Gå till innehåll

Lasses Red Sea Max


Lasse

Rekommenderade inlägg

  • Svar 430
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Frågan som uppstår, odlingsbaljorna, där han har korallerna för tillväxt, huvudbaljan, där han har korallerna han fraggar från, osv, är vattenvärdena desamma, är det samma balja, är alla korallerna lika färgglada, under hela odlingen, eller kör han dem näringsfattigt för att få färg strax innan försäljning?

Det kan inte eventuellt vara så att koraller tappar färgerna när de har mycket ensidig näring? Helt enkelt, när de näringsintag de har främjar tillväxt, men inte pigmentering av rätt typ?

Jag är medveten om min okunskap, så jag frågar, eller kanske man ska kalla det funderar högt?

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Innan du hinner upprepa dig så svarar jag att färgerna på sidan du länkade till är riktigt hyffsade, men ganska långt från vad de skulle kunna vara.

Men då har vi inget att diskutera. Man kan inte diskutera med åsikter som svänger än hit än dit. Mina opponenter verkar ha svängt rejält: först påstod man att man måste ha nollvärden på nitrat, punkt slut, end of discussion, allt annat är kätteri och dömt att misslyckas.

Nu menar man tydligen att visst funkar det med nitrat och få riktigt hyffsade färger. Och att det är endast för ännu bättre färger som man måste ha noll nitrat. Vi få se vad som blir härnest.

För mig såg hans färger väldigt färgstarka, och jag utgår nästan från att han kör med lampor som inte är lika blåtintade som de flesta "normalakvarister", som föredrar blått-blått. Under rätt belysning skulle hans färger nog lysa lika bra som hos dem som har noll i nitrat (eller färgredigerar bättre). ;)

Själv tänkte jag försöka köra med nitrat, och förhoppningsvis få samma goda tillväxt på koraller som han och som jag får på mina makrosar. Jag är alldeles för otålig för att kolla i ett tomt kar med lite färgglimtar, oavsett hur starka dessa färgklickar är.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Frågan som uppstår, odlingsbaljorna, där han har korallerna för tillväxt, huvudbaljan, där han har korallerna han fraggar från, osv, är vattenvärdena desamma, är det samma balja, är alla korallerna lika färgglada, under hela odlingen, eller kör han dem näringsfattigt för att få färg strax innan försäljning?

Det kan inte eventuellt vara så att koraller tappar färgerna när de har mycket ensidig näring? Helt enkelt, när de näringsintag de har främjar tillväxt, men inte pigmentering av rätt typ?

Jag är medveten om min okunskap, så jag frågar, eller kanske man ska kalla det funderar högt?

B!

Jag antar att han kör med nitrat utöver vanligt korallkäk, dsv. han främjar både zooxen och djuret för att få bästa snabbast möjliga tillväxt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men då har vi inget att diskutera. Man kan inte diskutera med åsikter som svänger än hit än dit. Mina opponenter verkar ha svängt rejält: först påstod man att man måste ha nollvärden på nitrat, punkt slut, end of discussion, allt annat är kätteri och dömt att misslyckas.

Nu menar man tydligen att visst funkar det med nitrat och få riktigt hyffsade färger. Och att det är endast för ännu bättre färger som man måste ha noll nitrat. Vi få se vad som blir härnest.

För mig såg hans färger väldigt färgstarka, och jag utgår nästan från att han kör med lampor som inte är lika blåtintade som de flesta "normalakvarister", som föredrar blått-blått. Under rätt belysning skulle hans färger nog lysa lika bra som hos dem som har noll i nitrat (eller färgredigerar bättre). ;)

Själv tänkte jag försöka köra med nitrat, och förhoppningsvis få samma goda tillväxt på koraller som han och som jag får på mina makrosar. Jag är alldeles för otålig för att kolla i ett tomt kar med lite färgglimtar, oavsett hur starka dessa färgklickar är.

