Gå till innehåll

Pwins 1410 L


pwin

Rekommenderade inlägg

Lite teknisk information:

Akvarium:

1410 liters helglas 12 mm, Optiwhite glas i framrutorna och mittstag.

Längd: 250 cm

Bredd: 75-100 cm, med ett snett hörn på den smala sidan.

Höjd: 67 cm

Sump:

Intern i karet.

Belysning:

2st 250W 20000K Radium 8 tim/dygn

2st 400W 10000K Coralvue 3 tim/dygn

1st 250W 6500K 5 tim/dygn

1 st 30W Osram 67 (kommer inom kort ersättas av 2 st Osram 67 58W och ett rött Osram 36W)

Dessutom står karet helt under glastak så det får mycket dagsljus.

Cirkulation:

2st Tunze Stream 12000 L/tim med var sin single controller

1st Tunze Stream 8500 L/tim blåser rent bakom inredningen via 50mm rörsystem.

1st Red Dragon 6500 L/tim returpump från den interna sumpen.

Skummare:

ATI Bubble Master "gamla" varianten med Eheimpump (Står i sumphörnet)

Ozon:

Sander: 100 mg/h, kör 10-50 mg/h konstant i en ozon reaktor.

UV:

2 st 36W Damm UV kopplade till retur pumpen från interna sumpen (6500 L/tim)

Kalkreaktor:

AquaCare 3 med controller och flödes mätare, 5 liters CO2 flaska.

Utlopp från kalkreaktorn rinner genom en extra genomluftningsrör innan det hamnar i karet.

Kalkreaktorn förbrukar 1-1,5 kg AquaCare granulat/månad.

Vatten påfyllning:

Automatisk påfyllning med magnetventil direkt från osmosen.

Inget kalkvatten används.

Vattenbyte:

200 liter/månad

Tillsatser:

Vodka ca 15 ml/dygn, (kört med Vodka i 14 månader nu, hittills bara positiva erfarenheter)

Korallenzuchts preparat:

Kaliumjodid-Fluor Konzentrat Tillsätter 15-20 droppar var 7-10 dag.

K-Balance Kaliummix Konzentrat Tillsätter 15 ml var 7-10 dag.

Eisen Konzentrat Tillsätter 5-10 ml var 7-10 dag.

Strontium Komplex Tillsätter 15 ml var 7-10 dag.

Stylo-Pocci-Glow Tillsätter 10-20 droppar var 7-10 dag.

Då och då tillsätter jag en ampull med bakterier Bio-Digest

Inredning:

270 kg levande sten som står på PVC rörstumpar med diameter 50mm för att ge fritt utrymme under stenen.

2-3 cm finkornig korallsand på synliga delar av botten

Koraller:

En massa SPS koraller (omkring 100st, de flesta från små fraggar)

Runt 10 LPS koraller

En enda mjukkorall

Övriga lägre djur:

Några räkor

Sniglar: runt 100-200 lite större som förökat sig i karet, plus minst 1000 små sniglar som förökar sig snabbt (tack Janne), plus kanske 10 köpe sniglar kvar som inte dött av algbrist.

4-5 Sjöborrar Mespilia globulus

2 Sandvändande sjöstjärnor

4-5 Tridacna musslor

Fiskar:

Runt 40 st varav ett 10 stora kejsare, 1 dvärgkejsare, några kirurger och 20-25 andra fiskar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack ska ni ha! Stefan ibland åker den upp och ner ibland inte, vet ej vad de beror på. Just nu står den på 17-18, tidigare har den stått på 22-23, men efter att jag bytte trasslet så har det blivit lägre, eftersom den skummar bra ändå så bryr jag mig inte om det. Hur funkar din Stefan? /Per

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack ska ni ha! Stefan ibland åker den upp och ner ibland inte, vet ej vad de beror på. Just nu står den på 17-18, tidigare har den stått på 22-23, men efter att jag bytte trasslet så har det blivit lägre, eftersom den skummar bra ändå så bryr jag mig inte om det. Hur funkar din Stefan? /Per

Läste nått ang dessa skummar pumpar. Om trasslet är större så suger den mer luft så om man skall ha mindre luft så skall man helt enkelt klippa bort lite på ytterkanten. Kanske är samma fenomen på era. om trasslet blir smutsigt så suger den mindre luft och kulan dansar upp å ner i flödes mätaren.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack ska ni ha! Stefan ibland åker den upp och ner ibland inte, vet ej vad de beror på. Just nu står den på 17-18, tidigare har den stått på 22-23, men efter att jag bytte trasslet så har det blivit lägre, eftersom den skummar bra ändå så bryr jag mig inte om det. Hur funkar din Stefan? /Per

Min står på typ 15.Den var upp i 21-23 när den var ny. Men sen ibland så börjar den fara upp i toppen och ner botten utan anledning. Jag kan inte heller hitta varför men som du säger så länge den skummar bra så e det bara att skita i det. Skönt att höra att det inte bara var min som gjorde så.. När du byte. Köpte du en ny impeller eller fixade du nytt matrial bara och byte själv?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Läste nått ang dessa skummar pumpar. Om trasslet är större så suger den mer luft så om man skall ha mindre luft så skall man helt enkelt klippa bort lite på ytterkanten. Kanske är samma fenomen på era. om trasslet blir smutsigt så suger den mindre luft och kulan dansar upp å ner i flödes mätaren.

Kan stämma Wrangen! Samt har jag märkt att det kan bli saltskit i röret (det gråa luftröret )under flödes mätaren. Jag tog en topps och petade upp och då blev det bättre.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...