Gå till innehåll

Vikten av aminosyror i akvariet


Clownen

Rekommenderade inlägg

Jag tror inte heller att aminosyrorna normalt skummas bort (om man tillsätter alltså) Däremot skummas proteinerna bort effektivt och eftersom de är källan till eventuellt naturligt "lösta" amminosyror så skummas givetvis nedbrytningsdelen bort samtidigt. Min tes är att aminosyretillsats nog inte behövs i ett skummarlöst system men är nödvändigt i ett med skummare. Däremot så finns det väl några essentiella aminosyror som är polära och därför kan vidhäfta vid de små negativt laddade luftbubblorna (utåt vattnet),

MVH Lasse

Enligt Delbeek och Sprung 2005:

"The dissolved material collected in a skimmer from the water includes organic compounds such as carbohydrates, amino acids and a fair amount of phosphate bound organically. " etc

Men det kan ju vara att detta i första hand sker genom att skummaren indirekt tar bort aminosyrorna genom bortskumningen av t.ex. bakterier och proteiner. Det framgår heller inte hur effektivt aminosyrorna skummas bort men jag har hela tiden utgått från att skummaren faktiskt skummar bort aminosyror från vattnet.

Sedan undrar jag om det räcker att inte skumma för att koraller, musslor, filtrerare etc ska kunna tillgodogöra sig tillräckligt med essentiella aminosyror i ett genomsnittligt kar. Det är här jag tror att levande plankton kan fylla en viktig funktion eftersom detta är en naturlig källa av aminosyror som finns tillgängligt på reven. Dvs inte bara mängden med aminosyror utan även rätt kombination av essentiella aminosyror.

Helst bör olika typer av zooplankton och phytoplankton användas eftersom dessa har olika näringsvärden och olika koraller lever på olika plankton. Även om en viss korall fångar och lever på phytoplankton behöver inte betyda att korallen i fråga kan fånga och tillgodogöra sig samtliga phytoplankton. Det samma gäller zooplankton. Genom att odla eller tillsätta exempelvis Nannochloropsis och Isochrysis så kan man täcka in ett stort antal koraller och filtrerera och säkerställa att dessa på ett effektivare sätt får i sig essentiella aminosyror (och mycket annat).

Phytoplankton konsumeras i första hand av mjukkoraller, musslor, svampar och andra filtrerera (ca 80% äter phyto mot 20% livnär sig på zooplankton). Stenkoraller äter i första hand zooplankton (80% zoo/20% phyto). Även om en viss sps äter zooplankton så är det berikningen av phytoplankton som utgör grunden för intaget av aminosyror och även här bör berikningen helst göras med olika phytoplanktonarter.

Nedan är en graf över olika aminosyror som finns tillgänglig i Nannochloropsis (ni känner nog igen namnen). Den här phytoplanktonarten är den som främst odlas inom hobbyn. Den är lätt att odla och många invånare i våra kar kan tillgodogöra sig denna art och de aminosyror som den innehåller.

Mvh

Peter

post-1277-14468913653904_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 52
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Phytoplankton konsumeras i första hand av mjukkoraller, musslor, svampar och andra filtrerera (ca 80% äter phyto mot 20% livnär sig på zooplankton). Stenkoraller äter i första hand zooplankton (80% zoo/20% phyto). Även om en viss sps äter zooplankton så är det berikningen av phytoplankton som utgör grunden för intaget av aminosyror och även här bör berikningen göras med olika phytoplanktonarter.

Nedan är en graf över olika aminosyror som finns tillgänglig i Nannochloropsis (ni känner nog igen namnen). Den här phytoplanktonarten är den som främst odlas inom hobbyn. Den är lätt att odla och många invånare i våra kar kan tillgodogöra sig denna art och de aminosyror som den innehåller.

Mvh

Peter

Tack för ett informativt inlägg Peter.

Kan du kommentera varför man bör föda zoo-plankton med olika arter av phyto. Innehåller resp art olika aminos. Jag har tidigare matat mina zoo men en kombination av Nanno och Isochrysis men gått över till ren Nanno eftersom den inte skitar ned reaktorn lika mycket. Jag har inte kunnat notera någon skillnad på SPS. Menar du att jag kanske missar en viktig komponent på så sätt. Som du vet har jag i stort sett inga mjuka koraller.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för ett informativt inlägg Peter.

Kan du kommentera varför man bör föda zoo-plankton med olika arter av phyto. Innehåller resp art olika aminos. Jag har tidigare matat mina zoo men en kombination av Nanno och Isochrysis men gått över till ren Nanno eftersom den inte skitar ned reaktorn lika mycket. Jag har inte kunnat notera någon skillnad på SPS. Menar du att jag kanske missar en viktig komponent på så sätt. Som du vet har jag i stort sett inga mjuka koraller.

Det är i första hand skillnader i nivåer av EPA/DHA (omega 3 fetter) och vissa spårämnen hos olika arter av phytoplankton. Dessa nivåer kan skilja sig radikalt åt mellan olika arter och detta är en anledning varför jag skulle rekommendera en kombination av olika arter. Detta är självklart viktigare när det gäller tillsatser av phytoplankton direkt i vattnet eftersom alla arter inte kan fångas av alla koraller. Detta gäller som sagt främst mjukkoraller och filtrerare.

I ditt fall Capote så är det möjligt att vissa arter skulle må bättre och eventuellt växa bättre med en kombination av flera phytoarter till dina rotifers (t.ex genom att även tillsätta Isochrysis som är en bra kombination med Nanno både vad gäller näringsinnehåll och storlek). Jag tror inte du behöver oroa dig dock och dina koraller ser inte ut att lida av näringsbrist direkt. Om jag hade varit dig hade jag snarare tillsatt Nanno i vattnet. Det tror jag skulle få större effekt än om du skulle tillsätta ytterligare arter till dina zooplankton. Eller också kan du göra som jag och tillsätta levande Nanno och Iso till både rotifers och direkt i akvariet :) .

Mvh

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...