Gå till innehåll

Plexiglas/Acryl/PVC rör


wrang

Rekommenderade inlägg

Akriform verkar ha plexiglasrör under "halvfabrikat" på deras hemsida, men alla storlekar finns inte, och minsta längd är dessutom 2 meter.

Marinshop.de har stora storlekar på PVC-rör.

Jag har tidigare köpt mindre plexiglasbitar (30x40 cm) på Clas Ohlson. Annars finns större bitar på byggvaruhusen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har skickat ett mail till acriform och frågat efter 140mm rör får se om de svarar

http://www.akriform.se/standardprodukter/?id=4

ang Marinshop.de så har de bara 160mm rör men behöver 140mm som sagt.

Skall bygga en skummarkopp till skummaren jag fick från BroderIsak. Hans krashade ATI BM 200 och då är röret som sitter på skummaren 143mm i innermått

Eller har någon nått annat tipps

Har ett 160mm som är 18cm långt tänkte om man slitzar upp detta på längden så borde man kunna fådet mindre.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kan få fram bägge.. Men jag skulle råda dig till Akryl om du inte är i behov av nått speciellt material.. PVC:n e kanske lätt avskräckande om du skall ha den transparent i de dimensionerna.. Sedan är den dragen vilket gör att det inte blir glasklar som akrylen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 år senare...
hur fästar man ihop akryl rören då? till pvc använder mn ju tangit. tänkte bygga ett eget nitratfilter! mvh Jerry

Det var en gammal tråd du väckte till liv... Man kan använda ett lim som heter Acrifix till Akryl. Det är särskilt avsett för just det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Um. Ser onödigt komplicerat ut och ger en väldigt liten volym för själva filtermediat. Varför inte bara ha inlopp nertill, och utlopp upptill?

B!

jag har läst att vattnet ska cirkulera ca 1000l/h genom filtermatrialet och ha en cirkulation till och från akvariet på ca 3-15 L/h eller har jag fått det om bakfoten??

mvh Jerry

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Inte helt säker på flödes siffrorna, de borde teoretiskt bestämmas av volymen svavelkulor vs nitratmängden i vattnet. Pumpen kapacitet borde vara så hög att nitratnivån är lika hög i hela filtermassan. Jag kan bara titta på filtret jag har här. Det sitter en 1000L/h pump på det. Filterkammaren har 75mm diameter, och är 350mm hög. Ca 300mm nyttjas av filtermedia. ett 20mm's rör invändigt står för returen, för att ge en kompakt enhet med pumpen monterad på foten. Skulle jag höfta lite, går det i en halv liter filtermedia i behållaren. Grövre rör, eller längre rör = högre pumpkapacitet. Tror jag.

Vad hindrar dig från att koppla precis som du ritat ovan fast med in, och utlopp i vars en ända av röret?

Sätter du tillflödet så nära sugsidan på pumpen du kan, borde du inte heller behöva någon pump för tillflödet... Var du stryper mängden i utflödet är valfritt. Via en kran antingen på tillförslen, eller på frånflödet. Tillflödet är lämpligtvis ett T med cirkulationsflödet rakt fram, frånflödet ett T med cirkulationen i 90grades vinkel, och den överblivna kopplingen till frånflöde torde ge önskatt resultat.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Inte helt säker på flödes siffrorna, de borde teoretiskt bestämmas av volymen svavelkulor vs nitratmängden i vattnet. Pumpen kapacitet borde vara så hög att nitratnivån är lika hög i hela filtermassan. Jag kan bara titta på filtret jag har här. Det sitter en 1000L/h pump på det. Filterkammaren har 75mm diameter, och är 350mm hög. Ca 300mm nyttjas av filtermedia. ett 20mm's rör invändigt står för returen, för att ge en kompakt enhet med pumpen monterad på foten. Skulle jag höfta lite, går det i en halv liter filtermedia i behållaren. Grövre rör, eller längre rör = högre pumpkapacitet. Tror jag.

Vad hindrar dig från att koppla precis som du ritat ovan fast med in, och utlopp i vars en ända av röret?

Sätter du tillflödet så nära sugsidan på pumpen du kan, borde du inte heller behöva någon pump för tillflödet... Var du stryper mängden i utflödet är valfritt. Via en kran antingen på tillförslen, eller på frånflödet. Tillflödet är lämpligtvis ett T med cirkulationsflödet rakt fram, frånflödet ett T med cirkulationen i 90grades vinkel, och den överblivna kopplingen till frånflöde torde ge önskatt resultat.

B!

Hehe det är väl jag som är seg men har du lust att göra en snabbskiss på det du just skrev?? =) mvh Jerry

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Snabbskiss. Nånting sånt här? Med texten ovan, borde det bli självförklarande. Tror jag. Men i alla fall. Ifall jag är dum, så... T't längst ner, kopplas så att flödet som cirkulerar genom filtret går rakt genom T't. Nytt vatten in i filtret kopplas in på samma T, till vänster. I T't längst upp, är ena öppningen retur till akvariet, och andra closed loop till pumpen. Eftersom jag inte får sketchup att sammarbeta kan jag inte rita in slingan, men tänk dig helt enkelt en slang på höger sida.

B!

skissup7.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag inbillade mig att konstruktionen var självförklarande. Det är bara ett rör, med en platta full av hål i botten för att sprida flödet jämt, och avhålla svavelkulorna från att trilla in i pumpen. Men, jag är inte sådan, jag slängde på lite texturer, och "tada". (Hålen i plattan är INTE där. Improvisera.)

B!

skissrm9.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...