Gå till innehåll

Bilder från Vargklos tur till Similan


Vargklo

Rekommenderade inlägg

Hej på er,

Jag sitter på ett internetcafe i Khao Laik i Thailand, och har just fått bilderna från våra dyk på Similanoearna på CD-R. Jag ska lägga upp bilderna liter mer pedagogiskt på SG när jag kommer hem igen, men här kommer några axplock om hur det är att dyka ner i det största akvariet av de alla...

PS. Någon moderator får gärna korrigera till svenska tecken i texten ovan

(Fixat nu /Niclas) :)

post-1358-14468913740611_thumb.jpg

post-1358-14468913740774_thumb.jpg

post-1358-14468913740945_thumb.jpg

post-1358-14468913741079_thumb.jpg

post-1358-14468913741227_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

...

snöar hemma,,, och inte alls sugen på åka och dyka igen... ;)

~Henrik

He he, jag tänkte precis skriva tvärt om.

Det ser jätteskönt ut att vara på dyksemester, men i dag har det fallit lite snö här hemma och det får i alla fall mig att bli eld och lågor. Det hör, som ni förstår, inte till vanligheterna att det snöar här nere i den Östdanska provinsen. smiley1.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag var där och snorklade i december och det var riktigt dåligt... inte mycket koraller det mesta som var där var brunt, mina pappa snorklade där för 5 år sedan och sa att det var riktigt fint där då, så vågen har nog tagit rätt mycket där,, men man får väl ta dykcert istället så man kommer ner på lite djup, så man får se lite fina koraller!!!

:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej igen,

Vädret fortfarande kring 30 grader, ganska ok... Bilderna är tagna med en billig flergångskamera utan inställningsmoejligheter som jag köpte här nere. Nästa gång kanske jag kan övertala frun att köpa en digital uv-kamera, vi får se...

När jag nu ser mina bilder är bilderna från lite större djup, ca 20 meter, ganska mörka i färgerna. Kan jag kompensera detta i Photoshop? Jag tänker mig att kanske minska på den blågröna nyansen. Har någon erfarenhet av detta?

PS - Flera spår av Tsunamin på land, men inte under vattnet och inte kring de yttre öarna (Similan). Jag har också kommit på att jag kan lösa problemet med svenska tecken genom copy-paste från andras inlägg.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har jag kommit hem och fått ordning på autofilterfunktionen i Photoshop så att färgerna framkommer lite klarare. Jag lägger ut liter bilder allt eftersom som inspiration :)

Powder blue surgeonfish såg vi många av, ofta i större stim. Den blå färgen är hänförande vacker. Nedan nafsar en sådan på ankartrossen på grunt vatten.

nbqw.jpg

Red-tailed butterflyfish är också fantastiskt vacker.

qbjf.jpg

Något av det roligaste var ändå att dyka upp och ned och runt stora revpelare som bara myllrar av liv. Nedan anthior i mängder.

uxts.jpg

Frökenfiskar förekommer nayurligtvis också i mängder:

vefj.jpg

Titan Triggerfish är den största av alla triggerfishes, alltför stor för akvariebruk. Exemplaret nedan var ca 40-50 cm långt:

opel.jpg

Då och då kunde man stöta på en imperator, som dock är ganska skygga fiskar:

fpmi.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bilden nedan med stimmet av Chromis bland blåa acroporor tycker jag särskilt mycket om:

rkey.jpg

Det fanns gott om Porites med Christmas tree worms:

qxmf.jpg

Acroporor som man tycker är stora i det egna karet är plötsligt inte så stora i jämförelse med sådana som fått växa i decennier:

oxdw.jpg

ptzo.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo, en bättre kamera står definitivt på önskelistan. Men priset per foto blir ganska högt när man inte kommer iväg så ofta när man nu är småbarnsförälder.

Följande dykplatser var vi på:

- Christmas Point, Island #9

- Breakfast Bend, Island #9

- East of Eden, Island #7

- Anita's Reef, Island #5-6

Förutom "vanliga rev" som på bilderna ovan, såg vi även både black-tip och white-tip reef shark, båda ca 3 m långa.

/Calle

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Breakfast Bend har jag inte dykt på, men de övriga har man sett. :) Jo, om man använder kameran enbart vid dessa tillfällen så kan det bli en rätt så hög kostnad, dock kostar ett UV-hus till en vanlig kompaktkamera inte mer än några tusen och då kan man ju använda kameran till så mycket mer också. De bilderna från mina turer i Thailand är tagna med en vanlig Canon IXUS 400: Länk.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack! Fler dykbilder hittar du på huvudsidan. Länk. Säg till nästa gång du ska iväg och dyka, jag har fortfarande min Sanyo till salu med UV-hus, vidvinkelobjektiv och minneskort. ;)

Tack, jag gör gärna det nästa gång. Jag funderade på att köpa något själv, men dykfirman sade att de hade digitalkameror till uthyrning. Tyvärr var den trasig, så jag fick köpa vad som fanns att tillgå på gatan i Khao Lak.

/Calle

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...