Gå till innehåll

Placering av anemon!


cutekid

Rekommenderade inlägg

Köpte en sådan här liten fin rackare idag!

anemon.jpg

Den placerades på en sten där cirkulationen är bra och den sitter högt för att få mkt ljus. Efter ett tag vandrade den iväg och skulle över till en annan sten. Nu har den satt sig emellan de två stenarna, det syns på bilden. Har den valt att placera sig där själv eller har den fastnat? Jag är lite orolig för den och undrar om jag ska flytta den, vad tycker ni? Den är i stort sett helt utslagen med alla tentakler ute. Hur länge klarar den av att sitta där eller vandrar den iväg själv om inte tycker att platsen är lämplig? Är tacksam för snabba svar

Mvh

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej och tack för ditt snabba svar!!

Då ska jag inte vara orolig med andra ord. Klantig som jag var så skrev jag inte upp namnet på den när jag tog hem den från jobbet idag, ska dit ut i morgon så då kan jag ta namnet på den. Tror den hette ngt i stil med Heteractis "stitch" i alla fall. Den är inte så stor, den har en rödorange fot och tentacklerna är vita och lila längst upp i topparna. Den ser ganska så nöjd ut ändå där den sitter, för kommer det ngt farande så fångar tentacklerna upp det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När jag kollade till den nu så gjorde den ett redigt ryck och skjöt in foten ännu mer mellan stenarna så att stenen till och med lyftes upp och sjönk ner på foten? Kan den komma loss av sig själv nu eller måste jag hjälpa den? Tycker det ser lite skumt ut ... hmm några tips?

Mvh

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Köpte en sådan här liten fin rackare idag!

anemon.jpg

Den placerades på en sten där cirkulationen är bra och den sitter högt för att få mkt ljus. Efter ett tag vandrade den iväg och skulle över till en annan sten. Nu har den satt sig emellan de två stenarna, ? Är tacksam för snabba svar

Mvh

Mycket ljus!!!???

Sa inte Kenta till dig att ditt ljus inte räcker till för en anemon?

Ledsen, men jag tycker gott du kan söka lite på tex "anemonmoral" här på forumet.

Vill att alla ska lyckas med sina djur, men nu har det stått så mycket om anemoner här att man borde tagit till sig den infon...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tänker ge den en chans i alla fall. Kommer att modda rampen snart så den kanske överlever tills dess. Kenta är på semester.

Läs som sagt anemonmoral... Det är levande djur vi pratar om, "ge den en chans och kanske överlever" Är inget som impar på mig..

Kolla igenom lite trådar om hur andra löst med ljus och förutsättningar för anemoner så går det säkert vägen, lycka till.....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Carl,

Vill bara göra dig uppmärksam på (förvarna dig) att det finns en del liknande trådar angående nyinskaffade anemoner här på forumet vilket minst sagt har blivit ganska "heta diskussioner".

Rekomenderar dig att söka en hel del information både här på forumet, i litteratur och ev andra forum om anemonskötsel och om dess specifika krav.

/Moderator

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du verkligen har för lite ljus så var noga med punktmatning tills du fått ordning på ljuset. De kan klara sig om förutsättningarna är det rätta. Mår den dåligt redan spotmata ex artemia in i munnen på den. Finns guider på internet, läs dem NOGA du kan döda anemonen ännu snabbare om du gör fel.

mvh Mattias

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Carl

Genom anemonen har du just ökat belastningen i karet mångdubbelt eftersom ljuset på inte långa vägar räcker och du måste som Morphriz säger spotmata den om du skall ha en chans. Skall du köra på det sätt du gör nu, skummarlöst och så vidare så är som jag sagt tidigare balansen mellan energi input (mat och ljus) och total konsumtion (herbivor och autotrof eller med andra ord konsumtionen av rovdjur och primärproducenter) väldigt viktig. Ur det perspektivet utgör anemonens behov av mat många fiskar. Näringsämnen som du tillför systemet som du just nu inte har tillräckligt med konsumenter för.

Sen finns hela den moraliska debatten om just anemoner.

