Gå till innehåll

Högljudda funderingar, i behov av komentarer.


-=Mr_B=-

Rekommenderade inlägg

Jag har länge, funderat på saltvatten, men har liksom inte kommit förbi stadiet sötvatten än. Med länge menar jag 10-15 år. Jag har lite smått börjat fundera på att börja plocka ihopa en balja, att ha i hörnan bakom soffan, och i så fall är man ju ganska begränsad i volym, osv. Mitt största problem är klart bristande kunskap. Mycket av det jag läst mig till är grejer som inte var de senaste rönen för 10-15 år sedan, och vad som hänt sedan dess har jag ett mycket svagt grepp om alls. Så, jag hoppas på lite kommentarer från er, i still med vad jag behöver, om det är lösbart, osv.

Jag börjar med de rent fysiska begränsningarna, själva akvariet blir ett 155-175liters hörnakvarium med "avskurna" hörn i sidorna. (60x60cm kvadratisk, med 45x45cm/2 avskuret "mot soffan" så att säga.) Innan jag har pratat med er, är ingenting spikat, men jag räknar med 60-65 högt, vågar jag mer, satsar jag lite till, men man ska ju kunna sköta om det med.

Tanken är att inte bygga in det, utan att lämna ovansidan öppen, och hänga en ensam metalhalogen lampa ovanför. Ljuskälla, och reflektor har jag inte funderat på, men på något sätt ska jag förska undvika att lysa "ut ur" akvariet allt för mycket.

Sump,kan jag lustigt nog, sanolikt göra nästan lika stor, eller större än akvariet i sig, då jag räknar med att bygga en "sockel" med sumpen i, som kommer bli 100-120cm hög. Frågan är bara vad som är praktiskt i höjd. All utrustning som ska vara ansluten vid drift, ska få plats där nere, men soffan är flyttbar, och jag bryr mig högst troligt inte om att bygga in sockeln, utan det kommer finnas lite spelrum för var grejer går att stoppa i, som sticker ut lite utanför akvariets mått.

Jag hoppas på att klara mig med enbart ytavrinning, ner till sumpen. Den blir i så fall genom ett borrat hål i botten, i bakre hörnet. Två retur rör, dras upp, antingen i samma hörn, eller i främre hörnen.

En lämplig pump, får driva en SCWD för att bestå med lite liv och rörelse i baljan, via de nyss nämnda returrören.

En "revpelare" runt ett PVC-rör i mitten av baljan, samt ett par stenar längs kanterna torde bli inredningen så där inledningsvis. Sen har jag förhoppningar om att flytta in lite koraller. Snabba exempel är hammarkorall, solkorall, Acropora loripes, och fågelbokorall.

Någon anemon, för de clownfiskar jag hoppas ska trivas, och någon snäll kirurg, är andra förhoppningar. Definitivt ett par putsarräkor. Längre än så har jag inte kommit i akvariets planering. Det är eventuellt för långt redan.

Sumpens planering, och teknik till den, är definitivt nånting jag kommer behöva hjälp med. Jag hade tänkt att köra en del levande sten här med, en skummare, vilken, är i nuläget okänt, vilket dels avgörs av prestanda behovet, och vad jag lyckas hitta billigt, samtidigt som mina kraftigt begränsade tillgångar uppnår "billigt" gränsen.

Jag var tidigare inne på att jag skulle ha en avdelning med calpuera i sumpen, för att binda upp näring, men det verkar det rekomenderas emot numera, och det blir obekvämt att skörda nere, bakom soffan. Så nu vet jag egentligen inte alls vad jag ska ha där. Jag hade tänkt försöka hålla någon form för "foderräka" som skulle planteras in i sumpen regelbundet, och "råka" transporteras upp av pumpen lite då och då, och den hade eventuellt kunnat förökas av egen kraft bland algerna, det är ju inte heller någon god ide längre. Tror jag.

