Gå till innehåll

6 graders ökning...


Clownen

Rekommenderade inlägg

Hörde i morse att FN förutspår en ökning av snitt temperaturen på klotet med runt 6 grader inom hundra år och inte runt 2 grader som man tidigare trott. Det framkommer också att USAs regering har manipulerat de undersökningar som gjorts för staten i ett försök att tona ner (ljuga) den dramatiska utveckling som pågår i allt snabbare takt.

Om detta nu stämmer så undrar man ju lite vad som kommer att hända med reven när de redan nu reagerar så kraftigt med massblekningar på en jämförelsevis mycket små temperaturvariationer (och annat)...

Det får en att undra om ens barnbarn får uppleva reven och hur dessa då ser ut. Jag bodde som barn i Florida och snorklade som åtta åring på reven vid Pennecamp och det går inte att ens i närheten jämföra hur det ser ut där idag drygt 20 år senare.

Nu håller även permafrosten på att smälta i bl.a. Sibirien och då kommer otroliga mängder växthusgaser frigöras. Samma gäller när isarna smälter.

Mycket tragiskt tycker jag och man skäms verkligen för vad vi utsätter den här planeten för.

Eller kan det bli så att reven på sikt sprider sig norr och söderut när klimatet blir mer gynnsamt på andra platser som tidigare varit för kalla? Vi ser ju redan nu fiskar komma på visit på somrarna till västkusten som mer hör hemma på ett rev än i våra farvatten...

Vad tror ni om revens framtid? Blir det så att våra akvarier bevarar en liten del av revens mångfald för framtiden precis som djurparker i allt snabbare takt gör idag?

Mvh

/Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror att vi behöver skaffa oss ännu mer och bredare kunskap om våra "hobbyrev" och låta andra ta del av detta i större utsträckning än vad som görs idag. Detta gynnar förståendet för miljön (eller förstöringen av den) och på sikt också att folk i allmänhet ställer högre krav mot samhället.

Att vi håller våra hobbyrev innebär en rimlig chans för eventuellt drabbade arter, när väl den tiden kommer att reven berörs. Vem vet? Någon gång i framtiden kanske vi har korallrev uppe i våra breddgrader?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror personligen att det är akut att lära sig föröka de djur vi har i akvarierna...tror inte det är många deccennier till som de kommer finnas i det vilda. Såg första 5 minutrarna på Al gores - An unconvenient truth... han visade där ett diagram på hur koldioxidhalten varit i atomsfären under LÅNG tid, med temperaturkurvan liggandes under. Det var ju inte överdrivet svårt att se ett samband... man såg alla istider osv. Visade på att koldioxidhalten aldrig gått över 300(vad det nu var för enhet)..sen kom man fram till oss. Lite som en 90graders vinkel från en slät yta ungefär... Han fick ta en ramp för att kunna visa vart kurvan tar vägen inom 50år,vi försvann av diagrammet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är iofs inte övertygad om att temperatur förändringen är onaturlig, men att den påverkar naturen negativt är kanske inte helt orimligt. Naturen kommer att återhämta sig, men sannolikt inte till våra barnbarns generation.

Det jag tycker är lite lustigt är att det i dagsläget helt slutas prata om ozonlagret, och dess problem.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...