Gå till innehåll

PC - Power compacts i Sverige


Guest Gäst

Rekommenderade inlägg

Guest Gäst

Tänkte starta upp ett Nanokar och har funderingar kring belysningen. I Staterna finns det ju sk Power Compact lysrör som är mycket små och behändliga. Är det någon som vet var man kan köpa sådana i Sverige? Alternativt om någom känner till någon webbshop i vår närhet som säljer sådana rör och armaturer?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

Är ju tämligen orättvist men deras PC går på 110V om jag inte minns fel och det är förmodligen detta som är anledningen till att de inte säljs i Sverige. Dock finns det nog nån/några här på forumet som importerat och kört med nätadapter. Är väl bara att fortsätta att drömma om att något företag någon gång tar in såna rör.

Det finns dock ett alternativ som Wrang tipsade mig om en gång,hann aldrig prova innan jag bytte till ett större kar dock. Är någon sorts kompaktljusrör från Osram med blåljus,minns inte vilken tråd det låg i nu men misstänker att den ska finnas bland nano-trådarna eller kanske ljuset och ca 6månader gammalt.

Wrang du kanske minns?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

Annars så finns det ju kallkatodrör som används i datorer.

Även dessa behöver adapter dock, men finns vita och blå, vilken kelvin vete gudarna.

Det ska finnas någon actinic PC lampa, men jag vet tyvärr inte mer än så.

A-lagret skulle få in när jag pratade med dem för ca 7-8 mån sedan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

Ni kan ju kolla på Osrams Dulux S kompaktlysrör.

De finns både dagsljus (6000K) och blåa rör (ex. Giesemann)

Tyvär tror jag inte alla dessa finns i sverige men kolla på deras intenationella sida. De borde ju inte vara omöjliga att få tag på genom nån elfirma.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

Ja det var väl som jag trodde... smiley6.gif

Men borde det inte vara möjligt att bara köra med andra armaturer

och glimmtändare som passar 230V 50Hz? Själva PC-lysrören borde ju inte

vara annorlunda.. eller?

Man kanske skulle testa och ta hem ett rör i allafall.

När det gäller de där microlysrören som man kan ha i bla datorer så tvivlar jag på att de ger rätt ljus för oss saltisar. De är ju gjorda för effektens skull.

Nån som har ngn annan bright idé hur man kan lösa ljuset annars?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

Finns faktiskt ett minirev som körs just med en belysning tagen från en bärbar dators skärm, sen om det är optimalt är ju en annan fråga.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

Nu blir jag sugen på att forska lite i vad de där små rackarna har för Kelvin-tal.

Kan man mäta upp sådant hos någon fackman månne?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

Bra fråga du, ingen aning, men som det står i tråden så bör de iaf inte ha lägre värde än 6500K tycker jag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

kan ställa in kelvin tal på min skärm, 6550k eller 9300k, ganska okej ändå!

Provade själv att beställa power compact från usa, funkade utmärkt med adapter!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

Tråkigt dyr armaturen på ELFA var då...hade tyckt det varit roligt med ett nano men har inte lust att lägga 500kr för att få 9W belysning.smiley11.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

Gör rampen själv, ett fäste för rören kostar 14,50. Sen behöver du en passande drossel oxå, dom kostar 175:- st, för ett kompaktrör 4-16W

För dom som vill beställa från USA finns: http://ahsupply.com/bulbs.htm En mellantransformator 230/110 v kostar 218:-

Finns säkert billigare ställen, hara bara kollat på Elfa än så länge

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

coralife har ju power compacts...

http://www.esuweb.com/products.asp?ESUSubCompany=Coralife&am p;Catagory=Compact%20Fluorescent%20Lamps&SubCatagory=2-T ube%20Compact%20Fluorescent%20Lamps%20(European%20Straight%2 0Pin%20Base)&RelationID=12&IDProductRelationship=31& amp;PageCount=0

eh... lång länk...

men borde inte någon i sverige kunna ta in dom?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

problemet med coralife är att dom är för 110V, därför finns det knappast någn handlare eller importör som vill ta in dom till europa. Isf får det bli privatimport.

Den minsta lampa jag sett än. smiley17.gifhttp://www.petmeister.com/item1873.htm

Hittade en annan shop oxå, har dock inte mailat o kollat om dom säljer till europa än: http://www.aquarium-supply.biz/ordering/lighting_Aqualight_M inipc.html

Så, nu har jag kollat igenom 781 sidor på goggle med sökordet power compact. smiley8.gif

Fick en bra grej från Goggle oxå, för dom som letar efter annat än bara PC. http://directory.google.com/Top/Shopping/Pets/Fish/Supplies/ Hardware/

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

aquarium-supply.biz skickar inte till europa.

Det här stället skickar till europa, o svara nästan kusligt snabbt på frågor:

http://www.aquaticeco.com/aquatic1v1/index.icl?orderidentifi er=ID1076952222625064C1E

Skickade en fråga vid 18 tiden, fick det här svaret:

Dear Mr.Jonsson,

Thank you for your interest in our company and products. Yes we do ship overseas. If you will like me to provide you with a quote, please inform me of the following information:

Name/ name of Company

Address

Phone Number

Fax Number

Item Number

Quantity of each item

As soon as I received this information back from you, I will send you a quote via email.

If I can be of further assistance, please let me know.

Best Regards,

Jasmine Vazquez

International Division

Aquatic Eco-Systems, Inc

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

Dom har ju en hel del andra intressanta produkter också, ett roterande powerhead, att användas som billig vågmaskin b.l.a.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

hejsan antar att det är denna du menar.

edenph.jpg

Hadde en liknande själv ett tag en Seltze.

Själva tekniken var att utblåset gick fram å tillbaka(samma som denna pump) men efter ett tag så stannade den å man var tvungen att ta upp den igen å rengöra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...