Gå till innehåll

Införsel från Malta till Sverige


Malta

Rekommenderade inlägg

Hej!

Jag ska åka till Malta på semester och jag undrar vad som krävs för ut och införsel av djur.

Jag hittade en blankett på jordbruksverket: http://www.sjv.se/webdav/files/SJV/blanketter/djur/in_o_utforsel/D092.PDF

Gäller den, eller krävs något mer tex. veterinärtillstånd och karantän? Är det någon som gjort en smuggling/införsel liknande det jag talar om?

Om jag nu tar hem lite djur, vad rekommenderas, vilka transportmetoder etc?

Det jag hade tänkt ta med hem är följande:

-Sjöborre

-Blennid

-Eremiter

-Räkor

-Något trevligt

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kolla med jordbruksverket om du behöver tillstånd för detta (Malta är inom EU väl). Kontrollera också om det finns någon utförselkrav (från Malta). Sedan är problemet - hur transportera hem det? Det är nya begänsningar på hur mycket flytande du får ha i handbagaget - jag tror inte det finns något undantag för akvariefisk där!

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

en fråga som har ingent med inlägget att göra egentligen...

men sjöborre..menar du den där som finns i två färger...svart o lila?

Äter ni dem i malta? det gör vi i sicilien...

Ja det är de svarta och lila, man äter dem på malta med :)

Kolla med jordbruksverket om du behöver tillstånd för detta (Malta är inom EU väl). Kontrollera också om det finns någon utförselkrav (från Malta). Sedan är problemet - hur transportera hem det? Det är nya begänsningar på hur mycket flytande du får ha i handbagaget - jag tror inte det finns något undantag för akvariefisk där!

MVH Lasse

Jo det blir väl en del läsande, det är nog bra om man fixar licensen snart så det inte blir panik sedan :D. Men jag ska kolla upp så gott jag kan :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag misstänker att du måsste ha import tillstånd för levande djur, jag tror att du har svårt att få det bara för ett tillfelle. När det är levande saker är det hela lite mera kompliserad, jag vet innte om det ligger något i detta men det är va jag har fått veta. Visserligen va det sjöhästar jag ville ta hem lagligt men det var tvär stopp tyvär. Dom berettade då att få tillstånd att importera exotiska djur innte gick som privat persjon. Låt innte detta skrämma dig forsök för bövelen det är det värt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag misstänker att du måsste ha import tillstånd för levande djur, jag tror att du har svårt att få det bara för ett tillfelle. När det är levande saker är det hela lite mera kompliserad, jag vet innte om det ligger något i detta men det är va jag har fått veta. Visserligen va det sjöhästar jag ville ta hem lagligt men det var tvär stopp tyvär. Dom berettade då att få tillstånd att importera exotiska djur innte gick som privat persjon. Låt innte detta skrämma dig forsök för bövelen det är det värt.

Självklart ska jag försöka, vad är det värsta som kan hända? Fängelse?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kolla med jordbruksverket om du behöver tillstånd för detta (Malta är inom EU väl). Kontrollera också om det finns någon utförselkrav (från Malta). Sedan är problemet - hur transportera hem det? Det är nya begänsningar på hur mycket flytande du får ha i handbagaget - jag tror inte det finns något undantag för akvariefisk där!

MVH Lasse

kan ej ta ngt som handbagage då det är max 1dl vätska som är tillåtet.

Dock har jag tagit hem som incheckat bagage i frigolitbox som handlarna får sin fisk mm i, och har ofta över. Dvs på samma sätt som fiskarna transportera i till butik.

~Henrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

kan ej ta ngt som handbagage då det är max 1dl vätska som är tillåtet.

Dock har jag tagit hem som incheckat bagage i frigolitbox som handlarna får sin fisk mm i, och har ofta över. Dvs på samma sätt som fiskarna transportera i till butik.

