Gå till innehåll

Hjälp med trasig pump till nivåvakt


Vargklo

Rekommenderade inlägg

Stön!

Jag upptäckte att pumpen till min Tunze Osmolator lagt av. Det är spänning på kabeln till pumpen (ca 20 V växelspänning), men pumpen vägrar starta.

Pumpen är den blåvita på bilden nedan. Den är förseglag och går inte att öppna. Jag har försökt peta runt på axeln, men inget händer.

Jag vill helst inte köpa ett helt nytt kit, se bild. Dessutom har jag inte hittat någon svensk leverantör av detta kit ännu.

Finns det någon lämplig pump att köpa lös som jag kan använda?

Jag måste få till en lösning senast måndag, då jag ska på semester och lämna karet till en akvarievakt...

I värsta fall får jag väl fixa ett relä och en vanlig liten 220V-pump...

post-1358-14468913660432_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Stön!

Jag upptäckte att pumpen till min Tunze Osmolator lagt av. Det är spänning på kabeln till pumpen (ca 20 V växelspänning), men pumpen vägrar starta.

Pumpen är den blåvita på bilden nedan. Den är förseglag och går inte att öppna. Jag har försökt peta runt på axeln, men inget händer.

Jag vill helst inte köpa ett helt nytt kit, se bild. Dessutom har jag inte hittat någon svensk leverantör av detta kit ännu.

Finns det någon lämplig pump att köpa lös som jag kan använda?

Jag måste få till en lösning senast måndag, då jag ska på semester och lämna karet till en akvarievakt...

I värsta fall får jag väl fixa ett relä och en vanlig liten 220V-pump...

Tunze har en "Power Switch" som tillbehör till osmolatorn men den kanske är svår att få fram på kort tid. http://www.aquaristic.net/shop/shop.php/sid/a3fd02727a320355bb3d5a13eb44ab07/cl/details/cnid/15243fb701cad1b40.32003428/anid/263020/Osmoregulator%20-%20power%20switch%203150.11/
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Calle, är du säker på att det är växelström på pumputtaget?

Märkligt...

När jag mätte igår kunde jag avläsa ca 18-20 V med mitt mätinstrument inställt på växlespänning.

Nu när jag aväser igen blir det 11,5 V likspänning. Märkligt...

Ja, ja, det förenklar ju saken, jag behöver bara inhandla en ny liten 12V dränkbar pump, så borde det vara fixat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej!

Kikade på Tunzes hemsida,och fick fram detta

57

3155 Osmolator Universal Osmolator Universal Osmolator Universal

1 5017 Controller 5017 Controller 5017 Controller 5017

2 5000.02 Dosierpumpe 9V Metering pump 9V Pompe de dosage

3 5000.39 Schlauch 4x7mm/3m schw. Hose 4x7mm/3m black Tuyau 4x7mm/3m, noir

4 5012.01 Netzteil 9V Power supply unit w. 9V DC Bloc d’alimentation 9V=

Mvh Kjell

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

NEEEJ,

Jag fick besked från Conrad, där jag beställt min pump, att de endast kan leverera på 6 arbetsdagars frist, då deras lager ligger i Tyskland. Jag lämnar över mitt kar till en akvarievakt på tisdag, så jag måste ha fixat detta till på måndag!

Jag tar mycket tacksamt emot PM med förslag på var jag kan få tag på en 12V dränkbar pump senast måndag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Japp, precis en sådan! Får jag köpa den?

Jag ser att Biltema har 12 V pumpar, men det finns ingen optimal modell. Antingen är pumphastigheten för stor, eller så får de inte torrköras. Vitsen med Tunzes pumpar är ju att de ska tåla torrkörning i 30 min, innan ett tidrelä slår av strömmen.

/Calle

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack!

En kontrollfråga till alla elektronikpulare. Pumpen som Christian skickar mig är för 9 Volt, men min osmolator lämnar ifrån sig 12 Volt i drivspänning. I princip borde väl pumpen fungera, men jag antar att den risker att slitas i förtid av en för hög spänning. Kan det vara idé att sänka spänningen på pumpen genom att lägga in ett motstånd i serie? Anta att pumpen drar 1 Ampere. Då borde seriemotståndet vara 3 Volt / 1 Ampere = 3 Ohm, t.ex. tre parallellkopplade 10-Ohmsmotstånd. Tänker jag rätt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack!

En kontrollfråga till alla elektronikpulare. Pumpen som Christian skickar mig är för 9 Volt, men min osmolator lämnar ifrån sig 12 Volt i drivspänning. I princip borde väl pumpen fungera, men jag antar att den risker att slitas i förtid av en för hög spänning. Kan det vara idé att sänka spänningen på pumpen genom att lägga in ett motstånd i serie? Anta att pumpen drar 1 Ampere. Då borde seriemotståndet vara 3 Volt / 1 Ampere = 3 Ohm, t.ex. tre parallellkopplade 10-Ohmsmotstånd. Tänker jag rätt?

Jag har också en Tunze osmolator. På transformatorn till min finns en liten knapp att välja 9V eller 12V. Finns inte den på din?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har också en Tunze osmolator. På transformatorn till min finns en liten knapp att välja 9V eller 12V. Finns inte den på din?

Ta mej tusan, jag har också en sådan strömbrytare, ser jag, som för övrigt är inställd på 9V. Mycket märkligt att jag kunde uppmäta 12 V på utgången innan... Strunt samma, jag kopplar in pumpen utan seriemotstånd.

Tack för hjälpen! :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...