Gå till innehåll

Skummarångest


Christer T

Rekommenderade inlägg

jag har ångest över valet av skummare till min nua burk. Den är på 580 liter och sumpen hamnar kanske på 100-120 liter. Jag vill ha så bra skummning som möjligt för pengarna.

Bubble King - Vad jag helst vill ha men för dyr + att dom är höga = inte går in under burken.

Bubble Master - Ligger nära till hands men hur är dom nya pumparna???

Fauna Marin - Ser gedigen ut, bra pris men är inte nålhjul bättre???

Deltec 701 - Är nog bra men för liten.

Deltec 702 - Säkert kanon men drar för mycket ström.

osv osv. GE MIG RÅD! TIPS! RÅD! TIPS! RÅD! TIPS! RÅD! TIPS! RÅD! TIPS! RÅD! TIPS! RÅD! TIPS! RÅD! TIPS! RÅD! TIPS! RÅD! TIPS! RÅD! TIPS! RÅD! TIPS! RÅD! TIPS!

tomburk.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har både den gamla och den nya Bubbel Master och kan säga att den funkar kanon med dom nya pumparna. Det är mycket skummare för pengarna. Sen e den nya lägre än den gamla. Samt att det behövs minimalt utrymme för att ta av skummarekoppen på den nya. Den gamla behövs ca 5cm högre bänk.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Grotech har ganska låga skummare om utrymmet begränsar. Ex. HEA 200 (1000-2500 liter) är 53cm hög.

Vilka mått har akvariumet? Ser schysst ut!

Nja nu är det ju inte bara måtten som styr utan jag vill ju ha mesta möjliga skummning för pengarna också.

Det är 125 x 70 x 65. Och jag är rätt sugen på att få igång det....:smiley17:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har både den gamla och den nya Bubbel Master och kan säga att den funkar kanon med dom nya pumparna. Det är mycket skummare för pengarna. Sen e den nya lägre än den gamla. Samt att det behövs minimalt utrymme för att ta av skummarekoppen på den nya. Den gamla behövs ca 5cm högre bänk.

Min bänk är 70 cm invändigt så det ska väl inte vara några problem?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Köpte mig en Fauna Marin ultraskim 2 och tystare skummare har jag aldrig varit med om. Nålimpeller är bara ett fösäljningstrick. jag fick bättre skummning på min Aqua medic 5000 single skummare när jag bytte till en vanlig impeller. Jag är lite förälskad i båda mina skummare nu en stor och mäktig och en liten men tyst och kraftfull.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Köpte mig en Fauna Marin ultraskim 2 och tystare skummare har jag aldrig varit med om. Nålimpeller är bara ett fösäljningstrick. jag fick bättre skummning på min Aqua medic 5000 single skummare när jag bytte till en vanlig impeller. Jag är lite förälskad i båda mina skummare nu en stor och mäktig och en liten men tyst och kraftfull.

Kör du fauna marin skummaren i fo karet nu då?

Är dymaxen till salu kanske? :P

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Köpte mig en Fauna Marin ultraskim 2 och tystare skummare har jag aldrig varit med om. Nålimpeller är bara ett fösäljningstrick. jag fick bättre skummning på min Aqua medic 5000 single skummare när jag bytte till en vanlig impeller. Jag är lite förälskad i båda mina skummare nu en stor och mäktig och en liten men tyst och kraftfull.

Var och en blir salig på sin tro. Men att nålhjulsimpellern är ett försäljningstrick...nja då är du nog ute och seglar lite.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Var och en blir salig på sin tro. Men att nålhjulsimpellern är ett försäljningstrick...nja då är du nog ute och seglar lite.

En kompis fick ett svar från Grotech när han frågade om varför de inte använde nålimpellrar, Trams! Det är bara ett försäljningsargument. Jag som ville veta var sanningen låg till åkte hem och monterade i den vanliga impellern i skummarpumpen och testa, Resultat: Skummare låter lite mer, Bättre tryck i pumpen och mer luft i skummaren helt klart! Jag märkte en förbättring redan efter ett par dagar så jag sitter tryggt i hamnen och låter andra syssla med segling :ler: behöver jag nämna att jag inte har bytt tillbaka!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Anledningen till att Grotech tycker att nålhjulsimpeller är ett försäljningstrick beror väl helt enkelt på att deras skummare bygger på injektorprincipen/venturi. Då luften kommer in efter pumpen behöver de inte en nålimpeller för att finfördela luften. Undrar vem som kör med försäljartrick ?

Jag skulle satsa på en BM250

Jocke

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej!

FaunaMarin-skummaren Ultraskim 2 finns även med needlewheel-impeller för den som vill.

Vi valde i första hand Venturiversionen http://www.tritonakvarium.se/product.asp?product=77⊂=0&page=1 för att den helt enkelt är ruskigt tyst och effektiv!

Mvh

Leffe - JR/Tritonakvarium

Vore fantastiskt om ni körde en av varje så man själv fick se skillnaden. Den dan du skriver här att ni gör det så är jag där på en kvart! :skrattar:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad jag vet så finns det ingen som har dom hemma. Jag har tagit mina ifrån aquapro2000 båda gångerna och det har tagit ett par dagar max att få hem dom direkt till dörren. (Jag skickade ett paket till wrang på 5kg för ett par veckor sen och det kostade 150kr till hans postkontor. När jag köpte skummaren ifrån aquapro handlade jag även lite annat också och vikten blev 20kg.Det kostade 221kr totalt i frakt hemkört till dörren. Hur får dom ihop det?? )

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...