Jag tänker sluta skriva här, för att de som eventuellt tagit sig igenom all texten ska kunna smälta det, och ge mig någon form för feedback. Det bästa är förstås om ni alla säger "skitbra, så här bör du göra med sumpen, allt det andra värkar kunna bli kanon" men fullt så bra tror jag inte det kommer att bli. Eftersom jag helt enkelt inte har en aning, och mina kunskaper i huvudsak är gamla, inaktuella till viss del, hoppas jag att ni kan sparka mig i rätt riktning. Det här är ett projekt som om det går igång, sannolikt kommer ta mig över ett år, innan jag tankar vatten i. Det kommer kosta varje krona jag har över, och det kommer vara värt varje slant. Jag kommer att tigga släkten om att få komma på middag, för att kunna lägga "matpengar" på utrustning, osv. Det viktigaste för mig är alltså att ni är ärliga. Är det hoplöst för en nybörjare, så är det, då är det bättre ni säger det, och så skär inte min ekonomi ihopa för att jag ska stå där med ett akvarie med en massa död "levandesten", nakna korallskelett, osv. Sannolikt är att jag satsar även om ni säger "skitsvårt, lycka till", men då vet jag i alla fall det, och förhoppningsvis har ni rekomendationer för vad tester jag behöver för att kunna göra det mer troligt att lyckas, samt vilken teknisk utrustning som behövs för att hålla karet igång.

Bara som en sådan sak. Osmosis vatten, är nästan ett krav, i dagsläget. Det varierar klart med vad man har för vatten till att börja med. Då jag bor i Helsingborg, är det till min fördel, klarar jag mig utan, eller är det en investering jag måste göra? Jag känner att jag har absolut ingen koll.

Tack för er tid.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Björn och välkommen till guiden!

Till att börja med verkar du vara påläst ordetligt för att vara på G att starta. Fortsätt så så kommer detta gå bra. Jag har läst genom ditt inlägg och du har rätt många frågor i den. Jag gör så att jag tar ut några av dem jag ser som mest akuta och svarar därefter. Nä du har helheten hyfsat klar för dig får du nog för enkelhetens skull ta en sak i taget.

Går det att ha ett kar av dessa mått med den placeringen?

Det går att ha ett saltkar bakom saoffan med dessa mått. Det gör absolut inget att sumpen är nästan lika stor då det blir ett stabilare kar om vatten volymen är stor. Det som kan bli bökigt är att soffan är jobbig att flytta när du vill göra något i sumpen eller fylla på nytt osmosvatten. Jag skulle docl bygga in sumpen då det blir tystare och sen stänker det alltid lite där.

Går det att ha endast en MH som ljuskälla?

Ja det går men jag skulle nog ändå fundera lite mer på belysning. Frågan du bör ställa dig är om du vill ha MH kombinerat med T5 rör för att blanda färgerna eller om du bara vill ha T5. Du måste läsa på mer här.

Låter förslaget på levande rimligt?

Jag tror att ditt kar kommer bli snyggt med en revpelare. Tänk bara på att brantakanter på pelaren inte ger så många ställen att fästa koraller. Lter som du läst på om det levande.

Sumpen?

Jag tycker att detta är det första du ska funmdera på samt att rita upp en skiss på hur du vill ha den. Finns bra artiklar under artiklar som beskriver 2 olika sumpar. När du har en skiss på sumpen tar du tag i hela cirkulationen.

Osmos?

Jag tycker du ska satsa på osmos oavsett om jag vet dina vattenförhållanden. De flesta bör ha en. Det är svårt att ändra om det en gång blivit fel med vanligt kranvatten.

Lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej

Jag skulle innte borat i bakre hörn, jag hadde gjort ytavrinningen till revpelare i mitten av karet som du hadde tänkt, men det är ju opp till dig hur du vill gjöra annars tycker jag me att du ska köra osmos från början lycka till ska bli kul att följa detta här SVG

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Till att börja med verkar du vara påläst ordetligt för att vara på G att starta. Fortsätt så så kommer detta gå bra. Jag har läst genom ditt inlägg och du har rätt många frågor i den. Jag gör så att jag tar ut några av dem jag ser som mest akuta och svarar därefter. Nä du har helheten hyfsat klar för dig får du nog för enkelhetens skull ta en sak i taget.

