen skruvar fast ett par vinkeljärn under så MÅSTE dét hålla

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jo det var väl tanken först när det skulle bli ett litet terrarium av det hela, men nu är det ju lite andra planer........hade jag tänkt göra ett akvarium av det från början hade jag ju gjort det mer mera fästen och div. Men om man sätter dit 2st vinkeljärn och målar dom i samma färg som hyllan är ju inte det hela världen heller, eller hur?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej det är inte hela världen smiley2.gif

Men har du träväggar så håller det ändå! Det behövs inte så speciellt mkr för att hålla 25kg uppe och är det bara trä så sitter det kvar på 4a skruvar... du får inte speciellt stor brytning på det lilla karet.. sätt upp hyllan och sätt dig på den så vet du sedan smiley2.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Håller med Johnny det bör hålla utan vinkelgärn å det blir mycket snyggare utan så sätt den med 4 skruvar å sätt en vikt på eller häng dig i hyllan.

Håller hyllan så håller väggen

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ok.......så kan man ju faktiskt göra......ska fixa färg och skära glas idag.....då målar jag okväll och limmar dit glaset imorrn, då borde jag kunna fylla upp det på onsdagkväll/torsdag morgon.......trevligtsmiley16.gif

men visst borde jag kunna ha ett par clowner eller fröknar i karet?....det ska ju hänga i vardagsrummet så det vore ju skoj om det var lite liv i burken

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan nog bli bra men kolla verkligen att det hela håller hyllan ser ju stabil ut men skulle nått ge sig så är la det väggen. Har du träregel bakom så dra en fransskruv/bult igenom hålen på hyllan så kommer det hålla.

Clowner är små å fina men de växer som alla fiskar och jag tycker att de är förlitet till dessa underbara fiskar.

Kör hällre på nån räka, mjukoraller, skivanemoner etc så blir det minst lika spännande att beskåda.

I mitt 12Liters har jag inget annat levande än några sjärnpolyper, skivanemoner, 1 sinularia, eremitkräfta & en gulsjögurka.

Kryllar av olika hjuldjur och mindre hoppmärlor

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

wrang: den ska ju målas också juh! smiley1.gif

.....btw....så är det nu gjort....väntar bara på att färgen ska torka så ska jag limma fast lite glas =)

jo jag funderar på skivanemoner och kanske ett par blåbenade eremiter

sen får man väl helt enkelt se hur trångt det blir, man får väl stoppa ner med måtta alltefterson

nån slog mej just i huvvet: hur fixar jag en sån liten värmare till den lille burken?....det hade helt glidit ur mitt huvud

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tror inte heller att du behöver någon värmare om du inte bor i ett dragit hus där det blir alt för kalt på natten.

Det finns tex värme mattor till terarie som du kan lägga på botten under akvariet eller värme slinga som du kan lägga i sanden

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nja det funkar ändå utan värmare skulle jag tro. pumpen är visseligen ej stor men några 0,X grader borde den värma och lysrören likaså

Så anta att du har 21grader i lägeneheten så kommer du upp i kanske 24??

Du kanske kan isolera med en 10mm frigolit på baksidan

I mitt 12L nano är det 24grader å allt trivs, har en 200L/h pump å ett 7watts lysrör

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

och appropå ingenting : jag har dessutom idag beställt ett guppyhotel (se andra tråden här) som jag ska göra salt av också.....helcoolt!smiley16.gif

en liten kufilur som jag känner som också håller på med saltvatten sa att jag skulle kunna bygga in en bliten byggstrålkastare eller dyl. att ha som belysnning och komplettera med nån herrejösses-blå lampa.....skulle fet funka (det lyser ju rakkarns om dom strålkastarna) (i hyll-akvariet alltså)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...