Gå till innehåll

Är plasten som används till UV-C rören att lita på?


Lasse

Rekommenderade inlägg

Hej

Som ni vet så har jag till och från uttalat mig negativt om de UV-anläggningar som finns att köpa till akvarier. Främst är jag kritisk till dess verkan men även till att reaktorkammrarna är av plast. Detta på grund av att det mer eller mindre inte finns någon UV-beständig plast - förr eller senare bryts all plast ner. Förr för den nedan avbildade uv-c reaktorn är tre år. Den sprang läck och plasten var skör som ett äggskal. Ett bra exempel på en mycket dålig produkt.

MVH Lasse

post-2331-14468913372809_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Svärd

Det var inte mitt UV. Jag använder inte det i hobbysammanhang och när jag använt det i proffssammanhang så har det varit hus av rostfritt.

Jag ville bara visa att det säljs saker av tvivelaktig kvalité och om man har den typ av utrustning så bör man nog placera det så att ev. läcka går i sumpen.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Var köper man det här?

220000_z1.jpg

Det må vara dyra rör, men det bara måste bli billigt i längden, med den strömförbrukningen.

Ja... jag försöker vara rolig.

För att återgå till trådens mening och anda. Med ett sånt här UV-C filter, är omgivningen exponerad för ljuset. nu kommer frågan. Är samma egenskap hos UV strålningen källa till steriliseringen, som den nedbrytande effekten på plaster? Eller måste man skärma av tingesten på lämpligt vis? Och är inte hållare, och "röret" under till i plast? Har tillverkaren tänkt till så att packningarna är UV-C okänsliga silicon packningar?

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

finns det inga uv som ser ut som en doppvärmare som man bara kan stoppa ner i sumpen, med något sorts skydd på så att man inte blir exponerad för ljuset.

Då behöver man ju inte oroa sig för plast som pajar och en pump till som ska förse uvet med vatten.

Någon som vet hur stort kar man kan ha till det nya aquastep uvet från lifegard som är på 25watt.

Om man har två uven hur ska man göra föratt få ut så mycket som möjligt av dom.

Ska man serie koppla dom på samma pump eller ska mn köra uvena var för sig med en egen pump till varje.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 8 månader senare...

Hej, vet att i Rainbow Lifeguard filtren så är det tänkt att man skall byta dom här 2 plast rören emellanåt, vid behov när dom börjar kännas sämre, sprödare. Filter behållaren består av dubbla väggar, den inre som utsätts för uv ljuset är en förslitningsdel som skall bytas med jämna mellanrum för att skydda det yttre plasthöljet från att ta skada. Sedan är det ett smalare rör som sitter inne i behållaren, bredvid uv röret, detta skall också bytas vid behov.

Tror dom kostar runt 110:- styck att byta så det är inga stora pengar, och det känns bra just detta m dubbla höljen i filterbehållaren, att det ena skall bytas å inte kostar så mycket att byta heller, då behöver man ju inte vara så orolig för att det viktigaste, ytterhöljet tar skada och går sönder.

/Mattias

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Hur är det med plasten på det nya aquastep uvet från lifegard.

Är det uv beständigt?,tycker att det är en väldig risk man tar om man hänger det nya uvet på sidan av karet och man tar vatten från botten på huvud karet och plasten på uvet går sönder.

det kan inte vara skoj att tömma ut 900 liter vatten på golvet.

Är det inte lite av en skyldighet att tillverka en sån här grej så att den inte ska gå sönder och översvämma ens nybyggda hus?.

Om det är en risk att plasten kan gå sönder så ska det väl stå en varning om det i manualen?.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur är det med plasten på det nya aquastep uvet från lifegard.

Är det uv beständigt?,tycker att det är en väldig risk man tar om man hänger det nya uvet på sidan av karet och man tar vatten från botten på huvud karet och plasten på uvet går sönder.

det kan inte vara skoj att tömma ut 900 liter vatten på golvet.

Är det inte lite av en skyldighet att tillverka en sån här grej så att den inte ska gå sönder och översvämma ens nybyggda hus?.

Om det är en risk att plasten kan gå sönder så ska det väl stå en varning om det i manualen?.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...