~Henrik

Inom eller utom Sverige då? Jag ringde SAS när jag skulle resa inom Sverige och kollade om det gick men då var det tvärstopp. Isåfall var jag tvungen att ta det via Flygfrakt trots att jag själv flög med. Det skulle kosta drygt 3000 kr för en låda fisk. Så det blev inget för mig

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För någon vecka sedan reste jag med ett antal påsar i min resväska (incheckad), jag blev såklart kollad i tullen på frankfurts flyplats. Dom begrundade mina påsar noga och sedan var det ur världen. Det var inga problem med mina djur när jag kom hem trots ett byte på hemvägen samt ett dygn i påse. Detta säger iofs inget om införsel från Malta utan enbart att det går perfekt att ha det i lastutrymmet under färd utan någon värmetillförsel ex heat pack eller friggo-kartong.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

min frigolitlåda med typ 5-6 vattenpåsar blev kollad i incheckningen där jag fick skriva under att de ej ansvarade för paketet iform av ekonomisk ersättning. Blev även kollad av tullen, och har deras inspektionslapp kvar.

var inga problem.

men hänvisar alla att kolla upp vad som gäller innan de gört ngt själva.

~Henrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

var flyg från utlandet till sverige.

vad var orsaken till tvärstoppet enligt flygbolaget?

~Henrik

Anledningen var enligt dem själva att det var djur i och dessa skall hanteras på ett visst sätt som de inte kunde hantera. De kunde utan problem hantera hunder och katter men akvariefisk gick inte. Det var även en försäkringsfråga då det innehåller en större mängd vätska så måste det finnas försäkringar om det skulle läcka på annat bagage. Dessa uppgifter fick jag på telefon. Ingen skulle bli gladare än jag om jag fått fel uppgifter. Det skulle innebära att man skulle kunna ta fisk med sig när man reser igen.

Jag vet att andra flygbolag (utrikes) har andra regler men för min del är det mest aktuellt att transportera fisk inom Sverige.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så gjorde ni detta utan att fylla i blanketter och så vidare i förväg: tex blanketten i första inlägget?

Jag tänkte ha ett par påsar i en frigolitbox typ och ha dem i flyget som handbagage. Men vad ska de göra då? Kasta djuren i en soptunna :D

Jag skrev hursomhelst ett mail till jordbruksverket, får se om de svarar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I handbagaget kommer det inte att tillåtas (förutsatt att nu Malta också har infört de nya EU-reglerna som de ska ha gjort) oavsett om det är djur i påsarna eller inte, säkerhetskontrollanterna gör säkerligen ingenting med påsarna, men du kommer inte genom säkerhetskontrollen med dem! Det blir liksom ditt problem och det är ju så dax att försöka lössa det på flygplatsen precis innan planet ska gå. Nä kolla med ditt flygbolag om de kan checka in djuren, vilket inte är säkert (som oxå framförts ovan). Om jag inte har fel för mig så är det inte alla flygplansmodeller som har värme i lastutrymmena, så det bör du oxå kolla, annars kommer djuren att frysa ihjä om du inte värmepackar dem.

Jordbruksverket kan förmodligen bara svara dig på införselreglerna (vilka blanketter som ska fyllas i och hur det ska gå till), hur du sen ska frakta djuren har jag svårt att tänka mig att de kan säga så mycket konkret om.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I handbagaget kommer det inte att tillåtas (förutsatt att nu Malta också har infört de nya EU-reglerna som de ska ha gjort) oavsett om det är djur i påsarna eller inte, säkerhetskontrollanterna gör säkerligen ingenting med påsarna, men du kommer inte genom säkerhetskontrollen med dem! Det blir liksom ditt problem och det är ju så dax att försöka lössa det på flygplatsen precis innan planet ska gå. Nä kolla med ditt flygbolag om de kan checka in djuren, vilket inte är säkert (som oxå framförts ovan). Om jag inte har fel för mig så är det inte alla flygplansmodeller som har värme i lastutrymmena, så det bör du oxå kolla, annars kommer djuren att frysa ihjä om du inte värmepackar dem.

Jordbruksverket kan förmodligen bara svara dig på införselreglerna (vilka blanketter som ska fyllas i och hur det ska gå till), hur du sen ska frakta djuren har jag svårt att tänka mig att de kan säga så mycket konkret om.

Tack, jag flyger med Airmalta tror jag. Men hur kollar jag upp bestämelser etc? För jag hittar inte på deras sida. Det verkar rätt komplicerat detta :(

Nu hittade jag lite.

Q - What items are not allowed to be carried as hand baggage?

A - No liquids of a capacity exceeding 100 ml, no sharp objects ( e.g. scissors, knives etc ) and no aerosols which can be considered as disabling devices. Safety matches and lighters must be carried on one’s person. Click here to see Air Malta’s security requirements and here to go to Dangerous Items in Baggage.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

när det gäller handbagaget följer och vätskor följer alla samma bestämmelser, det som skiljer är det incheckade bagaget. Du måste troligtvis ta direktkontakt med deras kontor på flygplatsen du flyger ifrån för att få ett svar som är garanterat korrekt

Ska skriva ett mail till dem. Hoppas de överhuvudtaget svarar.

