Gå till innehåll

25l nano enligt naturmetoden


Guest Gäst

Rekommenderade inlägg

Guest Gäst

Börjar bli sugen på att slänga upp ett litet saltvattenakvarium baserat på naturmetoden. Alltå bygga upp ett"självförsörjande" slutet system enbart med lägre djur typ kräftdjur. Tänker mig ett 25-30liter kar. Så mkt levande sten jag får i(nåja det ska ju fortfarande vara intressant att titta på). Har flera års erfarenhet av olika typer av saltkar, men nu tänkte jag pröva på något annrolunda och kanske svårare.

Naturmetoden dvs ingen skummare, enbart levandesten och kraftig cirkulation. Ev mekanisk filtrering under inkörningsperioden. Vad tror ni om det? Jag är medveten om att det är ett sårbart system.

Kom gärna med tankar och kommentarer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

Spännande! Har kört på det sättet för ett par år sedan med ganska bra resultat, problemet var att temperaturen blev ganska hög i karet pga cirk. pumpen. Slutsatsen av detta är att det förmodligen är klokast att ha sump eller ett filterlöst ytterfilter.

Nuförtiden kör jag (sedan knappt ett år) med ett 40 liters kar med 2 lysrör och en enkel luftpump som enda teknik och jag tycker det fungerar bättre. Tempen ligger mellan 24-27 grader vilket är helt ok. Jag gör knappt några vattenbyten (någon deciliter per månad kanske, max). Det växer väldigt mycket kalkalger på rutorna, men det får man leva med, bara till att skrapa. Vad är då nackdelar med metoden? Det jag noterat hittills är att det blir en massa saltavlagringar på armaturen och lysrören, måste rengöras ofta (jag rengör varannan vecka). Andra nackdelar har jag inte hittat. En fördel däremot är att ex. anemoner inte kan vandra in och försöras av en kraftig pump! Därför har jag bl.a. en anemon nu = väldigt kul! Har förövrigt en massa skivanoemoner, diverse kolonianemoner, mjukkoraller, putsarräka, eremit, turbosnäcka och en clownfisk. Inget fostfat (försvinner bl.a. mha luftpumpens små bubblor vid vattenytan) eller nitrat (lev. sten). På plussidan kan jag konstatera att jag har en enorm tillväxt på en av mjukkorallerna, den växer helt makalöst och det börjar bli brådis att skaffa ett större kar. Är så stor nu att den tar i både fram och bakruta samt vattenyta smiley14.gif

Mängder av små kalkrörsmaskar, minisjöstjärnor och minisnäckor frodas och ökar ständigt i antal, tycker jag är skoj.

Ja, det var väl lite info om hur det går just nu.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

Kul att det går bra för digsmiley1.gif

Själv har jag bestämt mig att starta salt igen efternågot årsuppehållsmiley14.gif

Det blir ett 28L nano efter naturmetoden, mest för att hålla ner kostnaden och vara kul att testa på något nytt sätt.

Jag har en fråga. Tror ni ett 28L kar klarar av belastningenfrån en Gramma Loreto(favo firre fö!)? Med regelbundna vattenbyten(10-15-20% varje vecka) borde det inte vara några problem tycker jag. Vad tror ni?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

tjo!

kommer du köra någon "levande sand botten" i baljan eller kör du uteslutande med levande sten? feta cirkulations pumpar e väll ganska fel i ett sådant system, är inte vitsen lite att man skall behålla så mycket liv som det går? luftpumpar är mera rätt, utan elaka impelrar som mördar stackars nattlevande maskar o räkor o allt skumt som nu fins ;) av samma skäl skulle jag nog inte stoppa ner en gramma i baljan då han skulle smaska i sej alla små kräftdjur som lever däri på en rätt kort tid.

kommer inte ihåg ricktig men en fransman va juh ledande inom naturmetoden och framför allt inom biobotten-konceptet, han körde juh helt med luftpumpar och tjocka sandbottnar med lysande resultat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

Tjena!

Nja, mikroliv menade jag inte riktigt med kräftdjur jag skrev ovan. Tänkte främst på lite större varelser som eremitkräftor, putsarräkor och eldräkor.

Fast eftersom jag är väldigt svag för "grammor" så...

Tjock sandbotten ska jag ha(för drygt 5-6år sedan körde jag med tjock sandbotten och blev motarbetatad av nästan alla saltvattenakvarister! Se hur det är idagsmiley1.gif)

Stark cirkulation har jag bra erfarenheter av. Framförallt verkar vissa typer av alger avsky stark cirkulation. Oftast har jag kört med 20ggr kapacitet. Men jag lägger mig nog runt 10ggr i detta fall eftersom det enbart är småfirrar jag kommer att ha isåfall.

Tror ni karet skulle överleva en gramma eller blir det för hög belastning?

Grammorna jag har haft tidigare

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

jag har haft en gramma i ett litet (25 liter) kar, det gick fint, bara man va lite sparsam med maten, så det tror jag inte blir något problem. Grammorna är lätt en av de vackraste fiskar som fins, gillar dem skarpt jag med!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

Den blir väl 13cm som fullvuxen, borde vara lite väl stort för ett sådant litet kar. Men det är klart, den går ju att flytta efter en tid...

Ang. cirkulation så har jag delvis motsatt erfarenhet, vissa alger verkar trivas i stark ström. Det här med cirkulation verkar även mycket handla om att det ser bra ut rent visuellt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

13cmsmiley3.gifHar haft tre st varav den ena blevrunt 4år, gicktillsammans med enZ.flavescens iett 375l kar. Ingen har nått större längd än 8cm.

Grammorna är verkligen snygga fiskarsmiley1.gif

Grönalger kan gilla stark cirkulation enligt erfarenhet.

Också viktigtför syresättning i ett litet kar utan skummare/sump(sätter fart på ytan).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

Det där med syresättning har jag undrat över länge. Nu när jag bara har luftpumpen rör sig ytan knappt någonting alls och trots det så trivs djuren någont enastående. Antagligen löser sig syret delvis på vägen från syrestenen upp till ytan. Men att vattnet behöver vara turbulent är jag osäker på.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

Jag måste bara berätta om mitt egna experiment. Jag har nu ett 90 liters akvarium (60X30X50). I det har jag c:a 10 cm korallsand med bottenfilterplattor (utan cirkulation) under. Allt enligt beskrivningen av Jauberts metod på den här sidan:

http://www.advancedaquarist.com/issues/sept2002/feature.htm

Som enda cirkulation har jag en "syresten" i ett hörn. Jag har c:a två kilo LS som jag har köpt från korallrevet zoo i Södertälje, jag fick även en del bottenskrap från deras LS-tank. Som belysning kör jag en 150 w MH. För några veckor sedan upptäckte jag ett litet fiskyngel precis under ytan. Jag såg det i ett par dagar men sedan försvann det. Idag när jag kollade i akvariet så såg jag en massa små manetliknande djur (kanske 1 mm i diameter). När jag satt och kollade på dem så upptäckte jag ynglet igen det har nu blivit frisimmande och simmade omkring längs glaset och letade käk.

Jag hade tänkt köpa ett par fiskar till akvariet nu i veckan, men det är ju bara att glömma nu. Fatta vad coolt om yngletklarar sig.

Vad tror ni om "maneterna"? är det maneter eller finns det nåt annat som ser ut på samma sätt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...