Jodå Patrik visst kan vi diskutera. Jag är inte någon "opponent" dina experiment är bra och nyttiga och jag följer dem med intresse.

Det är när du i nybörjartrådar ger råd till nybörjare inom salt att tillämpa metoder som användes för 30 år sedan blandat med teorier o dyl som främst riktar sig till att få makroalger att trivas.

Och ja med en viss mängd nitrat kan du få hyffsade färger på en del koraller. En del tål inget alls utan blir knall..bruna.. Kan inte påminna mig att någon påstått att alla koraller tappar all sin färg vid minsta lilla nitrat?? Däremot strävar de flesta just efter den perfekta färgen, därför förespråkas ofta 'nollvisionen'

De bilder du länkade till och frågade om inte färgerna var bra såg ut att vara en visningsburk i butik, alltså troligtvis inte ens samma system som odlingskaret m.a.o näringsfattigt för att som mr.B funderade få upp lite färg innan försäljning. Är det då så så kan jag nästan garantera att det är "blåtintade" lampor som belyser dem. Det kan du se om du tittar på den vita sanden som fraggarna står på, den lyser nästan neonblått. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Adddo, med opponent menar jag diskussionsopponent, ej personlig fiende eller något dylikt, och eftersom vi representerar olika skolor som har olika uppfattningar så är vi opponenter. Du är min opponent, jag är din opponent, ordet har ingen negativ klang för mig, utan används även vid doktorsavhandlingar ocv.

Det är när du i nybörjartrådar ger råd till nybörjare inom salt att tillämpa metoder som användes för 30 år sedan blandat med teorier o dyl som främst riktar sig till att få makroalger att trivas.

Hehe, nu är vi inne på mig och inte längre på den intressanta nitratdiskussionen, och det kan Lasse ha emot att diskutera i den här tråden. :) Men det kanske kan ändå vara av värde att fråga sig:

- vilka metoder exakt som jag rekommenderar som användes för 30 år sedan och som sedermera visat sig vara helt felaktiga, förlegade, ogenomförbara eller inneffektiva?

Den frågan skulle nog inte bara jag verkligen vilja få svar på.

Vidare svarar du adddo på din egen fråga:

Kan inte påminna mig att någon påstått att alla koraller tappar all sin färg vid minsta lilla nitrat??
Och ja med en viss mängd nitrat kan du få hyffsade färger på en del koraller. En del tål inget alls utan blir knall..bruna..

De bilder du länkade till och frågade om inte färgerna var bra såg ut att vara en visningsburk i butik, alltså troligtvis inte ens samma system som odlingskaret m.a.o näringsfattigt för att som mr.B funderade få upp lite färg innan försäljning. Är det då så så kan jag nästan garantera att det är "blåtintade" lampor som belyser dem. Det kan du se om du tittar på den vita sanden som fraggarna står på, den lyser nästan neonblått. :)

Jag ser inte vad du menar. På hans bilder ser man att färgen, på bl.a. sanden, är till och med gulare än vad jag har i mitt kar med 6500 K lampor.

Dessutom har Ingvar uppgett att även han har hållit ca 10 mg nitrat i sitt akvarium - tycker du att hans koraller hade dålig färg?

Lite bilder från tysken, ganska gult ljus tycker i alla fall jag:

post-2642-14468913962535_thumb.jpg

post-2642-14468913962647_thumb.jpg

post-2642-14468913962751_thumb.jpg

post-2642-14468913962855_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

- vilka metoder exakt som jag rekommenderar som användes för 30 år sedan och som sedermera visat sig vara helt felaktiga, förlegade, ogenomförbara eller inneffektiva?

Den frågan skulle nog inte bara jag verkligen vilja få svar på.

Jag sa aldrig att de är ogenomförbara, bara att det idag finns andra lättare sätt att börja på. När man som rookie ställer frågor om skummare osv kan det lätt bli överväldigande med alla uppsatslånga inlägg om makrorefugier, KNO3, Knivsuddar, växtnäring osv. Med det inte sagt att en del kanske tycker att det är skitintressant!

