Gå till innehåll

Vilken anemon ska jag skaffa?


Clownen

Rekommenderade inlägg

Jag vet att det är många här på forumet, inklusive mig själv, som tycker anemoner är mycket vackra djur och som ingår i mångas bild av ett saltvattenskar och ett levande rev. Att studera symbiosen mellan ett clownpar och en anemon på nära håll är mycket fascinerande.

Tyvärr är det ofta väldigt svåra djur att få att överleva på lång sikt i våra kar. Det är i regel också djur som blir gamla och som har en långsam reproduktionscykel (det tar lång tid för arten att återhämta sig när insamlandet börjat i ett område) och metobalism (visar få tecken på att må dåligt innan det är för sent). Insamlandet av många arter av anemoner från reven innebär därför att många arter har förvunnit eller delvis försvunnit från flera rev inklusive de ekosystem som kretsar kring anemonen. Jag ifrågasätter därför att många arter säljs och köps av akvarister. I synnerhet om det är frågan om en hotad art som beskrivs som svår och som köps till ett nystartat kar.

Om ni trots detta vill ha en anemon så läs på ordentligt innan. Skaffa inte anemonen innan ni har mer erfarenhet och ett väl inkört kar. Det är bland de svåraste djuren att äga inom hobbyn och att tro att "jag ska minsann klara det" räcker tyvärr inte.

Andra saker som man bör tänka på när man skaffar anemon är att de har en tendens att vandra vilket innebär att de kanske inte alls stannar där du själv hade hoppats på. Detta kan också innebära att de bränner koraller och riskerar att hamna i insuget till dina pumpar vilket i värsta fall kan leda till att hela karet kraschar (inte ett ovanligt sätt som anemoner dör i våra kar). Det är därför viktigt att göra pumparna säkra genom att t.ex. klä in dem i ett filtermaterial. Sedan finns det även arter som riskerar att äta upp dina fiskar och då mindre fiskar i synnerhet. Läs som sagt på ordentligt om den specifika arten innan inköp.

Det finns några arter som inte är hotade p.g.a. överinsamling och som är relativt lättskötta. Bland dessa få arter kan jag rekommendera Bubble Tip Anemone (Entacmaea quadricolor). Dessa är tåliga djur som inte är hotade och som ofta t.o.m. förökar sig i våra akvarier. Det går att få tag på "fraggar" av denna art i Sverige om man har tålamod. BTA är också en bra anemon eftersom många olika arter av clownfiskar kan bosätta sig i dem. Ja alla anemonfiskar passar inte till alla anemoner och det är också något man ska vara medveten om när man köper en anemon.

Här är en bild och information om BTA:

http://www.peteducation.com/article.cfm?cls=16&cat=1897&articleid=2150

Det finns också många koraller som ser ut som anemoner och som kan användas som bo till anemonfiskar. Anemonfiskar behöver heller ingen anemon för att överleva och må bra i våra kar (dock så behövs de i naturen varför clownfiskarna också drabbas och dör tack vare insamlingen). Lägg gärna upp bilder eller ge exempel på koraller som används av anemonfiskar som substitut till anemoner. Mitt Ocellarispar bor lyckliga i min Sinularis.

Här är en länk som kortfattat beskriver några arter som anses vara lättare (obs inte lätta!) och svårare arter att sköta samt deras för och nackdelar:

http://fins.actwin.com/species/anemone.html

Den här tråden är mest riktat mot nybörjare inom hobbyn som överväger att skaffa en anemon eller de som känner att de är redo att göra ett seriöst försök. Jag hoppas att ni som har erfarenheter av att äga eller har kunskap om anemoner delar med er av era erfarenheter, bra och dåliga, i den här tråden så att den kan användas när man överväger att skaffa en anemon.

Mvh

Peter

EDIT: Här är jättebra länkar att läsa igenom innan ni bestämmer er för att skaffa en anemon. Tack Scooby doo. :

http://www.carlosreef.com/download/fclick.php?1 (döp om filen till tex anemonfaq.pdf)

http://www.marinefish-uk.co.uk/forums/index.php?showtopic=132

Ps. nedan är ett vackert exemplar av en odlad Entacmaea quadricolor (bubble tip anemone) som inte är hotad i naturen ds.

post-1277-1446891344408_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ingen bra bild, men tycker att den visar att en Eyphyllia är ett fullgot substitut till en Anemon. De ser ju till och med nästan ut som en Anemon (med lite god vilja). Tog mina (odlade) clowner ett tag att fatta att de kund ha den som värd, men när väl tioöringen trillade ned så verkar det fungera bra.

DSC_0092.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan inte Wrang klistra den här tråden, mycket bra info.

Tack Draedon, men jag är långt ifrån någon expert och har avhållit mig från att skaffa en anemon så jag hoppas att fler medlemmar med mer erfarenhet och kunskap kan utöka den här diskussionen. Jag söker idag efter en odlad BTA som jag förhoppningsvis ska kunna "fragga" vidare.

Ingen bra bild, men tycker att den visar att en Eyphyllia är ett fullgot substitut till en Anemon. De ser ju till och med nästan ut som en Anemon (med lite god vilja). Tog mina (odlade) clowner ett tag att fatta att de kund ha den som värd, men när väl tioöringen trillade ned så verkar det fungera bra.

Jättebra bild och exempel, tack för den!

Jag tycker det är bra att (nybörjare) ser att det finns fina substitut till anemoner som funkar på samma sätt. Euphyllian är en vacker art som inte är hotad och som växer snabbt i karen.

Märker du om korallen verkar störas av fiskarna Nizztos? Mina bor som sagt i en mjukkorall (Sinularia) och denna korall verkar inte störas av hyresgästerna. Det finns en liten risk att vissa arter med koraller kan störas av fiskarna varför det skulle vara intressant att veta vilka koraller som fungerar för både fisken och korallen i fråga.

