Gå till innehåll

Små vita djur i mitt Nano kar ?


Cippo

Rekommenderade inlägg

Hej,

Jag har kört mitt nano i ca. 5 veckor nu och det har gått väldigt bra. Klart vatten och det har redan börjat växa kalkalger. Men de senaste dagarna har det kommit många små mindre än 1mm. vita simmande djur i akvariet. Är det någon som vet vad det är ? Och om det är bra eller dåligt. Senaste veckan har jag satt i två eremitkräftor och en räka och de verkar trivas utmärkt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns några olika alternativ. Det troligaste är copepoder. De ser ut som cyclops ungefär och simmar vågrätt i stillastående vatten. Är de en bit mindre kan det vara rotiferer som knappt simmar men är lodrätt i stillastående vatten. Slingrar kroppen (2-4 mm) så är det antagligen planarier, en liten masktyp. Alla är fin fiskmat.

Har de "taggar åt olika håll" är det larver av räkan eller eremitkräftan. De är nästan omöjliga att föda upp men fin fiskmat de också.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Stig,

Men jag tycker inga stämmer i din beskrivning, dom är max 0,5-1 mm helt vita. Så man ser inte om de har några taggar eller inte. Dom simmar ryckigt hit och dit. Och dom ökar i antal ganska kraftigt. Dom stör inte direkt. men jag undrar om de är bra eller dåliga.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Stig,

Men jag tycker inga stämmer i din beskrivning, dom är max 0,5-1 mm helt vita. Så man ser inte om de har några taggar eller inte. Dom simmar ryckigt hit och dit. Och dom ökar i antal ganska kraftigt. Dom stör inte direkt. men jag undrar om de är bra eller dåliga.

Precis som Stig säger så är det ingen fara... När du väl stoppar i någon fisk så behöver du nog inte mata på ett tag då deredan har något av ett smörgåsbord :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack, då känner jag mej trygg. Jag hade inte tänkt sätta i någon fisk innan jag fått en Tunze skummare för Nano, som jag beställt från en tysk firma, som gärna tog betalt men inte levererar. Men då kanske jag ska sätta i två små clowner innan det blir överbefolkat med Copepoder.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack, då känner jag mej trygg. Jag hade inte tänkt sätta i någon fisk innan jag fått en Tunze skummare för Nano, som jag beställt från en tysk firma, som gärna tog betalt men inte levererar. Men då kanske jag ska sätta i två små clowner innan det blir överbefolkat med Copepoder.

Ha ingen brådska att stoppa i fisk bara för att du har lite cocepods el. liknande... Se till att karet är väl inkört först... Det beror i och för sig lite på hur du har tänkt att driva akvariet.... Men hellre ett par månader för länge utan fisk.. än en dag för tidigt är min filosofi.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...