Jag har haft ett par års drömmande på mig. Som jag sade tidigare, har jag antagligen en hel del skrämmande inaktuell information i bagaget.

Går det att ha ett kar av dessa mått med den placeringen?

Det går att ha ett saltkar bakom saoffan med dessa mått. Det gör absolut inget att sumpen är nästan lika stor då det blir ett stabilare kar om vatten volymen är stor. Det som kan bli bökigt är att soffan är jobbig att flytta när du vill göra något i sumpen eller fylla på nytt osmosvatten. Jag skulle docl bygga in sumpen då det blir tystare och sen stänker det alltid lite där.

Soffan är lätt att flytta på, det är värre med marmorbordet framför, så jag är inte helt säker på att det är en smart ide att bygga in sumpen, då det måste bli någon dörr som ska gå att öppna, platsbrist är definitivt ett av de hinder jag kommer få slåss med. På sikt blir det antagligen så att jag "byter ut" mitt malawi kar, men ett saltvattenskar i den storleken har jag definitivt inte råd med som första kar i alla fall.

Går det att ha endast en MH som ljuskälla?

Ja det går men jag skulle nog ändå fundera lite mer på belysning. Frågan du bör ställa dig är om du vill ha MH kombinerat med T5 rör för att blanda färgerna eller om du bara vill ha T5. Du måste läsa på mer här.

Nackdelen med att kombinera, eller bara köra lysrör, är att det tar en massa plats. Jag hade tänkt köra med en ensam MH hängande från taket om det bara var/är möjligt, för att få ett snyggt utseende på helheten. Annars får jag helt enkelt bygga ett "lock" som ligger på akvariet, med ljustramp i, men med ca 80 cm som längsta mått (från hörn till hörn) kommer jag få lägga all belysningen i främre halvan av locket vilket jag inbillar mig ger väldigt mörkt bakom revpelaren. det främre lysröret kommer att hamna i princip precis innanför lokets kant, om jag ska köra tre rör. sen måste jag på något sätt hindra lysrören från att lysa ut ur akvariet, och belysa soffan för mycket. Jag får kanske klura mer på det där, blir det ett lock på akvariet, blir det ju samtidigt mindre damm som trillar i, och eventuellt lägre avdunstning. Jag är rädd att det av platsbrist helt enkelt inte kan komma på fråga att kombinera belysning. De kommer helt enkelt blockera varandra.

Låter förslaget på levande rimligt?

Jag tror att ditt kar kommer bli snyggt med en revpelare. Tänk bara på att brantakanter på pelaren inte ger så många ställen att fästa koraller. Lter som du läst på om det levande.

Tanken var att ljuskrävande koraller skulle få en plats från mitten och upp på pelaren, medans mindre krävande skulle få en plats på botten,längs kanterna, så att säga. Det kommer antagligen bli mycket jobb med att hålla efter dem, så att de inte helt enkelt blir för stora. Det då, förutsatt att de alls trivs med tillvaron jag skapar, så det kanske är ett önskeproblem.

Sumpen?

Jag tycker att detta är det första du ska funmdera på samt att rita upp en skiss på hur du vill ha den. Finns bra artiklar under artiklar som beskriver 2 olika sumpar. När du har en skiss på sumpen tar du tag i hela cirkulationen.

Jag är inte säker på att jag vet vilka artiklar du tänker på. möjligen "Wrang's Mangrovesump", och "Martin Palmqvist refugie sump". Båda beskriver kortfattat hur, men inte varför. Oavsett har jag varit inne på Martins lösning redan sedan 1995, eller så. Min tanke har då varit att försöka grunda med sand och levandegrus, eller vad det igentligen bör kallas, i refugie kammaren, ett knippe lite större stenar, och calpuera för att helt enkelt skörda ut överskottet på näringsämnen. Nyligen har jag oroats lite av "calpuera crash." Och köra ett refugium utan grönt i, inbillar jag mig bara ger delar av förtjänsten. Vad kör folk som inte kör med calpuera? Bara levande sten? Det skulle ju ge en plats för att låta hemmagjord levandesten mogna, men jag är långt från säker på att det skulle fungera för akvariets behov. (filtreringen, inte konstgjorda levandesten) Skulle det fungera?