Om jag varit dig i detta läge så skulle jag lämna tillbaka anemonen eller låta någon som har ljusförutsättningarna (och övriga förutsättningar) tillfälligvis ta över den tills ditt ljus är fixat.

Om du behöver min hjälp att fixa moddningen under jul (finns i Eslöv då) så är det kanske hög tid att skaffa armaturerna. Återkom med det via PM.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

måste bara säga att ni skriver om spotmatning,av nya aneomner,det anser jag helt fel,anemonen klarar sig ett bra tag utan mat,man ska låta dom sätta sig,och det kan ta tid,maten är absolut inte det stora problemet med anemoner,många äter plankton i naturen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ljuset och de förra anemontrådarna är en sak. Vi har ju inte fått något ID på anemonen utan bara förutsätter att den är en med zoox. Det andra är att oavsett detta så behöver den mat. Karet har gått i en månad knappt. Ljuset är svagt så det finns inte maximaltillväxt hos de fotosyntesare som finns i karet. Att öka maten i detta läge med att införa en anemon kommer att öka belstningen ganska mycket. Du kan om du väljer att ha den kvar möta detta med ett ökar vattenbyte. När jag flyttade mitt Molly som gåt då i fem månader så genomfördes vattenbyte var tredje dag 20 liter för att motverka eventuellt fosforläckage från bottnen. Här tillför du medvetet mångmycket mer mat än vad mitt gamla Molly får i dagsläget. (7 månader gammalt och kraftig koralltillväxt).

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lånar tråden istället för att starta en ny! Hoppas att det är ok.

Själv klart så kommer jag ej ihågnamnet på den :snurrig: (jag och latin)

beige färgad med orangefot säger kanske inte så mycket.

Men till frågan. Det är så att jag har plaserat den en bit upp på revet där den får bra med ljus från mh och sitter i lagom cirkulation (enligt mitt tycke) om nu anemonen inte skulle trivas där klarar den att flytta sig? låter kanske dumt men jag undrar eftersom jag satt den som i en liten håla på revet. Och jag vill ju inte tvinga kvar den på en plats. så hur pass duktiga är dom på att flytta sig?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lånar tråden istället för att starta en ny! Hoppas att det är ok.

Själv klart så kommer jag ej ihågnamnet på den :snurrig: (jag och latin)

beige färgad med orangefot säger kanske inte så mycket.

Men till frågan. Det är så att jag har plaserat den en bit upp på revet där den får bra med ljus från mh och sitter i lagom cirkulation (enligt mitt tycke) om nu anemonen inte skulle trivas där klarar den att flytta sig? låter kanske dumt men jag undrar eftersom jag satt den som i en liten håla på revet. Och jag vill ju inte tvinga kvar den på en plats. så hur pass duktiga är dom på att flytta sig?

Var du väljer att placera den initiellt har inte något större betydelse... Anemoner vandrar! Dvs om de inte trivs och har orken att flytta på sig så gör de det.

</johan>

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Var du väljer att placera den initiellt har inte något större betydelse... Anemoner vandrar! Dvs om de inte trivs och har orken att flytta på sig så gör de det.

</JOHAN>

Jo vet att dom vandrar. Blev lite osäker bara, så att jag inte plaserat den så att den inta kan ta sig därifrån om den vill. dom ser ju inte så jätte smidiga ut;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min anemone sitter också i en håla där den ser ut att trivas och får lagom med ljus om den vill ha mer ljus sträcker den på sig,i början fick den inte tillräckligt med cirkulation och flyttade upp en bit(typ som en snigel,men kanske inte riktigt lika snabbt)

Oroa dig inte de är nog mycket smidigare än du anar och dessutom oftast mycket starkare än du anar ! om du är orolig för att den kommer vandra runt,fokusera mest på att skydda den från att inte skada sig t.ex pumpinsug och liknande för övrigt är de väl ganska självständiga djur som vet vad de vill ha,

Men allt det här visste du säkert redan :)

Kan dock inte hjälpa dig med ID skulle kunna gissa,men jag överlämnar det till Anemone Experterna.

M.v.h

Sunny

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...