Gå till innehåll

Erfarenhet av dammpumpar typ superflow


jockeman

Rekommenderade inlägg

Jag ska ha den i sumpen som returpump, den kommer stå i vattnet. Den är tänkt att mata en Ocean-motions 8-way. Tänkte försöka ha så lite tekniskt synligt i akvariet. Pvc-rör är lättare att gömma en Tunze stream. Det bör bli ganska bra flöde med 8000 l/h som kommer från lite olika håll. Det är mycket möjligt att jag trots det får komplettera med några streams för flödet skull, men tänkte försöka utan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Helt klart är ljudnivån viktig, även om man kan minimera ljud från pumar genom rätt placering och rätt anslutningar. Är det någon som vet hur ljudnivån på superflow-pumparna.

Är det någon som vet om det finns andra pumpar med asynkron-motorer som man kan använda istället om . Är ute efter en kraftig pump där jag kan reglera flödet via en dimmer eller akvariedator

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tycker att det känns som mycket watt i värme att tillföra karet. Värmeproblem har man redan ändå ;)

Kan du ej ha sumpen borrad så slipper du ha den liggande i sumpen och som en extern pump istället

16000L/h genom sumpen och ytavrinningen låter helt fel i mina öron om det finns någon ytavrrining som klarar detta

skulle nog hällre testa att köra med en cloosed loop i karet

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är inga problem med att placera pumpen utanför sumpen. Helt rätt wrang , man behöver inte tillföra onödigt med värme. Jag räknar med att köra ca 8000 l/h genom ytavrinningen. Kommer att ha 2x50 alternativt 2x63 som genomföring.

Överbreddningskammen blir ca 90 cm. Det jag vinner på med detta är att bla mycket detrius kommer att följa med ner i sumpen. Nackdelen är att det kan bli lite problem med att få ner ljudnivån.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...