Osmos?

Jag tycker du ska satsa på osmos oavsett om jag vet dina vattenförhållanden. De flesta bör ha en. Det är svårt att ändra om det en gång blivit fel med vanligt kranvatten.

Sant, det lutar åt att det blir osmos, men då blir det en enhet som kopplas in vid behov, i badrummet, och så kånkar man vattnet genom lägenheten vid behov. När man inte ska producera nytt vatten, gömmer man undan utrustningen i lämpligt skåp.

Hej

Jag skulle innte borat i bakre hörn, jag hadde gjort ytavrinningen till revpelare i mitten av karet som du hadde tänkt, men det är ju opp till dig hur du vill gjöra annars tycker jag me att du ska köra osmos från början lycka till ska bli kul att följa detta här SVG

Jag hade inte tänkt att revpelaren skulle gå hela vägen till ytan.

Exakt hur långt under ytan den skulle sluta har jag inte funderat på, men den översta stenen skulle sluta utåt så att vad som än "bor där" och får massor av ljus exponeras ordentligt mot åskådaren. Ett riktigt grovt rör skulle kunna gömma sig längst bak i hörnet utan att synas mycket, exakt hur grovt jag behöver ha har jag inte räknat på, då jag inte funderat på cirkulation ens vatten-mängder än. sanolikt kommer jag inte behöva över 40mm. Problemet blir antagligen att dämpa sugljud.

Än så länge har ni inte sagt nånting som får mig att tänka "det blir inget." jag får uppenbarligen fundera lite över belysningen, men det mesta annat verkar kunna fungera.

Tack för era synpunkter.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror du överdriver att din kunskap är gammal. Mycket stämmer fortfarande även om mycket har utvecklats. Bra grund att stå på.

Du läser på och tänker mer på belsysningen men detta är inte det första du behöver ta tag i så jag släpper det nu.

Jag tror du ångrar dig om du inte bygger in sumpen. Det går att bygga in den och att luckorna dras uppåt på något sätt typ skjutluckor.

Jag tror inte på Jans lösning med ytavrinningen i mitten. Bättre ha i bak kant och klä in med LS så det inte syns. Tycker jag alltså.

De var de artiklarna jag tänkte på. Jag anmvänder den med refugium som grund när jag har byggt min. Ändrar om den lite för att kunna anpassa cirkulationen lite mer i refugiet. Sök på sump med sökfunktionen här på guiden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Osmosanläggningen ska inte tömmas och torkas efter användning! filter och membram ska vara vattenfyllda emellan användningarna och inte låtas torka ut. Ytavrinningen tycker jag du ska ha bak och inte i mitten för ditt kar är inte tillräckligt stort för att placera den i mitten och det kommer inte att se klokt ut med ett rör mitt i karet och ska du dölja den med sten så kan du ju själv räkna ut hur det kommer att se ut. Teknik som skummare mm brummar och låter och det är ett bra skäl att bygga in sumpen för att dölja prylarna och dämpa ljudet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror du överdriver att din kunskap är gammal. Mycket stämmer fortfarande även om mycket har utvecklats. Bra grund att stå på.

Möjligt. Jag kommer försöka nämna allt som känns "viktigt" här efterhand som jag springer förbi det, bara för att vara på säkra sidan.

Jag tror inte på Jans lösning med ytavrinningen i mitten. Bättre ha i bak kant och klä in med LS så det inte syns. Tycker jag alltså.

Det blir i bak kant. Antingen i form av ett rör, eller i form av en glasskiva, och i båda fallen ned genom en borrning i botten.

De var de artiklarna jag tänkte på. Jag anmvänder den med refugium som grund när jag har byggt min. Ändrar om den lite för att kunna anpassa cirkulationen lite mer i refugiet. Sök på sump med sökfunktionen här på guiden.

Jag söker och söker. Jag hittar referenser till refugium med olika macroalger, och rekommendationer mot dem. Det lämnar mig lite villrådig. Tanken är att försöka skapa ett syrefattigt område, och ha sand/levandegrus, och sen sten ovanpå. Ska försöka illustrera när jag i alla fall skapar en sketch på sumpen.

