Gå till innehåll

Sharm el Sheik


Mejsel

Rekommenderade inlägg

Jag och flickvännen åker till Sharm el Sheik den 13 mars.

Vi ska bo på sofitel sharm el sheik.

Jag vill ju dyka och snorkla och skulle behöva lite tips av er som varit där.

Vi har inte dykcert nån av oss däremot har jag gjort lite introdyk innan.

Finns det så man kan dyka utan cert nånstans?

Mvh Jocke

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det jag minns bäst är Ras abu ghaloum "the blue hole", en snorklares dröm -ligger några mill rätt ut i "öknen" vi ett nomad-läger - brukar finnas gott om organiserade turer.

Men redan vid bryggorna till dom stora hotellen brukar det finnas tillräckligt att se för att försätta en i eufori ett par dagar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Snorkling direkt från stranden i sharm är inte så tokigt faktiskt. Dyka utan cert är nog svårt. Jag skulle nog se till att ta Open Water cert innan ni åker. För att få dyka på dom finaste ställen i Ras Muhammed så behöver man ha Advanced Certet, men det kan man ju eventuellt ta där nere om man har grunden. Jag kan rekomendera Colona divers som är en skandinavisk dykfirma som vi har dykt med några gånger och som är bra. Thislegorm är helt fantastiskt dyk och bör inte missas, faktisk ett av dom häftigaste upplevelser jag har varit med om, men tror att även där måste man vara advanced certifierad för att få följa med, då det är lite mera avancerad dykning, bland annat inne i vraket. Så mitt tips är att ta grundkursen i lugn och ro hemma i sverige så ni kan njuta av dykninen i röda havet på en gång.

Mvh Johnny

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

det tar ca 4 veckor att ta det här i sverige, skulle nog avrekomendera dej att ta certet utomlans, du förstör mycket av semästern, sen är det så ihoppackat hela kursen så att du går miste om mycket nyttig kunnskap som är jätteviktig i denna sport med tanke på att det är livet som insats.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har dykt en massa i Sharm. Tycker om dykningen där, fast det börjar bli sönderdykt - som Capote skriver.

Om man har cert så får man dyka på det mesta där om inte så blir det liknande intro dyk oftast från stranden vilket gör att man inte får se så mycket av koraller o fisklivet.

Jag rekomenderar vraket The Thistlegorm. (Missade det själv tyvärr)

// Nikita

Nikita, ta det nästa gång du är där. Har dykt på det ett par gånger och är det inte för stormigt är det fantastiskt.

För egen del så ska jag dyka på Farasan Banks utanför Saudi.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har dykt en massa i Sharm. Tycker om dykningen där, fast det börjar bli sönderdykt - som Capote skriver.

Om man har cert så får man dyka på det mesta där om inte så blir det liknande intro dyk oftast från stranden vilket gör att man inte får se så mycket av koraller o fisklivet.

Jag rekomenderar vraket The Thistlegorm. (Missade det själv tyvärr)

// Nikita

Jag har dykt på Thistlegorm, och det är en upplevelse. Det ligger dock på ca 18-20 meters djup (ännu djupare om man ska in i det), så det behövs ett advanced cert.

Snorkling kan dock ge många vackra upplevelser också!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett PADI openwater sert brukar kunna gå att ordna på en vecka i Sverge, du får då dyka ned till 18m.

Jag föredrar faktist att dyka söder om Sharm, det är mera djurliv och inte alls lika sönderdykt som norra delarna runt vid Ras Muhammed.

Om du snorklar runt vid Ras Muhammed, försök att ta dig in i en större lagun, det brukar finnas gigantiska sps koraller där som inte fins i det öppna havet.

Badhuset är en utmärkt ställe att öva lite snorkling innan resan, lite träning gör att man kan koncentrera sig mera på djurlivet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För er som har varit både i Hurghada och Sharm el sheik:

Är det samma kaos på flygplatsen i Sharm el sheik?

I hurghada fanns det varken skyltar eller information utan när planet stod klart var det skallgång med personal som gick runt och ropade.

Lite stressigt...

Kul och veta vad man ska ställa in sig på.

Jocke

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ett väldigt fridfullt ställe och rankas som 2:a bästa snorklingen i sharm är shark´s bay..

ligger jätte nära hotellet Gardenia, 10 minuter från flygplatsen!

några meter in i vattnet är det fullt med kirurger, fjärilsfiskar, drakfiskar!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ett väldigt fridfullt ställe och rankas som 2:a bästa snorklingen i sharm är shark´s bay..

ligger jätte nära hotellet Gardenia, 10 minuter från flygplatsen!

några meter in i vattnet är det fullt med kirurger, fjärilsfiskar, drakfiskar!!

Gardenia bodde jag på under båda mina resor :)

Ett ställe som är dubbelt (minst) så fint som Shark, är el Fanar beach! Helt i klass med Ras Muhammed :) Italienare som äger stället, så du slipper jalla-jallamusiken ur spräckta ÖB-högtalare och iglande kypare som slemmar runt... Såg både delfiner och barracudor där!

http://www.elfanar.net/

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan bekräfta att - Ja det är lika mycket kaos på båda flygplatserna!

Plus att, som någon även haded bilder ifrån, du klarar dej lääänge på bara snorkling tom ifrån stranden då det finns gott om fisk och korall. Men vid Ras mohammed och Tiran finns självklart ännu mera och flera av båda.

Rekommenderar inte heller att du tar Open Water där nere, du kommer bara att förstöra hela veckan på att sitta på knä i strandkanten och göra övningar samt sitta i en lektionssal och se PADI's (trista) filmer. Kör snorkkling och ev ett en dags prova på dyk ifrån båt.

Colona divers är bra.

Lycka till och trevlig resa

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

chrille: var det bra snorkling vid el fanar eller dök du?

sugen på att testa ett nytt ställe..

Snorkling!

Brukar vara en hel del dykare där också, både från land och från dykbåtar. Jag garanterar att du inte blir besviken, god och billig italiensk mat och vin har dom på strandserveringen också ;)

Såhär ser solnedgången ut från serveringen, man ser varför det kallas Rödahavet :)

sharmelsheikh200502661fn.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror nog du blir mer än nöjd med snorklandet, att "snabbcerta" för att som nybörjare dyka på thistlegorm låter som en utomordentligt dålig idé.

Jag tyckte också att Ras mohammed var ganska trasigt (3år sedan) och framförallt är det en j-a massa feta ryssar överallt som skiter fullständigt regler och turledarnas instruktioner.

Snorklingen vid bryggan på hotell Hilton är ganska maffig redan den.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tyvärr är hela området runt Sharm slitet. Dyka på Thistlegorm med Open Water är som sagt en dålig idé. Förhållanden kan vara lysande för att slå om till ett mycket svårt dyk i stark ström. Har själv upplevt precis detta. För lite mer erfarna är det underbart att simma omkring i vraket ock kolla in motorcyklar, jeepar, gasmasker m.m.

Mycket folk vid Ras som greger skriver, men Anemone city var bra när vi dök där senast.

Ska man ha bra dykning i Röda havet nu så måste man ner mot Sudan. St. Johns och Fury Shoal samt Brothers. Det senare kan vara besvärlig och man behöver ha dykt en del för att trivas där.

Snorkling är säkert bra överallt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...