Gå till innehåll

Nybörjartips: Cirkulation i karet


Sillen

Rekommenderade inlägg

Jag håller inte helt med här och jag anser som sagt att cirkulationen ofta är underskattad inom hobbyn (det kanske du själv kommer märka Magnus när du kör igång ordentligt). Bra cirkulation har väldigt många fördelar och det är en relativt liten kostnad som inte har några större rörliga kostnader. Skillnaden när jag gick från en stream till två var mycket stor, när jag sedan även installerade en wavebox blev skillnaden enorm. Mindre alger, mindre deadspots, mindre detritus, bättre tillväxt på koraller, bättre färger på korallerna, bättre polypexpansion, bättre syresättning/ORP, bättre näringsexport till skummaren och bättre advektion i sanden etc. Stänger jag av min wavebox en natt och ändå har drygt 30x pumpkapacitet från mina streams och sätter på den igen på morgonen så bildas ett moln av detritus som stiger från stenen. Sedan hur rik eller inte nybörjaren är tar jag inte ställning till utan för bara fram de fördelar jag ser med en god och varierande vattenrörelse. Hade jag insett hur viktig cirkulationen är så hade jag med glädje lagt pengarna direkt på två pumpar istället för en (men även jag lyssnade på 10x rekommendationerna när jag började).

Pumpar tappar även ofta sin kapacitet ganska snabbt när alger etc fastnar i insuget och är man lat som jag är och inte orkar göra rent dem varje vecka så är detta också en faktor.

Det finns ofta pumpar till salu på begagnad marknaden och jag rekommenderar verkligen strempumpar från tunze.

Jag fortsätter att debattera det här eftersom jag verkar vara en minoritet, hoppas jag inte uppfattas som tjatig :).

Mvh Peter

Bra skrivet! Jag håller dej i precis allt. jag gick också på den gamla regeln först, men hade inte fattat att när de gäller streampumpar så stämmer inte denna tumregel. I förrgår fick jag min andra streampump, o redan märker jag en helt annan lyster på stenarna, mindre detritus mm. Jag har 2 st tunze 6055, dvs 5500LX2, inklusive returen på ca2500...akvariet är på 225l, o denna cirk är definitivt inte för mkt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Stänger jag av min wavebox en natt och ändå har drygt 30x pumpkapacitet från mina streams och sätter på den igen på morgonen så bildas ett moln av detritus som stiger från stenen.]

Då har du väl ingen wave-funktion på pumparna så vattenströmmen går åt samma håll hela tiden och smutsen stannar på läsidan?

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tropfrog:Sen är ju denna tråden för nybörjare. Hur många nybörjare går direkt på sps? Hur många har stora kollonier som bromsar flödet?

Detta har inget med om man är nybörjare eller inte att göra. Alla, inte minst nybörjare såklart, skall ha rätt cirkulation.

tropfrog:Jag tycker nog att rekomendationen med minst 10ggr flödet är en bra rekomendation, med Stigs tillägg att dela streampumpar på 3. Det är tillräckligt för de flesta frökenfiskar, clowner, mjukkoraller, knappar, polyper osv, DVS nybörjardjur
.

Det är en gammal o ålderdomlig rekommendation som hängt med i decennier. med streampumpar anser jag att cirk bör ligga på minst 30ggr volymen, o kanske hälften av detta med vanliga pumpar. Dock bör man rekommendera streampumpar till alla, inklusive nybörjare, så 30ggr siffran har störst relevans. Sen har de inte så mkt med vilka djur du har i akvariet...cirkualtionen är inte till för fiskarna, utan för stenen, motverka detritus mm, o dessa grundregler gäller alla akvarium, om möjligt i ännu större grad beträffande fiskakvarium som skitar ner desto mer.

tropfrog:Blir man sedan mer än nybörjare så är det självklart att man provar på sps, kraftigare cirkualation och kanske olika typer av vågsimulering. Men det är inte råden vi bör ge till nybörjarna. Att säga att du måste ha 3 st av dessa feta streampumparna a 1000kr för att det skall funka är som att säga att vi inte vill ha fler akvarister i denna sidan av hobbyn
.

Att ge nybörjare fel råd är att definitivt ta död på hobbyn. Cirkulation skall inte snålas med, det är en investering som betalar igen sej mångfaldt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag håller inte helt med här och jag anser som sagt att cirkulationen ofta är underskattad inom hobbyn (det kanske du själv kommer märka Magnus när du kör igång ordentligt).

Mvh Peter

I mitt första saltkar hade jag en cirkulation på ca 7000 l/h i 375 liters akvarium, dvs ca 20 ggr. I mitt andra hade jag 3000 L/h i 80 liters akvarium, dvs ca 35 ggr, Inte ens detta var för mycket. Jag menar inte att det kan bli för mycket för nybörjaren, bara att vi så lätt skrämmer iväg folk när vi snackar alla grejor som de fås till att tro att det behövs. 10 ggr välriktad cirkulation och en renblåsning av stenen en gång i veckan så funkar det fint, det har jag sett massor av exempel på. Sen att mer är bättre är det ingen tvekan om, rekomendationen är ett minimum.

MVH

Magnus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I mitt 340l kar så har jag

2*stream pumpar 6000/4000l/h

retur: 3400l/h

en powerheadpump på 2000l/h (roterande utblås)

så jag har alltså 15400l/h i cirkulation, minus en del ifrån returen, men jag har ändå en hörna som det samlas en del smuts i, så det hade nog inte skadat med lite till;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 8 månader senare...