Det som slog mig var att ett hörn akvarium blir svagare i konstruktionen i bakre hörna om ni forstår va jag menar, jag ser det som ett orosmoment. Som sagt vet innte om det är så men det är mina egna uträkningar som spelar i mitt huvud.

Borde inte vara något problem, hållfastheten måste vara densamma som för ett 4-kantigt kar i bakre hörnet. Oavsett blir det antagligen ett beställningsjobb för att jag inte har lust att försöka få konstiga hörn att gå i hopa snyggt på framsidan.

Osmosanläggningen ska inte tömmas och torkas efter användning! filter och membram ska vara vattenfyllda emellan användningarna och inte låtas torka ut.

Det får man med andra ord lösa, med förvaringen, men koppla bort det från vattenkällan borde gå i alla fall. Kunde blivit dyrt innan jag lärt mig det på egen hand. Tack.

Teknik som skummare mm brummar och låter och det är ett bra skäl att bygga in sumpen för att dölja prylarna och dämpa ljudet.

Sant, men jag räknar faktiskt inte med några direkt stora mängder teknik. Som det ser ut just nu, hoppas jag på att klara mig med en hyfsat tilltagen sump, med en skummare i, en relativt kraftig returpump, och en SCWD. Skummaren skulle man kunna överdimensionera något, och köra i intervall. Tror jag. Eventuellt nattetid, men det är kanske inte helt lämpligt då man matar dagtid. Jobbigt med sådant här. Får se hur det ser ut, i värsta fall får jag byta ut hörnsoffan mot en soffgrupp, det gör det mer lättåtkomligt.

Jag kritar på en sketch av sump & balja, bara för att klargöra vad jag funderar på.

Tack för ert positiva mottagande.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sump:

sumpresizeet5.th.jpg

Akvarie:

akvariumfrontresizeik8.th.jpg

Båda har samma grundform:

akvariumtopresizefo4.th.jpg

Jag är lite lat, så jag har bara gjort "halva" jobbet med sumpen än så länge, i stora kammaren i mitten ska jag rita en skiljevägg till, för returpumpen, det blir antagligen lite mer små modifikationer, och jag har helt hoppat över att rita ut labyrinten på motsatta sidan. Kanalen genom labyrinten är bara 25mm, men "hålet" mellan underkant, och botten på de glas-skivorna som sitter högt, är 30mm högt. Det är återigen frågan lite om vilket flöde jag kan komma att uppnå, och hur högt flödet bör vara genom de här kanalerna. Sumpen lär vara det jag ser till att få tillverkat först, därefter själva akvariet (om möjligt, båda samtidigt, självklart) och glasbitarna invändigt, monterar jag själv. Förhoppningsvis blir det här skitbra när det är färdigt.

B!

Tack gör till ImageShack för hostingen av bilderna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om jag förstod det rätt så är ekonomin en styrande faktor i ditt projekt. Om den är det kan du spara pengar på att köpa ett beg kar som du bygger själv till sump. Akvarium som är begagnade säljs mycket billigt på blocket. Den stora nakdelen är at de intye är lätt att hitta något med de måtten du vill ha.

Sen att bygga ihop sumpen med mellan väggar är inte svårt. Lite silikon och tålamod är det som behövs. Jag tror att min sump kostade ungefär 250 kr från inköp tills den stod på plats.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag får väl avsluta min teori om plaseringen av röret. Men för att få tyst på ytavriningen kan jag nog hjälpa dig när det blir dags. Du behöver ju innte ha sumpen som ett hörn kar heller.

Jag tror du är rätt ute i att edt påvärkar hållfastheten i hörnet. Det går dock att räkna på var de störrsta spänningarna i glaset hamnar. Det är inte helt lätt bara. Jag tror dock inte att hålen i botten på karet är något att oroa sig för.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skall karet stå dikt ann mot väggen eller kan du ha ca 10cm ut från väggen??

