Gå till innehåll

Rowa Phos


mojjan

Rekommenderade inlägg

Hej ! vet inte om detta är rätt ställe att fråga på..men jag testar.

Mina koraller var jätte snygga innan jag började med Rowa och aktivt kol. Ville bli av med lite trådalger som sitter på stenen..den första som reagerade var min läderkorall (sahcropyton) eller något sådant. Den drog in alla sina polyper..har varit sådan i 2 dagar nu. Sedan bleknade även min Fungia en aning, och även den drog in sina små polyper. Undrar om detta är naturligt i början eller om jag helt enkelt tog bort näringsämnena.

mvh Peder

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hm..skit oxå då gjorde jag som vanligt..mer är bättre(inte bra). jag tog bort kolet för det var bara fungian och läder korallen som reagerade. har för mig att läderkoraller gillar högre fosfat..men jag kan ha misstagit mig ännu en gång. ska prova imorgon med 20% vattenbyte se om det hjälper lite.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag kör rowa och aktivt kol utan problem. Jag tror att du har överdoserat rowaphosen jag har två matskedar i en strumpa som ligger i sumpen.

2 matskedar bara? Lät väldigt lite.. jag gör som det står på burken, och det är bra mycket mer än 2 matskedar till mig 360l.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vet iof att sarcophyton byter vattnet inom sig när det blir förändringar, och den drar in polyperna och drar ihop sig under några dagar.

du behöver ju inte plocka algerna för hand, varför inte låta några tuffa djur göra det åt dig? kirurger och sniglar bl.a?

hur länge har karet varit igång?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Läderkoraller är känsliga för förändringar i vattnet och drar ofta in polyperna ett tag/ömsar skinn. Jag skulle inte oroa mig för dessa koraller, de är mycket tåliga och har säkert inte tagit någon skada av förändringen i vattnet om det ens beror på Rowaphosen. Sedan så rekommenderar jag inte att man ska köra med fosfatreducerare om man inte har förhöjda värden eller kontinuerligt. Vad hade du för värden av fosfat innan och efter?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...