Mvh

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jättebra bild och exempel, tack för den!

Jag tycker det är bra att (nybörjare) ser att det finns fina substitut till anemoner som funkar på samma sätt. Euphyllian är en vacker art som inte är hotad och som växer snabbt i karen.

Märker du om korallen verkar störas av fiskarna Nizztos? Mina bor som sagt i en mjukkorall (Sinularia) och denna korall verkar inte störas av hyresgästerna. Det finns en liten risk att vissa arter med koraller kan störas av fiskarna varför det skulle vara intressant att veta vilka koraller som fungerar för både fisken och korallen i fråga.

Mvh

Peter

Tyvärr är jag inte rätt man att svara på den frågan, nybörjare som jag är. Jag ser inga som helst synliga tecken på att korallen störs. Men jag vet inte heller vad jag skulle leta efter och de har bara varit där i en vecka, så det kan även vara för tidigt att säga.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En anna aspekt som är viktig att förstå när man har anemon är hur mycket och vad man ska mata den med. Rent generellt så gör många felet att de matar för stora bitar mat till anemonen, ofta i form av hela eller delar av räkor. Väldigt ofta så kommer anemonen att glufsa i sig maten men senare spy upp den då biten är för stor eller för svårsmält. Detta leder till att anemonen kanske svälter även om akvaristen ser att den äter maten som erbjuds. Detta är troligen en större risk med mindre exemplar men jag kan även tänka mig att det finns skillnader mellan arter samt även hur ofta individen bör matas.

Istället för att ge frysta skalade räkor som är kokta hade jag hellre gett exempelvis fryst krill som man låter dra i vitamin eller t.e.x. selco. Detta tror jag är en nyttigare matkälla som anemonen lättare kan ta till sig.

Hur brukar ni mata era anemoner och vilka råd kan ni ge?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tycker det är bra att du uppmanar folk om detta Peter,

istället för att bita på alla de som gjort förhastade beslut så kan man lära dem innan de hinner begå misstaget :)

Mina Clowner gick i Min Euphyllia innan de senare valde anemonen, Euphyllian stördes inte det minsta utav det..Men problemet var när det blev natt och euphyllian ville dra ihop sig då hade de ingenstans att gömma sig...

Så efter en senare tid flyttade ena clownen till anemonen men den andra var kvar, sen när den andra beslutade sig för att flytta dit var han för liten och blev uppäten !! :(

Lägger även upp en snabblänk till anemone länkar, Dock är det några av länkarna som inte funkar längre..

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=5183

Mvh,

Sunny

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja det var en liknande tråd från 2004 med många bra länkar.

Jaken citerade följande i den tråden:

"Joyce Wilkerson took a survey on captive anemone life span. Only 5 percent of hobbyists with 2-5 years of experience had been able to keep anemones alive for more than two years, and only 1 out of 32 anemones lived for more than 5 years. The anemones simply aren't surviving"

"When an anemone with a 60 or 70 years ahead of it is taken from the ocean and left to die in an aquarium in just several months, it is a tragedy."

Såg i en annan tråd att många inte ser någon moralisk eller ekologisk skillnad mellan att köpa koraller eller fisk. Detta stämmer tyvärr inte och insamlingen slår mycket hårdare mot anemoner än de flesta koraller och fiskar. Det finns dock några undantag även bland fisk och koraller. En art som många inte tror är hotad pga att den är relativt vanligt förekommande i våra kar är Banggaikardinalen som håller på att fiskas ut och riskerar en möjlig utrotning tack vare hobbyn.

Hoppas nu att fler delar med sig av egna erfarenheter eftersom vi nu har en riktigt bra länksamling att använda som databas.

Jag tycker också det skulle vara bra om vi kunde ha en sticky angående anemonskötsel lätt tillgängligt på forumet.

Mvh

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...
Om du vill fylla på med länkar så tror jag det ligger en tråd som heter typ Anemonlänkar i anemonforumet där jag slängde in alla länkar jag hittade med vettig info.

Ja din tråd var mycket bra! dock är en hel del av länkarna sönder idag. Kanske slå ihop denna och din tråd? Mer jobb för Wrang :)

Dave

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 år senare...
  • 3 månader senare...

Tyvärr är det några medlemmar som har haft missöden med sina anemoner nu vilket är mycket tråkigt. Jag lyfter upp denna tråden igen då anemoner är mycket vackra och intressanta djur. Läs här då det är ett svårt djur men långt från omöjligt.

Länkar även hit då det finns många bra länkar här också:

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/forumdisplay.php?f=166

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=5183

Lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja jag är en av dem som räkat ut för anemondöd och det i sin tur ledde till att samtliga fiskar dog. Synd jag inte sett denna tråden före detta. Det lär dröja länge innan jag skaffar en anemon igen... när jag läst detta så känner jag dessutom att det inte finns ngn anledning att skaffa det av rent moraliska skäl. Jag vill inte bidraga till att de försvinner ur våra hav

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 9 månader senare...
  • 1 år senare...

Fick höra att anemoner inte trivs tillsammans med svampar. Så har man sponges i akvariet kanske man ska fundera lite över det hela ytterligare. Men jag har inte läst något om det ännu. Ska se om jag kan hitta någon sådan info i veckan.

Själv har jag fått yellow sponges lite överallt i burken.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 8 månader senare...
  • 2 månader senare...

Hur stora är era (Rosa) BTA anemoner? min har snart vuxit sig för stor för mitt RSM kar och skulle den få för sig att dela sig är det risk att övriga koraller tar skada.

Har haft den i 6månader ca och den har vuxit sig rejält stor på den lilla tiden..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...