Överlag vill man nog börja i den enkla änden för att sen jobba sig uppåt mot svårare o mer invecklade saker.

Vidare svarar du adddo på din egen fråga:

Som du säger själv Patrik, du har missat poängen...

Läser du mina inlägg noggrannare så ser du att i det ena citatet säger jag att ingen påstått att ALLA koraller tappar all sin färg vid en viss nitrat.

I nästa citat du tar upp skriver jag att EN DEL koraller faktiskt gör det.

Förstår du?

Dessutom har Ingvar uppgett att även han har hållit ca 10 mg nitrat i sitt akvarium - tycker du att hans koraller hade dålig färg?

Absolut inte, Ingvar hade ett jättefint akvarium och kanonkoraller.

Men jämför med tex http://www.reefcentral.com/forums/showthread.php?s=&threadid=428375&highlight=japanese Eller http://www.hausriff.ch/4534/index.html

Jag ser inte vad du menar. På hans bilder ser man att färgen, på bl.a. sanden, är till och med gulare än vad jag har i mitt kar med 6500 K lampor.

Lite bilder från tysken, ganska gult ljus tycker i alla fall jag:

Mjo, jag håller med, på de bilderna ser ljuset ganska gult ut.

Jag tänkte på dessa.

post-1162-14468913962962_thumb.jpg

post-1162-14468913963004_thumb.jpg

post-1162-14468913963039_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Adddo, tydligen tål samtliga koraller 10 mg nitrat: där är uppenbart att de odlas - dessutom med fina färger - framgångsrikt i Tyskland.

De länkar du postat är jättesnygga, men känns inte naturliga på något sätt alls. Man misstänker genast att respektive akvarieägare lekt för mycket med fotoredigeringen.

För att övertyga mig krävs inte mycket: jag vill se snabbväxande, färgstarka akvarier, med noll i nitrat hos normalakvarister i Sverige, där man inte redigerat bilderna till ogenkännlighet..

Jag har sett tyskens burk, med minst 10 mg nitrat, och där har han inte ens försökt gömma silikatalger på reefkeramiken som fraggarna sitter på. Något motsvarande från Sverige, med samma tillväxttakt men med ännu finare färger och noll i nitrat vore intressant att se.

Sådant borde ju inte vara så svårt, det är ju många som synes ha nollvisionen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Adddo, tydligen tål samtliga koraller 10 mg nitrat: där är uppenbart att de odlas - dessutom med fina färger - framgångsrikt i Tyskland.

De länkar du postat är jättesnygga, men känns inte naturliga på något sätt alls. Man misstänker genast att respektive akvarieägare lekt för mycket med fotoredigeringen

Patrik.. Återigen missar du poängen..

Klart att alla koraller tål 10 i nitrat, men en hel del gör det med en betydlig försämring i färg.. Och att de odlas i 10 nitrat kan väl knappast kallas för bevis angående färger.. Patrik. En korall som står i 100mg nitrat ändrar sin färg betydligt om den får stå i 10mg nitrat. Samma sker i 10mg till 0mg (om det nu är uppnåeligt, det vet vi ju inte eftersom det tydligen är mer eller mindre omöjligt att mäta nitrat ;) )

Den första länken är inte en akvaieägare, utan en tråd med bilder från massor av akvarieägare, och om jag inte minns fel finns en hel del filmer i den tråden. Du får skaffa dig lite mer kött på benen angående koraller och deras möjlighet att färga ut innan du anklagar alla med riktigt fina färger för att photoshopa... (Därmed inte sagt att en del inte gör det heller.)

Om du vill kan jag kasta fram hundratals länkar med akvarier som har såna färger.. (när jag orkar o har tid) Eller också läser du själv på lite mer om det.

För att övertyga mig krävs inte mycket: jag vill se snabbväxande, färgstarka akvarier, med noll i nitrat hos normalakvarister i Sverige, där man inte redigerat bilderna till ogenkännlighet..