Nått som ni alla glömt är att man kan ha borrad sida och bara en genomförning och ytavrinning uppe vid ytan.

post-736-14468913467659_thumb.jpg

Snygg armatur som du skulle kunna ha är en geismann Nova

2510_640.jpg

http://www.giesemannlicht.com/main.cfm?p=03_120&l=En&MID=248&CID=271&ID=2510

liten å smärt och komplettera med nått blåljus alt blåljus och ett vitt rör

Eller en AquaMedic Ocean Light 150 plus

oceanlight150plus.jpg

Skall det stå i vardagsrummet och du vill ha det fritt så kolla efter en snygg hängande armatur. Ofta då folk bygger sina huvar över karet så tenderar det till att bli mer huv i blickfånget än akvariet i sig

Tack gör till ImageShack för hostingen av bilderna.

Hata ImageShack bara störande med all reklam

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om jag förstod det rätt så är ekonomin en styrande faktor i ditt projekt. Om den är det kan du spara pengar på att köpa ett beg kar som du bygger själv till sump. Akvarium som är begagnade säljs mycket billigt på blocket. Den stora nakdelen är at de intye är lätt att hitta något med de måtten du vill ha.

Sen att bygga ihop sumpen med mellan väggar är inte svårt. Lite silikon och tålamod är det som behövs. Jag tror att min sump kostade ungefär 250 kr från inköp tills den stod på plats.

Definitivt är det ekonomin som är styrande, framföralt för hur fort det kommer att gå. Jag har inte brått, det skulle jag haft för flera år sedan i så fall.

Jag får väl avsluta min teori om plaseringen av röret. Men för att få tyst på ytavriningen kan jag nog hjälpa dig när det blir dags. Du behöver ju innte ha sumpen som ett hörn kar heller.

Formen på sumpen är inte avgörande, men vattenmängden den rymmer är ganska viktig. Mer = bättre, speciellt i mitt fall. 100% nybörjare, det kommer att göras en massa missar, och när både baljan och sumpen blir små, ger det en väldigt känslig miljö. En sump på 60, eller 120 liter kan vara en ganska avgörande skillnad. Tror jag. Det får helt enkelt ta lite längre tid att skramla slantar till projektet. Glaset invändigt skulle kunna vara fönsterglas, det är ju inte speciellt noga, så det blir inte dyrt. Det är bara själva baljorna som kommer att kosta en slant. Sen ska jag räkna ut hur jag lämpligast bygger sockeln att ställa grejerna på, och i, så jag kan räkna på hur stor sumpen kan vara för att utnyttja utrymmet maximalt. Ett större, och antagligen dyrt problem, blir att hitta en kompakt skimmer som får plats. Ju mindre den bygger på höjden desto bättre. (den får ju gärna vara hög, men större delen går förhoppningsvis att stoppa I sumpen)

Hej Mr B, angåemde belysning så kan du ju använda dig av T5 compact rör dom är inte så långa, kolla på länken här. http://www.e-akvariet.dk/index.php?cPath=21_22

36 W = 401 mm långt

55 W = 531 mm långt

Då kan du lägga dom åt vilkt håll du vill.

MvH

Appen

Smarta rör, kan vara värt att fundera på, men jag vill helst inte bygga in baljan, även om det kan vara bekvämt för att slipa synliga saltränder osv.

Har du en hel skiva med frigolit över i ställningen under karet behöver du knappast oroa dig för att det skulle bli större spänningar just där. Är du det minsta orolig så gå upp en tjocklek på bottenglaset.

Jag är inte orolig. Har större balja stående sedan länge, sötvatten. jag har tittat lite på glas, och om jag förstår det rätt, bör glaset vara 6-7mm tjockt. Tror inte glasmästaren har 7mm hemma, utan det blir sannolikt 8 eller 10mm när det är dags, och är inte det tjockt nog, då ska jag nog inte bygga akvarium alls. Då ska jag bygga glasindustri.

Skall karet stå dikt ann mot väggen eller kan du ha ca 10cm ut från väggen??

Nått som ni alla glömt är att man kan ha borrad sida och bara en genomförning och ytavrinning uppe vid ytan.

