Gå till innehåll

Mat åt alla så blir ALLA glada och goa!


Rasmus

Rekommenderade inlägg

låt det vara..e han död så e det ändå onödigt att riva allt! det förstör mer än hjälper! du kommer bara göra det jobbigt för alla andra fiskar.

om han lever o gömmer sig så lär du få syn på honom förr eller senare.

ett annat tips!

köp en städpatrull med en gång: eremiter, flera sniglar..

o nu har du tänt igen som vi rådde dig ifrån!

håll fingrarna i styr.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 74
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Jag hoppas verkligen inte du tror att jag skiter i de råd jag får, fick ju blandat från olika personer så jag gick hälften var på dom råden jag fick, några tyckte jag skulle begrava honom igår, jag chansade en sista gång på att han skulle repa sig tills idag, när jag kom hem så tände jag för att antingen bli överlycklig av att han levde eller börja plocka för att få ut honom.

Han har inte varit framme nu på 1 ½ timma, har inte en aning om var han är heller.

har sniglarna kanske ätit honom?

Jag kan tyvärr inte skaffa något mer liv i karet för tillfället, pga. ebb i kassan :/

Finns det inte risk för att hans kropp kommer bidra till en massa dåliga saker i karet om han nu är död, eller tar sniglar och dylikt hand om honom?

Åter igen, jag hoppas verkligen inte att du eller ni tror jag skiter i era råd.

tvärtom, är mycket tacksam.

Men som sagt, vad gör jag i detta läge?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Rasmus om det innebär att du måste flytta runt/"riva" 50 kg sten för att komma åt den döda fisken så skulle jag nog låta den vara kvar i karet. Jag vet inte hur stor din naso var, men om den var ca 10 cm så skulle jag inte oroa mig alltför mycket för den belastning i karet den orsakar... Dvs. detta lite i förhållande till att flytta runt all sten som du pratar om. Om du har ett hyffsat gäng med städare som tex eremiter så kommer de få ett ordentligt skrovmål.

Men om du med hjälp av att flytta ett par stenar kan nå den, så skulle jag i alla fall ta bort den ur karet!

Oavsett hur du gör så skulle jag annars rekomendera att du;

-Kör skummaren och UVC för fullt en tid framöver (vilket du nog redan gör).

-Vet inte hur du löpande gör dina vattenbyten och hur mycket du byter... men ett litet vattenbyte kanske skulle vara lägligt om ett par dagar på ca 5-10% av karets volym.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Rasmus om det innebär att du måste flytta runt/"riva" 50 kg sten för att komma åt den döda fisken så skulle jag nog låta den vara kvar i karet. Jag vet inte hur stor din naso var, men om den var ca 10 cm så skulle jag inte oroa mig alltför mycket för den belastning i karet den orsakar... Dvs. detta lite i förhållande till att flytta runt all sten som du pratar om. Om du har ett hyffsat gäng med städare som tex eremiter så kommer de få ett ordentligt skrovmål.

Men om du med hjälp av att flytta ett par stenar kan nå den, så skulle jag i alla fall ta bort den ur karet!

Oavsett hur du gör så skulle jag annars rekomendera att du;

-Kör skummaren och UVC för fullt en tid framöver (vilket du nog redan gör).

-Vet inte hur du löpande gör dina vattenbyten och hur mycket du byter... men ett litet vattenbyte kanske skulle vara lägligt om ett par dagar på ca 5-10% av karets volym.

Tack för svar!!!

Jag pratade med dez3d innan på tele och han rådde mig att ha kvar den i karet, kunde bli någon form av naturlig nedbrytning.. och det låter ju vettigt.

Jag har inte ens 50 kg sten i karet, men kan tänka mig att jag får riva runt 15-20 kg sten och flytta 2 koraller, städpatrullen jag har består av 20 st sniglar.

Peter trodde dock att massor av annat småskit kommer att ta hand om nason.

Kan tänka mig att den kanske är 8 - 10 cm alltså inte jättestor.

Jag kan ta ur den om jag som sagt flyttar koraller och sten. här kommer en bild på var den ligger så kan ni själva se.

längst in i hörnet där pilarna visar

Åter igen, tack för svar.

post-2031-14468913444291_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan tillägga att jag kör skummare och uv-c 24/7 och har gjort sen jag installerade karet. känns tryggt.

och jag brukar göra vattenbyte varannan var tredje vecka. då byter jag ca. 30 l

sen har jag sett en ganska positiv sak i det hela, har en hel del alger på bakrutan där jag inte kommer åt att skrapa, under detta dygnet som jag mörklade så försvann en fjärdedel av dom algerna, har hört att man skulle mörklägga 2-3 dagar och sen är man av med det problemet.

Låter logiskt, korallerna är det nog ingen fara med. fiskarna klarar väl sig ett par dagar i mörker?

vad tror ni?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

allt levande klara sig alldeles utmärkt ett par dagar i mörker, oroa dig inte!

ang dina alger så är källan till problemet försvinner inte ´bara´ för att algerna försvann..så att de kommer nog tillbaka..tro mig..

algerna uppstår oftast pga vattenvärden som är gynsamma för de..nitrat, fosfat mm..vill du få bort algerna så är det dessa värden du måste göra något åt..nu säger jag inte att du har dåliga värden men du förstår vad jag menar..

det e bara förlika sig med algerna och försöka hålla de i små antal med låga värden och som ofta lasse säger: man kan skaffa motpart till problem (alger=städpatrull) !

förutsatt bra värden såklart..

en sak till: min personliga åsikt (om du vill ha flera kirurger utan problem) är att du skaffar mera sten och eller bygger mera gömställen..jag gillar att du har det luftigt men vill du minimerar bråket så är det ett bra sätt..:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu är det många timmar sedan den dog, så den borda vara ganska så upplöst vid detta laget.