Borde mailet innehålla:

Är det OK att transportera djur i påsar med vatten i frigolitlådor

Vad behöver jag göra för att få transportera hos er?

Hur går det till överhuvudtaget?

Vilka förberedelser behöver jag göra, vilka organisationer bör jag ta kontakt med?

Okej lite överdrivet mkt irrelevanta frågor men aja :P

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ska skriva ett mail till dem. Hoppas de överhuvudtaget svarar.

Borde mailet innehålla:

Är det OK att transportera djur i påsar med vatten i frigolitlådor

Vad behöver jag göra för att få transportera hos er?

Hur går det till överhuvudtaget?

Vilka förberedelser behöver jag göra, vilka organisationer bör jag ta kontakt med?

Okej lite överdrivet mkt irrelevanta frågor men aja :P

Hej!

Gäller din fråga enbart vattenlevande djur, eller även andra arter?

Med vänlig hälsning

Mari Borefur

>>> "Peter Micallef" <peter.maltese@hotmail.com> 02/25/07 4:52 >>>

Hej!

I sommar hade jag tänkt att åka på semester till Malta. Jag hade då tänkt

att införa lite djur från havet som jag tänkt att ha i mitt

saltvattensakvarium.

Så jag undrar följande: Vad krävs för att införa djur till Sverige och

föra ut djur från Malta?

Jag har letat runt lite på Jordbruksverkets hemsida efter blanketter och

tillstånd, men jag är inte riktigt säker på vilken ja ska välja etc.

MVH

//Peter Micallef

Vafan, nämnde jag inte saltvattensakvarium och djur från havet?

AHHHH, skrev ett svar såklart ooohhhh :P

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vafan, nämnde jag inte saltvattensakvarium och djur från havet?

Man bör vara övertydlig när man kommunicerar med sådant folk. Det är inte det att de inte förstår, men de är fruktansvärt rädda för att vara den som har skrivit sitt namn under uppgifter som går att sätta in i fel sammanhang. Antagligen av rädsla för att hållas personligt ansvariga om någonting skulle bli fel.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

det har nog inget vätskeförbudet att göra, det gäller endast i kabinen, i incheckat bagage får man ha vätska

är du säker på detta?

jag är ganska säker på att jag såg på tv för ett tag sen att man absolut inte fick ha med vätsta i handbagaget, inte ens handkrämtuper eller liknande, utan bara livsnödvändiga saker, även dom kontrollerades grundligt innan.

men det kanske bara var tillfälligt.

OT. får man fråga trådskaparen vart på malta du ska bo?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Peter - din fråga kan tolkas som om du även menar sköldpaddor. Du kan inte begära att alla skall veta vad som går och inte går att ha i ett saltvattensakvarium. Du vill veta exakt vad du kan göra - då måste du fråga exakt. I detta fall är det nog inget fel på handläggaren utan du har ställt en för allmän fråga. Nästa fråga från handläggaren bör bli om du avser att ta in listade, vattenlevande djur. Skall du ha ett riktigt svar så får du ställa en väldefinierad fråga.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

är du säker på detta?

jag är ganska säker på att jag såg på tv för ett tag sen att man absolut inte fick ha med vätsta i handbagaget, inte ens handkrämtuper eller liknande, utan bara livsnödvändiga saker, även dom kontrollerades grundligt innan.

men det kanske bara var tillfälligt.

OT. får man fråga trådskaparen vart på malta du ska bo?

Andreas: kanske inte helt tydlig, men det var ju det jag menade, ingen vätska, kräm, spray el dyl i handbagaget, det går däremot bra i incheckade väskor. Jag är hyfsat säker, jobbar på flygplatsskyddet (dock inte i säkerhetskontrollen) :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Andreas: kanske inte helt tydlig, men det var ju det jag menade, ingen vätska, kräm, spray el dyl i handbagaget, det går däremot bra i incheckade väskor. Jag är hyfsat säker, jobbar på flygplatsskyddet (dock inte i säkerhetskontrollen) :)

det var nog jag som var lite trött också när jag läste vad du skrev :)

men då är vi ju överens då ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...