Visst skulle baljan kunna stå en dm ut runt om, men då blir baljan en dm mindre på alla håll. Baljan rymmer då knappt 100 liter vatten, så då lägger jag ner projektet istället. ;- )

Tanken är god dock.

Skall det stå i vardagsrummet och du vill ha det fritt så kolla efter en snygg hängande armatur. Ofta då folk bygger sina huvar över karet så tenderar det till att bli mer huv i blickfånget än akvariet i sig

Jag är lite orolig för det. Jag är inte världens bästa snickare, men jag kan antagligen prestera en hyggligt snygg låda att stoppa ljuset i. Men sen ser man inte in i akvariet ovanifrån längre. På gott och ont.

Hata ImageShack bara störande med all reklam

Nu är du gnällig. :-Þ En banner längst upp, tror jag man kan leva med. Jag nytjar dem ofta, det gör det enklare för forum och andra att länka vidare.

Ett stort tack för er hjälp, är ni bara så här trevliga i juletider, eller ni kommer hänga på hela året? ;- )

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bara för att ni ska kunna uttrycka er beundran över mina fantastiska färdigheter, eller för att ni ska kunna följa mina lustiga teoretiska utsvävningar:

akvariumfrontmg9.th.jpg

Jag försöker i nuläget lista ut exakt hur stor överflödes kammaren måste vara, den inritade är medvetet snålt tilltagen, men frågan är om den inte kunde vara mindre, och fungera i alla fall. Samtidigt funderar jag på hur grov returen till sumpen måste vara för att orka hantera mitt önskade flöde på 3-6000L/h. Trist att komma på att ett håll i botten på akvariet är ett par mm för klent för att man ska kunna få full nytta av akvariet.

Tack för visat intresse.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Blir lite fundersam på ditt projekt just nu. Jag tycker det låter som en mycket hög cirkulation med 3-6000 l/h genom sumpen. Samt att jag tror du kommer störa dig på de 2 PVC rören som kommer upp i framkant på ditt kar.

Jag föreslår att du minskar cirkulationen avsevärt genom sumpen vilket gör att överrinningskamen kan göras kortare (det är inte kammarens storlek som är gränssättande utan kammen). Istället sätter du en streampump i karet och på så sätt får tillräcklig cirkulation i karet vilket gör att du blir mer flexibel.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Poängen är att jag vill i mesta möjliga mån slippa ha extra utrustning i karet. 3-6000L/h är självklart för mycket för att rinna igenom "hela" sumpen, men det borde gå att lösa med smart design. Tror jag. Är det omöjligt, tja, då blir jag tvungen att använda en pump i baljan, men det vill jag som sagt inte om det är möjligt att undvika.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Jag är inte helt säker... Relevanta mått är höjd, och bredd?

Bredast är front glaset. Ca 635mm. Höjd, 750mm. Glasmästaren säger 6mm's glas.

6mm!? Håller det verkligen?

Jag fick ett kanonpris, så håller det, ska han få bygga balja i morn. Eller nästa vecka i alla fall. Den kommer stå tom tills jag fått ordning på allting annat, men det är definitivt högintressant. Jag tror i alla fall det är ett kanon pris, jag räknade med 4-5K +, och fick ett på under 3K. Inklusive hål tagning, dock utan avrinningsbox.

Vore tacksam för svar. Fungerar det här, handlar jag "snart".

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

6 mm låter vanskligt i mina öron på ett kar som är 75 cm högt även om bredden på rutan bara är 63,5.

Jag skulle nog gått upp en glastjocklek eller två om jag var du.

Jäklar. Inte det svaret jag ville ha, men tyvärr det jag väntade mig. Det är inte heller läge att bara köra på, och tycka att "det får glasmästaren ordna" om det inte håller.

Jag får väll hugga tag i honom igen, och se om han kan göra ett nästan lika bra pris på tjockare glas. :- (

Hittade den här länken, som om jag förstår det säger att jag ska ha 9-10mm's glas. Genast rätt mycket dyrare, och mer i det området jag trodde på från början. Verkar det rimligt?

Tack för det snabba svaren.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...