Gå till innehåll

returrör till sump, kapacitetsuppskattning?


-=Mr_B=-

Rekommenderade inlägg

Jag sitter här och funderar. Det verkar ju vara min dag för dumma frågor, både här, och annorstädes. Så jag passar på att ställa ännu en.

Finns det något sätt att "räkna" ut hur pass hög kapacitet ett överrinningsrör får? Jag räknar med att pumpa drygt 3000L/h, tanken är att överdimensionera röret för avrinningen något.

Jag hoppas på att kunna köra ett rör, som avgör vattenytans nivå, utan avrinningsbox, och rakt ner. Rörets längd påverkar ju flödet, så det blir väl ingen vetenskap det här, om inte någon experimenterat en hel del med den här problematiken.

Jag hoppas jag lyckats beskriva vad jag menar.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det här kanske kan vara till hjälp

Recommended Minimum Drain / Overflow size

http://www.reefcentral.com/calc/drain.php

Det finns fler andra calculators på Reefcentral för de som inte vet.

· Head Loss Calc

· Instant Algae Calc

· Sand Bed Calc

· Tank Electrical Calc

· Drain/Overflow Size Calc

· Sump Volume Calc

· Tank Volume Calc

· Water Change Calc

· Unit Conversion Calc <<--- Converter

· World Clock

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kanske. Om någon vill förklara hur den ska tolkas :- )

Är en gallon, en gallon, eller en gallon...

Altså, 3,7 eller 4,5liter?

Vad menar de med "minimum linear overflow" ? Min förhoppning är att kunna använda bara ett rör, måste jag limma en overflowbox gör jag det men.... Baljan är ganska liten redan från början. Ju mer jag kan spara på utrymme desto bättre känns det.

De tar inte över huvudtaget hänsyn till längden på röret, vilket jag tycker verkar lite märkligt, men man får väll anta att de har tänkt till när de gjorde den där kalkylatorn.

Tack.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jahapp... Då var hoppet om att bara behöva ett rör krossat. Allt är ditt fel Richard. Självklart är det viktigt att det inte väsnas för mycket. Jag ska ju vistas där.

Fortfarande ingen som vet vad de menar med "minimum linear overflow"? Med min tur är det längden på kanten ner i boxen... De tycker den ska vara lite runt 12". 25cm... är de helt föryckta? Hälften kan jag kanske ordna :- )

Det här var besvärligare än jag hoppades på. Tror det löser sig, så länge man bara vet om problemen.

Tack för er tid.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Längden på kanten reglerar vattennivåns höjd över kanten, om jag har förstått det rätt? En halvering av längden borde då kräva ett par liter extra utrymme till vatten i sumpen, men för övrigt inte vara en källa till panik?

Någon regel för hur man uppskattar nivån?

Något riktmärke för hur mycket / lite man kan snåla in på ett hörn? Enligt deras kalkylator är ett 30mm rör mer än nog, så jag tänkte satsa på 40. Med ett par mm på alla håll för genomföringen, (för snålt tilltaget antagligen) ger det en minsta möjliga bredd på kanten vattnet rinner över, på ganska exakt 11cm. Det kostar mig lite drygt 6 cm från hörnet och ut till yttre kanten, inre, sett från akvariets sida, så att säga. Lite mer får jag antagligen kosta på mig av rent monteringsmässiga skäl, håltagning, osv, men så lite som möjligt vore trevligt.

Ett alternativ borde vara rör från botten och upp, och en liten box längst upp, fungerar en sådan lösning rent tekniskt?

Den skulle gå att konstruera enligt samma princip som en box för sughävert initierad avrinning på sidan.(Om jag är obegriplig, säg till, så ritar jag en bild. Nåja, försöker i alla fall. Är inte helt duktig på det där med böjar på rör än.) Det borde fungera... tror jag. Men det är nog nästan fulare än ett avskärmat hörn, som även ger viss förstärkning till akvariet. En sughävert borde vara tyst, under den tiden den "arbetar" då den suger under vattenytan. Varje gång den tömt behållaren sörplar den till, och är sen tyst till nästa gång... Sumpen borde kunna råka ut för en "pulserande" effekt,varje gång sughäverten går i gång, positivt/negativt? Jag skulle kunna sitta där och titta nöjt på mina macro alger i refugiumet, men det är ju inte det som är meningen igentligen...

Jag svamlar, så jag slutar skriva här. Tror jag i alla fall. (Svamlandet då)

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett alternativ borde vara rör från botten och upp, och en liten box längst upp, fungerar en sådan lösning rent tekniskt?

finns flera här på guiden som kör med den lösningen. en durso med en box vid kröken. behöver inte bli fult om man döljer med sten.

Här har du ett exempel: https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=9255

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det går, och det görs alltså. En durso? Antar att det är namnet på röret nerifrån. Jag lär glömma det oavsett. :- )

Det måste vara i stort sett omöjligt att få balans på in och utflödet här, vilket leder till "pulserandet" jag nämnde tidigare. Är det kanske önskvärt?

(Ett öppet rör rakt ner släpper helt enkelt igenom vad vatten som kommer, så länge det har kapacitet nog för det, sughävertens kapacitet bestäms ju huvudsakligen av fallhöjd, och rördimmension)

Hålet i korken ovanför föreställer jag mig fyller funktionen för att öppna / stänga för när häverten är aktiv. Så länge det inte är vatten över det hålet fungerar det som ett öppet rör?Om häverten någonsin aktiveras (det kanske det inte är meningen att den ska? Ser inte ut så på wrangs bild lite längre ner.) borde det hålet väsnas när vattennivån sjunker under hålets nivå, tills häverten slutar fungera.

Trist jag såg det först nu, då det gör första halvan av det här inlägget inaktuellt... Jag låter det stå i alla fall, och lägger till frågan om hur vida en pulserande vatten genomströmning påverkar sumpen positivt, eller negativt.

Man kanske får dra iväg ett PM till Christer T och fråga. Synd han bor i andra ändan av världen. Ingen i Helsingborg som har en liknande lösning? ;- )

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...