Gå till innehåll

Februari 2007 - Clownen´s 375 liters revakvarium


Rekommenderade inlägg

Först och främst, du har ett jättefint kar Peter! Gillar verkligen din aquascaping.

Du skriver att du tillsätter järn och aminosyror, hur mkt och hur ofta?

Att du matar 3 ggr/dag och ändå inte uppmäter någon fosfat eller nitrat och kör utan skummare låter helt fantastiskt.

Jag upplever samma resultat som du och många andra redan konstaterat med mina T5, efter bara 2 veckor.

Jag förstår inte hur ni kan ta så fina bilder, du har ändå blåare belysning än vad jag har men mina bilder blir dubbelt så blå knappt någon färgåtergivning alls, tycker mig ha pillat på alla inställningar och det är ingen skitkamera jag har heller tror jag, det är väl en dålig fotgraf bakom m.a.o.

Mvh Robban

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för alla era positiva kommentarer! Utan er hade jag aldrig ens kommit igång med hobbyn och jag uppskattar verkligen den kunskap som finns på guiden. Det är lite synd att man bor i Finland och inte har möjlighet att se en del av era kar live.

Först och främst, du har ett jättefint kar Peter! Gillar verkligen din aquascaping.

Du skriver att du tillsätter järn och aminosyror, hur mkt och hur ofta?

Att du matar 3 ggr/dag och ändå inte uppmäter någon fosfat eller nitrat och kör utan skummare låter helt fantastiskt.

Jag upplever samma resultat som du och många andra redan konstaterat med mina T5, efter bara 2 veckor.

Jag förstår inte hur ni kan ta så fina bilder, du har ändå blåare belysning än vad jag har men mina bilder blir dubbelt så blå knappt någon färgåtergivning alls, tycker mig ha pillat på alla inställningar och det är ingen skitkamera jag har heller tror jag, det är väl en dålig fotgraf bakom m.a.o.

Mvh Robban

JÄRN

Jag doserar bara några droppar "rent järn" per vecka. Detta är främst för att se till så att min Caulerpa inte kraschar och släpper ut gift/förmultnar i karet. Jag har inte märkt någon ökad tillväxt av oönskade alger eller att vissa koraller (sps) skulle bli gröna. Säger dock inte att detta ofta kan bli ett resultat om man överdoserar järn i karet.

Järn skummas i viss mån bort och därför tycker jag man kan tillsätta järn om man planerar att ha mycket Caulerpa eller andra makroalger i ett kar med mycket skumning och begränsade vattenbyten. Märker man att Caulerpan börjar se blek ut kan det vara ett tecken på järnbrist vilket även begränsar makroalgens förmåga att exportera näringsämnen. Chaeto kraschar inte lika lätt (goes sexual) och därför rekommenderar jag hellre att man skaffar denna art om man har möjlighet. Denna art utgör också bättre boplats för zooplankton.

Här är två artiklar om järnets betydelse i saltvattensakvarier om du vill läsa mer:

http://www.advancedaquarist.com/issues/aug2002/chem.htm

http://www.advancedaquarist.com/issues/oct2002/chem.htm

AMINOSYROR

Aminosyror från Salifert tillsätter jag en gång i veckan med ungefär en kapsyl. Den viktigaste källan med aminosyror får korallerna via den levande phytoplankton och zooplankton som jag tillsätter. Jag är lite osäker på hur effektivt koraller tar upp de produkter som säljs i flytande form men jag kör färdigt den flaska jag har. Det pågår en intressant tråd om detta ämne som är lite okänt:

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=14921&highlight=aminosyror

RENINGEN OCH SKUMMAREN

Ja jag blev också lite förvånad över hur effektivt ett saltvattensakvarium kan rena vattnet med hjälp av naturliga processer. Den levande stenen, bakterier, makroalger, filtrerare, sanden, levande phytoplankton och koraller klarar tydligen lätt av att hålla ner värderna i mitt kar utan skummare. Det samma gäller mitt 60L nano som jag kört från start helt utan någon form av rening förutom det som nämns ovan. Så är det för mig i varje fall och jag tror inte mitt kar är unikt och idag ser jag bara positiva effekter av att köra utan skummare.

T5

Ja det är tydligen stor skillnad på hur (sps) koraller växer under T5 kontra MH.

KAMERAN

Det är en Canon EOS 350D med Canon 60mm Makro på de flesta bilderna. Vissa är tagna med ett Tamron 17-50mm. Jag är långt ifrån någon expert på akvariefotografering och jag använder ingen slavblixt vilket jag förstått är att rekommedera. De flesta blir skit ;) . Jag håller med dig om att det lätt blir för blått och att vissa färger försvinner. Ett alternativ kanske är att öka färgerna lite och dra ner på den blå färgen i photoshop. Detta är inget jag prövat dock och jag tycker att mina koraller ser lite färglösare ut än i verkligheten medan de blåa är för starka.

Först skulle jag dock jämföra foton med alla vitbalansinställningar du har på kamerna för att hitta det som är närmast verkligheten.

