Gå till innehåll

Grön stjärnpolyp


GreyGoldfishes

Rekommenderade inlägg

Exakt en sån där "långhårig" Clavularia variant har jag i mitt nano och den sprider sig hyffsat bra ändå fastän det går bara 20W belysning i den burken... Har även korthårig grön.

Hade vart roligt att få fram lite fler färger dock. =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nackdelen med den här korallen är att den kan sprida sig väldigt snabbt och riskerar att bränna andra koraller. Inget problem i början men jag skulle sätta den så du begränsar spridningen på lång sikt. Tycker också det är en underskattad korall som kan förvandla en tråkig del av levande sten till en levande gräsmatta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

håller med dig Peter, två av mina sitter på stenar som lätt kan plockas ur så man kan ta "beskära" kolonin om den skulle bli allt för stor. men den tredje kom som bonus på en sten som ligger längst ner, så den kommer jag aldrig åt.. men tur i oturen så är det även skivanemoner och knappar på den stenen.. är fullt krig vem som ska växa var, ganska intressant faktiskt. och en förvirrad halimedan i mitten av allt detta, rolig sten iaf.. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bränner dessa även t.ex foten på SPS-koraller? Skulle den korallen dö, eller bli bara "foten härdad" av denna behandling?

Mina stjärnpolyper växer runt foten på mina acroporor utan synbar skada. Jag har faktiskt inget konkret exempel på att de bränner några andera koraller i mitt kar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kan gott tänka mig andra Clavularia, eller knappar/zoo's eller liknande. Varför jag tänkte SPS'er var ju att dom brukar i regel ha en rätt hård fot och brukar ju till synes se rätt livlösa ut redan nere vid foten.

Någon som sett detta? Vore ju kalasfint med en grön matta som grund och massa SPS'er som sticker upp... =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mina stjärnpolyper växer runt foten på mina acroporor utan synbar skada. Jag har faktiskt inget konkret exempel på att de bränner några andera koraller i mitt kar.

I mitt kar verkade dom oskyldiga till en början, men med tiden, efter 1-2 år växte dom sig starka och kvävde både Acroporor och Euphyllia, dom spred sig under stenarna och dök upp 30-50 cm längre bort. Mitt råd är att försöka att hålla Stjärnpolyperna lite för sig själva, för dom kan bli en pest om dom får sprida sig ohejdat. Jag har idag utrotat dom helt i karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I mitt kar verkade dom oskyldiga till en början, men med tiden, efter 1-2 år växte dom sig starka och kvävde både Acroporor och Euphyllia, dom spred sig under stenarna och dök upp 30-50 cm längre bort. Mitt råd är att försöka att hålla Stjärnpolyperna lite för sig själva, för dom kan bli en pest om dom får sprida sig ohejdat. Jag har idag utrotat dom helt i karet.

Hur fick du bort dem om de redan spridit sig så mycket? Fick du slänga stenen de satt på? Jag har sett att folk satt mörk plast över delar de vill bli av med men det är inget jag skulle rekommendera i första hand (eller alls).

Att de kan ta död på sps och lps är ingen tvekan, deras gift är nog mer potent än man kanske först tror.

Tycker Stigs förslag är bra där man begränsar en sten eller parti där man får vara beredd på att de sprider sig och tar över på andra korallers bekostnad. Bygger man akvariet enligt "stenrös" modellen i en enda del kan det som sagt vara svårt att begränsa dem.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...