Jag har sett tyskens burk, med minst 10 mg nitrat, och där har han inte ens försökt gömma silikatalger på reefkeramiken som fraggarna sitter på. Något motsvarande från Sverige, med samma tillväxttakt men med ännu finare färger och noll i nitrat vore intressant att se.

Sådant borde ju inte vara så svårt, det är ju många som synes ha nollvisionen

Jag säger det igen.. För tredje gången tror jag i denna diskussion, kanske går det fram nu :) De med nollvision (Normalakvaristen) prioriterar främst färger och tillväxten kommer i andra hand. "Tysken" som du kallar honom är Odlare och prioriterar tillväxt.

men kolla annars på tex J.Svärd, eller acurio eller vad han heter nu hehe ;) Norberg, PWIN, Ländström

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Och förresten, det här med gamla metoder och den evigt återkommande omtanke om nybörjare....

För det första så är "mina" metoder kanske gamla, med säg ett par millioner år på nacken (eller när nu växter/alger uppstod). Detta gör dessa inte sämre eller svårare.

För det andra uppfattar jag den vanliga skolan - teknokrater som jag kärleksfullt kallar er - som mycket svårare. Det skall till rördragning, skummare, fosfat- och nitratremovers. Detta är också långtifrån billigt. Kanske tiofalt dyrare än den ekologiska metoden med makroalger. Makroalger kastar man bara i karet, matar fiskarna och doserar lite löjligt billig gödning, thats it.

Vidare är det inte jag som uppfann makroalgerna, utan jag verkar bara vara en av de få som vågar föra fram det naturliga sättet här på guiden på lika villkor som fosfatremovers-folket, och jag får massa mothugg hela tiden. Och det är helt okej för min del. Visst finns det säkert folk som också kör med alger som komplement, men just som komplement. Eller så kanske det finns de som också kör enbart med makrosar, men som inte gör sin stämma hörd. Stämningen på guiden kan ju stundtals uppfattas som hätsk. Jag vet t ex att det finns rätt många som kör med Caulerpa i refugiet, men det verkar inte vara något som direkt nämns för nybörjare.

Varför inte acceptera att det finns både utpräglade teknokrater och ekologister, och allt däremellan? Företrädare för bägge skolor bör kunna råda nybörjare på helt lika villkor, man behöver inte avskräcka med kostnaderna för sump, skummare, LS osv. och få salthobbyn att framstå som endast för de utvalda.

Men den här diskussionen, som jag lät mig luras i flera gånger, är inget som bör ta upp plats i Lasses tråd, utan fortsättas någon annanstans.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Patrik.. Återigen missar du poängen..

Klart att alla koraller tål 10 i nitrat, men en hel del gör det med en betydlig försämring i färg.. Och att de odlas i 10 nitrat kan väl knappast kallas för bevis angående färger.. Patrik. En korall som står i 100mg nitrat ändrar sin färg betydligt om den får stå i 10mg nitrat. Samma sker i 10mg till 0mg (om det nu är uppnåeligt, det vet vi ju inte eftersom det tydligen är mer eller mindre omöjligt att mäta nitrat ;) )

Adddo, det argumentet som du lägger fram (men som inte är bara du som är upphovsman till) har ändrats nu en hel del, nästan en helomvänding. Läser man råd till nybörjare framstår det nästan som ett oeftergiftligt måste, att det skall vara noll i nitrat osv. Att det skall vara bra skummare, osmos/DI-vatten, nitratfilter, massa denitrifierande LS osv. Nu säger man att visst, det är helt okej med 10 mg nitrat, bara att korallerna tappar lite färg men växer snabbare, men att nollvisionen är att föredraga. Jag kan inte argumentera när argumenten ändras på det sättet hela tiden, så jag ger mig. :)

P.S. Sorry Lasse för att vi kapat din tråd så skonigslöst.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vems var tråden nu igen? :) Jag anser mig vara en normalakvarist, kör varken med tillsättning av nitrat eller vill se snabbväxande koraller. Det är roligare om man under en längre period kan se koraller utvecklas naturligt, dvs långsamt, och slippa oroa sig för att de växer ur karet efter några månader eller att man måste flytta på dem för att de växer upp mot vattenytan och riskerar att brännas.