Här är lite fler bilder på akvariet och annat om någon skulle vara intresserad:

http://www.photoaspen.smugmug.com/

Mvh

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Grymt akvarium, grymma bilder och intressant information! Helgjutet val och presentation av månadens akvarium med andra ord!

Vad är det för blå bakgrund du har? Är den lika snygg i verkligheten?

Tack Daniel,

Det är en blå målarfärg (kommer inte ihåg namnet nu). Den är nog lite ljusare i verkligheten och i mitt nästa kar planerar jag att ha betydligt mörkare färg som går nästan mot svart.

Snyggt Peter!

- Går det att ställa "vågfrekvensen" på en wavebox ?

- Vad orsakades läkaget av?

/ Hälsningar Pär

Hej Pär,

Ja det går att ställa in både frekvens och styrkan på pumpen. Det gäller att hitta precis rätt frekvens för att det ska bli en våg. Denna måste även justeras när koraller/aquascape förändras (inget jag behövt göra ännu). Om du tittade på filmen så ser du controllern på waveboxen i underskåpet när pumpen sätts på och stängs av.

Läckaget orsakades antagligen av att jag hade fyllt på med aktvit kol i det filterfack som finns till Deltc Mce 600. Denna strumpa hade antagligen flytit över skyddet på filterfacket och täppt till utflödet på skummaren. Ca 25 Liter rann längsväggen och ner till grnnen under oss... Nu har jag skaffat ett skydd som akvariet står i och som klarar av att hålla 35 L om skummaren eller vattenpåfyllet skulle få spel. Där fick man för att man försökte minimera riskerna för att fel ska uppstå med att göra systemet så förenklat som möjligt med minimal teknik och rördragningar ;).

Mvh

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

KAMERAN

Det är en Canon EOS 350D med Canon 60mm Makro på de flesta bilderna. Vissa är tagna med ett Tamron 17-50mm. Jag är långt ifrån någon expert på akvariefotografering och jag använder ingen slavblixt vilket jag förstått är att rekommedera. De flesta blir skit ;) . Jag håller med dig om att det lätt blir för blått och att vissa färger försvinner. Ett alternativ kanske är att öka färgerna lite och dra ner på den blå färgen i photoshop. Detta är inget jag prövat dock och jag tycker att mina koraller ser lite färglösare ut än i verkligheten medan de blåa är för starka.

Först skulle jag dock jämföra foton med alla vitbalansinställningar du har på kamerna för att hitta det som är närmast verkligheten.

Här är lite fler bilder på akvariet och annat om någon skulle vara intresserad:

http://www.photoaspen.smugmug.com/

Mvh

Peter

Peter,

Jag har också en Canon EOS350D och dessutom ett Tamron 80 mm (eller är det 60 mm?) makro, men jag får inte alls lika vackra bilder som du. Kan du vara lite mer specifik i hur du tar bilderna? Använder du manuell bländarinställning? Blixt eller inte blixt? Stativ mm? Hur får du t.ex. den vackra svarta bakgrunden på en del av dina bilder?

/Calle

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Peter,

Jag har också en Canon EOS350D och dessutom ett Tamron 80 mm (eller är det 60 mm?) makro, men jag får inte alls lika vackra bilder som du. Kan du vara lite mer specifik i hur du tar bilderna? Använder du manuell bländarinställning? Blixt eller inte blixt? Stativ mm? Hur får du t.ex. den vackra svarta bakgrunden på en del av dina bilder?

/Calle

Hej Calle,

Kolla in den här tråden för lite tips och vackra makro från forummedlemmarna:

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=8241&page=8&highlight=fotografering

Här är de nybörjartips jag gav i den tråden:

Angående inställningar så tar jag i RAW eftersom det kan vara svårt att få till färger och en bra exponering genom akvarierutan.

Jag kör utan blixt eftersom jag tycker att det ofta blir platta resultat med blixt, det är annorlunda om man har en extern blixt som Carl har på sin clownfisk.

Andra tips som jag kan komma med är:

-Ta fotot rakt genom glaset, dvs rakt framifrån annars blir det lätt suddigt.

-Stäng av pumpar.

-Ta med stor iso inställning om det behövs, i synnerhet om ni ska ta kort på snabba fiskar. En stor bländaröppning är också användbart för att få snabbare kort. Här får man göra en avvägning och testa sig fram.

-Använd stativ

-Använd trådutlösare eller den automatiska nedräkningsfunktionen på kameran för att få mindre skakningar, i synnerhet om det är dåliga ljusförhållanden.

-Makroobjektiv hjälper men det finns olika tillsatser man kan använda till vanliga objektiv eller bara ta med objektivet som det är och pröva sig fram.

-Försök inte alltid att komma så nära objektet som möjligt, jag brukar få bättre resultat om jag drar tillbaka lite.

-Efteråt konverterar jag RAW bilderna i photoshop och använder ett plugin program som heter focalblade för att få bättre skärpa i bilderna om det behövs.

Mvh

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...