Jag är igång och samlar utrustning till min start nu i augusti och har tittat på Koralia pumparna. Min första tanke var 2 st Koralia 3 men nu kan jag köpa två st Koralia 4 till bra pris.

Om jag förstår era tidigare inlägg i denna tråd så kan det knappast bli för mycket cirkulation.

Jag skulle då alltså med dessa två 4:or ha 2 x 4600 l/h, dvs 9200 l/h plus en liten eheim på 1000 l (som förvisso kommer att driva en ytvattensrenare).

Vad hade ni valt av dessa två, 3 eller 4?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är nöjd med min cirkulation. Jag har 2 Koralia 3:or, 1 styck Powerhead som pumpar 1000 liter, samt en Fluval som pumpar 700 liter. Det blir 8000 liter timman och mitt kar rymmer 275 liter, men den faktiska vattenmängden är 235 liter. Räknar jag rätt så blir det 30 gånger vattenvolymen.

Sedan beror det nog lite på hur mycket (eller litet) LS man har i karet, ju mer LS ju sämre cirkulation.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ju mer LS du har ju kraftigare pumpar behövs ju för att cirkulera runt all sten. Beror dock lite på hur luftigt du tänkt placera stenen. Om du väljer Koralia 3 eller 4 tror jag inte har någon avgörande betydelse. Har du ett bra pris på G på 4:orna så slå till.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bra att ha i åtanke, som stig påpekade i en tidigare tråd - är att pumpar ov streamtyp vanligen inte flyttar vatten lika långt som typ powerheads - fördelen är att man kan flytta väldigt mycket vatten utan att "strålen" blir besvärande för karets innevånare.

Så om man använder streampumpar i ett revkar, känns 20-30ggr vattenvolymen helt Ok - framför allt bör man utöka cirkulationen allteftersom akvariet växer igen

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bra att ha i åtanke, som stig påpekade i en tidigare tråd - är att pumpar ov streamtyp vanligen inte flyttar vatten lika långt som typ powerheads - fördelen är att man kan flytta väldigt mycket vatten utan att "strålen" blir besvärande för karets innevånare.

Så om man använder streampumpar i ett revkar, känns 20-30ggr vattenvolymen helt Ok - framför allt bör man utöka cirkulationen allteftersom akvariet växer igen

Precis, och därför känns det som om det vore bra att ha mer cirkulation än mindre. Om det är som du skriver ang streampumpar så borde risken att dessa två 4.or stör mina invånare pga av för stark stråle inte vara så stor? Min cirkulation kommer att bli mer än 40 ggr akvariestorleken bara med koraliorna och på det läggs cirkulationen från min 1000 litrare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 6 månader senare...
Jag har ett nytt akvarium nu, det är på 150L.

räcker det med en ViaAqua 1800L/H och en mindre på 230L/H

Det beror väl lite på hur det ser ut i karet. Som jämförelse tyckte jag det var lagom med returpump på 3400 l/h och streampump på 6000 l/h i min 220 liters kub.

Nu har jag ett kar på 580 liter och har tre streampumpar på sammanlagt 18 000 Liter /h samt retur på 3400 l/h. Det börjar bli klent när korallerna växer och strömmarna inte kommer åt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 7 månader senare...
  • 10 månader senare...

Intressant tråd! När jag hade saltvatten senast för 8 år sedan,så fanns inte streampumpar och jag använde bara Aqubee`s 2000/up som returpump och 2st vanliga 2000L/tim,varav den ena satt på ett pvc-rör med en massa hål i, och pumpade bakom 100kg levande sten ut mot frontrutan och en som sörjde för mellanhöjd+ytvattenrörelse(alltså 6000L/h i ett 600 liters kar. Exakt 10ggr volymen och det fungerade i 5-6 år med alla sorters tänkbara koraller). Nu ska jag starta upp ett 240 liters och misstänkte att nutidens streampumpar får man ha lite kraftigare p.g.a bredare vattenspridning. Jag tänkte mig 2st på vardera 5000L/h som skiftar om varandra med kontroller och en som sitter i ena hörnet på 3000L/h och pumpar konstant bakom stenen, det skulle bli c:a 2500-3000L/h om man delar på tre. Är detta vettig cirkulation? Eller vad tycker ni?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad för kontroller hade du tänkt att använda till de pumpar som ska gå i intervall?

Man brukar inte rekommendera on/off-varianter då dt blir många till- och frånslag per dygn, något som pumparna kanske inte är utformade för. Detta kan resultera i att pumparna kan gå sönder fortare än man önskar, samt att en pump som står still kan få påhälsning av fiskar och andra djur som blir mos när pumpen går igång igen, om man inte säkrat mot detta med hjälp av skydd framför pumpen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Beroende på hur du har byggt upp inredningen så får du justera pumparna därefter, om de är justerbara. Ibland räcker det att justera dem ite i sidled för att man ska slippa få sand som yr, eller koraller som lägger sig i strömmarna. Du får helt enkelt testa dig fram till vad som passa dig och ditt kar. :) Alla kar är unika, så det är svårt att säga si eller så, även i denna frågan. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
  • 4 veckor senare...
  • 3 veckor senare...

Kan man få tips vad jag ska ha i mitt 200L kub, måtten är 60,60,60 typ.

Ni får gärna länka till typ triton i täby eller annan svensk affär som jag kan beställa ifrån, hade någon typ av cirkulationspump men den gick söner nu.

Tacksam för all hjälp ja kan få =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...