Jag erkänner gladeligen att det mesta som diskuterats på de senaste två-tre sidorna övergår mitt förstånd vad gäller kemi, men kan man inte bara enas om att det går att ta sig till målet på mer än en väg? Och sen låter vi Lasse komma in i sin egen tråd igen och visar lite fler bilder på sina grävmaskiner som iaf jag finner mer intressant. :)

Inget ont mot någon, men varför inte starta en tråd om nitratets påverkan på koralltillväxten istället så kan fler ta del och ge sig in i diskutionen som annars kanske missar denna tråden?

Ha en fortsatt trevlig dag!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Eftersom jag inte har lust att försöka klippa ihopa en helsikes massa olika citat, ställer jag istället en enklare fråga. Är det möjligt att genom att öka nivåerna på ett par utvalda näringsämnen, mata ordentligt med olika korall foder substansiellt öka tillväxten i ett kar, för att senare dra ner på näringsämnena och få korallerna att färga ut till de klara färger vi vill ha?

Jag håller det inte för otroligt att man kan fylla alla korallens näringsbehov, och hålla en rimligt vacker färg genom hela tillväxten, men om man misslyckas, kommer korallen återfå sin "rätta" färg när man drar ner på näringsämnena?

Växer en vällnärd korall tätare, eller glesare, eller ofärändrat? (variera kanske?)

Enklare formulerat, hur ser man i efterhand om en korall har odlats i hög, eller låg näringriklighet?

Och det är inte utan att jag håller med Laggeman i det att det vore kul med fler bilder på bulldozern.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är inte ute efter "klara sig", jag är ute efter optimal tillväxt, för såväl koraller som makroalger. Har du optimal tillväxt på koraller, Jörgen?

De växer som de ska och inte i turbofart, skelettet blir poröst och korallerna blir sköra om de växer för fort. Odlare vill naturligtvis ha tillväxt i i turbofart för att dra in stålar så tillsats av näringsämnen är då ett sätt. Jag hoppas att nybörjare inte börjar göra som du säger och gör och hoppas att de inser att du är i stort sett en sötvattensakvarist fast vattnet i karet ditt smakar salt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mr B: din frågeställning är intressant - om man utgår från att högre näringsnivå automatiskt innebär sämre färger. Hittills har jag inte sett övertygande argument/bilder på att högre näringsnivåer är lika med sämre färger. Den korallodlande tysken har enligt min uppfattning lika fina färger som de i addos postade länkar, med undantag för länken http://www.hausriff.ch/4534/index.html . Bilderna i den länken tror jag inte riktigt på. Det som vore intressant är om man fick se bilder på koraller i näringsrikare vatten (ca 10 ppm nitrat) jämfört med likadana koraller vid 0 nitrat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

0nitratrn2.jpg

Här är det 0 i nitrat mätt med photometer.

PH Wert 8,0 - 8,2

KH 6 - 7

Calzium ca.400mg/L

Magnesium ca. 1260mg/L

Kalium 390-400mg/L

Phosphat 0,002 ( Messung Labor ) Photometer 0,00

Nitrat 0,001 mg/L ( Messung Labor ) Photometer 0,00

Salinität 35%o ( Messung Elektronisch Laborgerät )

Temp. 25 – 27°

different folkes = different strokes

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men snälla, kan ni inte låta denna tråd handla om Lasses kar? Övrig diskussion är intressant, men här vill jag läsa om vad Lasse gör och hans resultat.

