Gå till innehåll

Konvertera till salt (480 liter)


pikkenix

Rekommenderade inlägg

Tjenare, ny här på forumt men har läst igenom de flesta artiklarna här på SG.

Jag kör idag 2 malawikar (500 respektive 480 liter) och börjar mer och mer luta åt att konvertera om 480 (160*50*60 l*d*h) till saltvatten men behöver lite guidning till vad som behövs för att köra igång och vilken kapacitet på detta.

Hur mycket ljus behövs (hade tänkt att ha en del korall i)?

Vad bör jag tänka på vid inköp av skummare (någon speciell storlek/kapacitet)?

Vill gärna inte borra i karet, vad rekommendras för ytavrinning ner till sumpen på 60 liter (räcker det?) om man inte vill borra?

Vad bör jag ha mer för teknik för att köra igång (vet att jag behöver gott om cirkulation och det är redan fixat)?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej och välkommen!

har du funderat nåt på om du vill köra med MH eller T5 rör? ska du köra med MH och ha stenkoraller så är nog minst 2 st 250w eller 400w som gäller och provar du på T5 så kanske 6x80w eller 8x80w beroende på märke och armatur.

och skummare hade jag tagit nån som är rekomenderad till 1000 liter och uppåt, sen är det beroende på om du ska ha den i sumpen eller utanför. plånboken styr endel där oxå men dumt att snåla allt för mycket, skaffa en direkt så du vet att du kanske klarar en uppgradering till större senare ev.

tunze har gjort några överrinningslådor i olika storlekar sen finns det lite material här på guiden om du vill bygga själv ett hävert system.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Något jag funderat på är luftfuktighet och värme. Vad jag förstår kör de flesta utan täckglas vilket medför en del avdunstning - är det något man bör fundera på eller är det så pass lite att det inte spelar någon roll?

Samma sak med värmen från MH (tänker köra 2*250W eller 3*150W), värmer väl upp rummet en hel del när den är på? Hur pass mycket värme alstras, vad göra åt det?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Något jag funderat på är luftfuktighet och värme. Vad jag förstår kör de flesta utan täckglas vilket medför en del avdunstning - är det något man bör fundera på eller är det så pass lite att det inte spelar någon roll?

Samma sak med värmen från MH (tänker köra 2*250W eller 3*150W), värmer väl upp rummet en hel del när den är på? Hur pass mycket värme alstras, vad göra åt det?

Ja det dunstar en hel del då man inte ska ha täckglas då ljuset får det svårare att tränga igenom glaset. När det gäller avdunstningen så underlättar det väldigt mycket om har automatisk vattenpåfyllning av osmos vatten. Om du väljer MH lampor så utvecklar dessa mer värme än lysrör men å andra sidan så får du den underbara glittereffekten som jag personligen inte skulle vilja vara utan. Jag kör med MH och klarar mig utmärkt med en bordsfläkt för kylning... många säger dock att inte detta räcker men då skulle jag bara föreslå ytterligare fler fläktar istället för att köpa en dyr vattenkylare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Beroende på hur din lägenhet är byggd, så kan du klara dig undan problem, annars löser du dem med måttlig ventilation samt färre timmar igång på MH'n. Mitt på dagen då du oftast är och jobbar så kan du låta ett T5 börja mjuka upp akvariet innan MH'n går igång. På det viset minskar du värmetillförseln både i karet och i lägenheten samt minskar avdunstningen och din elräkning. En fläkt som blåser mot ytan mellan lampan och vattnet minskar också värmetilförseln i karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Beroende på hur din lägenhet är byggd, så kan du klara dig undan problem, annars löser du dem med måttlig ventilation samt färre timmar igång på MH'n. Mitt på dagen då du oftast är och jobbar så kan du låta ett T5 börja mjuka upp akvariet innan MH'n går igång. På det viset minskar du värmetillförseln både i karet och i lägenheten samt minskar avdunstningen och din elräkning. En fläkt som blåser mot ytan mellan lampan och vattnet minskar också värmetilförseln i karet.

Jag kan göra ett litet tillägg, att då man kyler akvarievattnet genom att fläkta på ytan så ökar man samtidigt avdunstningen. Luftfuktigheten kommer alltså att stiga i rummet om du inte har bra vädring.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Huset är nytt men ventilationen är kass nämligen - därför jag undrar... Är en 3a på 70 kvadrat men det finns inte "cirkulationshål" i alla rum däribland vardagsrummet där jag tänkt ha karet. Får väl testa och går det helt åt skogen kan man je be om att få installera extra ventilation...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...