När jag tittar på bilden på ditt akvarie så: Där är knappt någon sten?? Bara att lyfta ur / flytta till mitten av karet. Borde inte ta mer än max 10 minuter. Att du inte gjort det på en gång??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

allt levande klara sig alldeles utmärkt ett par dagar i mörker, oroa dig inte!

ang dina alger så är källan till problemet försvinner inte ´bara´ för att algerna försvann..så att de kommer nog tillbaka..tro mig..

algerna uppstår oftast pga vattenvärden som är gynsamma för de..nitrat, fosfat mm..vill du få bort algerna så är det dessa värden du måste göra något åt..nu säger jag inte att du har dåliga värden men du förstår vad jag menar..

det e bara förlika sig med algerna och försöka hålla de i små antal med låga värden och som ofta lasse säger: man kan skaffa motpart till problem (alger=städpatrull) !

förutsatt bra värden såklart..

en sak till: min personliga åsikt (om du vill ha flera kirurger utan problem) är att du skaffar mera sten och eller bygger mera gömställen..jag gillar att du har det luftigt men vill du minimerar bråket så är det ett bra sätt..:)

Tack för svar!

Jag har bra värden i vattnet, har inga alger förövrigt förutom på bakrutan och såklart lite bryopsis på stenen i mitten, men annars finns där ingen alg. jag tror att lite mer sniglar kanske 20 st till och lite mer ls kanske 20 kg skulle vara bra för mitt kar, jag har ändå 40 kg i vilket är ca. 10 % av volymen, och det är väl tumregeln? men kommer nog ändå köpa mer sten, just för som du säger att bygga mer gömställen, och att "för mycket" ls är väl aldrig dåligt.

kommer nog mörklägga karet några dagar för att se skillnad, vill inte göra för mycket mer nu, kommer köpa en likadan kirurg igen då jag har flytt på G. och då introducera båda samtidigt i det "nya" karet.

Hade ju gärna velat ha en achilles, men antar att det verkligen är att ta vatten över huvudet :(

Tack för svar anyway.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu är det många timmar sedan den dog, så den borda vara ganska så upplöst vid detta laget.

När jag tittar på bilden på ditt akvarie så: Där är knappt någon sten?? Bara att lyfta ur / flytta till mitten av karet. Borde inte ta mer än max 10 minuter. Att du inte gjort det på en gång??

Tjoho Petrol.

Tack för svar.

Jag sa innan att det är mellan 15-20 kg sten och frågade vad jag bör göra? jag får ju riva den sidan och flytta euphyllian, men det kanske inte gör något? dom kanske inte tar någon skada? eller ska jag göra detta nu?

tacksam för svar

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

så många ggr jag har rotat i mitt kar utan att det hänt något..

men rasmus: du ser..alla ger olika svar...

tumregeln är: inga drastiska förändringar..var gränsen går får man avgöra men sunt förnuft..

(flytta på några stenar är ingen fara så länge man inte möblerar om heeela akvariet..)

och jag skulle vilja säga att de flesta proffesionella saltisar rekomenderar 20% LS..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

så många ggr jag har rotat i mitt kar utan att det hänt något..

men rasmus: du ser..alla ger olika svar...

tumregeln är: inga drastiska förändringar..var gränsen går får man avgöra men sunt förnuft..

(flytta på några stenar är ingen fara så länge man inte möblerar om heeela akvariet..)

och jag skulle vilja säga att de flesta proffesionella saltisar rekomenderar 20% LS..

Hellre för försiktig än för oförsiktig :) jag har iaf plockat bort nason nu och sent honom till ett bättre ställe... uhm kloakerna? :S

Iaf, jag behövde bara flytta några stenar och sen puttade jag fram honom med baksidan av hoven, mycket smidigt

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

lycka till nästa gång!

kom ihåg: (om du väljer att följa detta råd) släck, speglar, mat, mkt gömställen..

Tack ska du ha!!

ska jag använda mig av speglar då jag introducerar alla fiskarna samtidigt? då jag flyttar så kommer jag ju introducera alla på en och samma gång.

Då kommer jag nog vara lite kall och köpa alla kirurger på samma gång och droppa i samtidigt.

Tack ska ni ha!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

det skulle jag göra OM du ser dem bråka..de är trots allt individuellt olika..ju fler fiskar du har desto större är risken att den/om någon blir mobbad inte klarar sig..fler fiskar mindre plats att dela på o gömma sig..

men introducera alla kirurger samtidigt!

önskar att någon hade påpekat för mig hur viktigt det e.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

det skulle jag göra OM du ser dem bråka..de är trots allt individuellt olika..ju fler fiskar du har desto större är risken att den/om någon blir mobbad inte klarar sig..fler fiskar mindre plats att dela på o gömma sig..

men introducera alla kirurger samtidigt!

önskar att någon hade påpekat för mig hur viktigt det e.

Tur att du påpekar för mig!! :) så vet jag hur jag ska göra.

Tänkte jag skulle skriva upp favvosarna när det gäller kirurg så kanske ni kan hjälpa mig välja någon bra?

Palett kirurg

Achilles

Vitbröstad kirurg

Naso lituratus

Tack på förhand

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...