Ber om ursäkt för att jag nu la in ännu en post som inte har med Lasses kar att göra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lasse vilken sida var det du pratade om med att testa att köra med powerled´s

Conrad har ju olika men det var nån annan hemsida du nämnde idag

Kanske kan vara nått att bygga om detta karet med ;) för lite ljus kan man nog aldrig få -haj-

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lasse föresten jar har för mig att jag läst att de gula Okinawae kan noppa endel på koraller, har du märkt av det något?

Tror inte dom noppar på korallerna. Fick förklarat för mig av Norberg att dom däremot bygger små 'nästen' i korallerna och detta kan göra att korallen skadas lokalt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tror inte dom noppar på korallerna. Fick förklarat för mig av Norberg att dom däremot bygger små 'nästen' i korallerna och detta kan göra att korallen skadas lokalt.

Skulle tro det samma - jag har dock inga sps men jag har haft en okinawa i mitt äldsta kar i över ett och ett halvt år utan sett något sådant. De älskar att vara inne i korallerna - nästan som clowner och anemoner.

Nitratfrågan - Jag testade med ett mindre tillskott under uppstarten eftersom jag vill optimera tillväxtförhållandena för de mikroalger som mina betare (eremiter och snäckor) omsätter till biomassa. Det är min 5 raka start från scratch - de andra fyra har gått bra men denna har gått osanolikt bra vad gäller algfrågan (ta i trä) - 4:de veckan och ingen tillstymmelse till cyano och kiselalgsblomningen varade i två dar. Nu är dock alla processer igång och min matning skapar troligtvis den nitratnivå jag behöver för att ha en chans att på biologisk väg få ner fosforn till 0. Jag vet inte om det är (eller bara är) tillsatsen av nitrat som gjort detta eftersom jag samtidigt gått in med bakteriekulturer både för nitrifierare och vanliga nedbrytningsbakterier. Men åtminstone jag kommar att starta mina kar på detta sätt framöver (liten nitrattilsats de första två veckorna, matning med högproteinfoder samt tillsats av heterotrofa bakterier) om jag inte får något bakslag framöver. Vad jag gör nu är att lägga över produktionen från i första hand gälla mikroalger till snabbväxande koraller där basen troligtvis blir stjärnpolyper och olika euphyllior. Oavsett vad man anser så är det ett faktum att en fotosyntetisk process behöver både fosfat och nitrat. Kvävet har på grund av sin natur flera atmosfäriska former i sitt kretslopp och därför kommer med en naturlags kraft det med tiden uppstå ett snett förhållande mellan fosfor och kväve vilket gör att alger och koraller (zooxantellerna) inte kan tillgodogöra sig allt fosfor för bristen på kväve sätter stopp på tillväxten. Jag som inte vill ta in en kemisk fosforremover ens i min lägenhet har då bara ett sätt att se till att fosfatnivån (den form av fosfor som är biologisk tillgänglig i en vattenvolym) blir 0 och det är att ettdera med användandet av högproteinfoder eller en liten tillsats av kaliumnitrat garantera att produktionen inte blir lidande på grund av kvävebrist utan att allt tillgängligt fosfat kan omsättas i biomassa. Jag är medveten om spårämnenas betydelse givetvis - lämnar dock den disk. just nu. Inom parantes så skulle jag bli väldigt överraskad om inte åtminstone en del av det komplexa zeovitsystemet inte innehöll kaliumnitrat - det står ganska klart mellan raderna att det gör det. Allt bygger på att försöka hålla nere fosfatnivån i vattnet (och detta är absoluten inte det samma som att hålla nere fosfat "fluxen" genom systemet utan innebär bara att inget överskott skall finnas i vattnet). Varför är troligtvis låg fosfatnivå viktig. Flera undersökningar indikerar att fosfat i vattenfasen kan få menlig inverkan på uppbygget av kalkskelleten. Det är viktigt då att veta att detta gäller de kalkbyggande korallerna (hårdkorrallerna). Vad jag försöker genom att inte förespråka 0 nitrat är att hitta en väg att på biologisk väg (som jag av erfarenhet vet brukar vara de stabilaste vägarna) att garantera en bra förutsättning för kalkstensbildande koraller.

