Gå till innehåll

Fireworms - Anemon


Speedster

Rekommenderade inlägg

Idag när jag matade anemonen kom det 5 lite större fireworms och snodde räkan från anemonen. (fast jag snodde tillbaka den och gav anemonen den ingen på ett bättre sätt ;) )

Nu är det ett gäng fireworms som nästan klättrar på och i anemonen. Är det något skumt i görningen eller spelar det ingen roll?

post-1559-1446891370988_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det kan ju bli ett problem om de snor räkorna och begränsar maten som din anemon skulle fått. Jag skulle rekommendera dig att ge anemonen mysis alternativt små bitar med räka. Om du ger hela frysta räkor brukar dessa vara för stora och även om anemonen sväljer den så brukar den stötas upp efter ett tag. Mysis och krill innehåller mer näring också. Glöm inte att berika maten innan.

Mvh

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Firewormen som var på bilden är väl hälften av den störtsta som var framme. Helt sjukt den bara drog iväg med räkbiten (ca 1/3 av en hel frusen räka).

Det är en BTA. Fast jag har precis slängt ut hälften av stenen och i med nytt vatten etc o gjort iordning karet så nu är den lite "blek". Tidigare var den illröd om foten och neongrönvita bubblor med rosa längst ut. (Hade 2 innan flytten då den delade sig förra året, men den ena försvann någonstans i "flytten", den var väldigt liten)

Nåt tips på hur jag kan berika maten?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skaffa en "sticky carpet anemon" (grön eller blå mycket vacker) han äter sådana maskar.

Hade en sån för länge sedan (grön), den åt upp mina percula clowner. Fast den var väldigt fin... (och hungrig) :)

Men tror ni att de där lite större (15 cm långa o en halvcm tjocka) firewormsen är skadliga i karet eller för bara anemonen? Idag gick det bra o mata anemonen igen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag har liknande bestar i mitt kar och allt får vara i fred vad jag vet (sniglar, ännu mindre snäckor, räkor och fiskar som sover i stenen. Jag ahr inget negativt att säga om dessa. Dessutom är de jäkligt fräcka att studera) Dessutom vet jag att de äter upp matrester om det skulle råkas övermatas en gånge eller två... Enligt mig har de ett oförtjänt dåligt rykte, men vad vet jag. jag ahr bara mina egna upplevelser att gå på.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...