Varför många SPS:er får vackrare färger vid svält (inom parantes skall sägas att en svältperiod på ca 1 månad innan försäljning inte är ovanlig) finns inte någon bra förklaring till vad jag sett. Det går bara ställa upp några hypoteser.

Halten brunfärgning kan vara relaterad till koncentrationen av zooxanteller och den bestäms delvis av tillgången av kväve och fosfor där fosfor är den minst kritiska delen eftersom världdjuret troligtvis har mekanismer för att förse zooxantellerna med detta. Vad har då de underliggande, färggranna pigmenten för roll? Jag tror att en teori kan vara fluorescens.

Fluorescens är en process, där en atom eller molekyl först exciteras genom absorption av ett ljuskvantum (en foton). Vid excitationen hamnar atomen eller molekylen på en högre energinivå. Sedan avger atomen eller molekylen i sin tur energin i form av ljus med längre våglängd (mindre energi) än det absorberade ljuset. För att återgå till grundnivån avger atomen eller molekylen resten av energin som vibrations- eller värmeenergi. Fluorescens har fått sitt namn från mineralet fluorit, som består av kalciumfluorid och uppvisar detta fenomen

Det blå ljuset har en relativ hög energi (orsaken till att de tränger långt ner) och om detta kan uttnyttjas genom fluorscens så kommer organismen få ett energitillskott - och hur det sedan används kan jag inte ens spekulera i men en organism lär inte ha utvecklat en förmåga till fluorscens utan att det har gett en fördel.

Mycket tyder alltså på att svält av zooxantellerna kan vara en av orsakerna till de hårt färgade SPS:en och där kan en låg nitrathalt (går mot 0) spela roll om zooxantellerna kan få tillräckligt med fosfor från världdjuret. Observera att ovanstående behöver inte ha med verkligheten att göra - det är bara en av många möjliga förklaringar.

Personligen är jag inte så förtjust i de olika typerna av korallträdgårdar med kulörta koraller, men det är jag det. Om 0-visionen är den enda rätta vägen? Ja kanske för att få kulörta trädgårdar ja - men inte för att få en naturtomt. Jag kanske vill ha en vitsippbacke och inte en bestående av blåsippor och orchidéer. (för den som inte förstog denna liknelse vill jag uppmana att gå ut och kalka närmsta backe med vitsippor).

Eftersom jag inte har lust att försöka klippa ihopa en helsikes massa olika citat, ställer jag istället en enklare fråga. Är det möjligt att genom att öka nivåerna på ett par utvalda näringsämnen, mata ordentligt med olika korall foder substansiellt öka tillväxten i ett kar, för att senare dra ner på näringsämnena och få korallerna att färga ut till de klara färger vi vill ha?

Det är så det görs kommersiellt, men jag personligen skulle helre köpa en lite mörkare korall och sedan göra "svältoperationen" själv om jag nu skulle vara intresserad av kulörta lyktor

Lasse vilken sida var det du pratade om med att testa att köra med powerled´s

Conrad har ju olika men det var nån annan hemsida du nämnde idag

Kanske kan vara nått att bygga om detta karet med ;) för lite ljus kan man nog aldrig få -haj-

http://www.trgcomp.se/TrgSE/Internet/Index.aspx

Tack för en trevlig pratstund Wrang

Nu blev det ett långt inlägg men det är min tråd:ler: så det så. Jag tror nog att det mesta är sagt om nitrat just nu men det kanske vore bra om någon admin gick in och tog ut de inlägg (kopiera dem - orginalet kan gärna stå kvar här) och la inläggen i en speciell tråd - mest för att det är lättare att hitta för de som är intresserade.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är så det görs kommersiellt, men jag personligen skulle helre köpa en lite mörkare korall och sedan göra "svältoperationen" själv om jag nu skulle vara intresserad av kulörta lyktor

Jag funderade egentligen mest på om det är möjligt att avgöra hur en korall dragits upp. Jag vet att en del koraller sägs växa olika spretigt beroende på hur strömt vattnet är tex. Om man turbo odlar en korall, och den blir stor men glesare, och sen siktar in sig på färgen, kommer man

ju kunna se skillnad på den, samt om man håller den lite mer på svält gränsen hela tiden, man får en mindre spretig, men färggladare korall, då är ju den tidigare kanske mer "naturlig." Jag har inga egentliga preferenser.Jag gillar färger, men jag vill inte att de ska se självlysande ut. Jag antar att det betyder att jag i alla fall delvis håller med dig om färgerna Lasse.

Rent teoretiskt, jag skulle lätt kunna tigga till mig, samt köpa fraggar, och köra med höga näringsvärden utan fisk under en period för att lite snabbare få ett snyggt, och något billigare kar. (billigare, jämfört med att köpa större koraller.) Dock enbart om slutresultaten inte blir speciellt mycket annorlunda än det vanliga. Det skulle även ge en relativt goda möjligheter till att ha fått igång baljan riktigt stabilt innan de första fiskarna trillar in.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tror inte dom noppar på korallerna. Fick förklarat för mig av Norberg att dom däremot bygger små 'nästen' i korallerna och detta kan göra att korallen skadas lokalt.

Vill bara klargöra att sådan risk föreligger, då jag fått en sps söndernoppad i min gamla korallträdgård. Liknade erfarenheter har rapporterats iaf till mig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lite uppdateringar.

Det har inte hänt så mycket nytt vad gäller innevånare, varken fisk eller koraller. Livet utvecklas i akvariet och på ett ställe på inredningen har det börjat att komma ordentligt med gröna alger (av den bra sorten). Det är på överinningsmodulen och varför just den delen får mest grönalger vet jag inte. På första bilden ser man dock tydligt att städpatrullen har fått larm om det, ca 25 % av snäckorna har koncentrerat sig på denna lilla bit

post-2331-14468913968075_thumb.jpg

I och med att sanden blivit ordentligt genomtuggad så har antagligen maten där också försvunnit för "ögona på skaft" eremiterna och de har börjat att gå upp på stenen. De har en stor och en liten klo. Den lilla klon använder de för att stoppa ner och plocka upp ätbart ut skrever och vrån i stenen. skall försöka att få en bild på detta beteendet senare. Under tiden får ni begrunda denna uppkäftiga gynnare.

post-2331-14468913968557_thumb.jpg

Jag har haft svårt att få bra bilder på mina minsta skyddslingar, pygmegobies från släktet Eviota. Idag fick jag en skaplig bild på den större varianten samt två bilder där storleken kan jämföras.

post-2331-1446891396881_thumb.jpg

post-2331-1446891396957_thumb.jpg

På sista bilden ser ni också min rödbenade eremit. Jag hittade några rödrandiga ben för några dagar sedan men beslöt mig för att det hade varit skalömsning och det hade det varit så idag såg jag den igen.

Nu väntar jag bara på några Pandagobies (en art som jag har visat en bild på i min tidigare Mollytråd) samt några som jag aldrig har sett. Ni börjar nog förstå temat på detta kar. Lite nakensnäckor skulle också sitta fint. Några är beställda.

Bulldozern har hållit sig lugn några dagar - jag vet var han/hon är men jag har inte sett gobien idag - men den kommer nog fram vad det lider.

MVH Lasse

Edit. Här kommer en bild som visar det jag nämt i ett tidigare inlägg, nämligen flourescens - detta fall från en galaxea. Jag har två blåa led:s som nattbelysning och Galaxean tar in denna våglängd och återsänder en lägre (grön i detta fall). Den enegi som vinns där bör användas till något annat inne i organismen annars har jag svårt att förstå hur något liknande det här kan utvecklas. Bilden är inte bra men visar principen.

post-2331-14468913974619_thumb.jpg

post-2331-14468913969307_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...