Gå till innehåll

Lasses Red Sea Max


Lasse

Rekommenderade inlägg

  • Svar 430
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

2 st Apogon doederleini - den stora kardinalen. Det är ett par som lekt två gånger redan. Försökte med fler men de ville i alla fall i detta kar bara gå parvis. Känslig vid transport - som många kardinaler.

4 st Zoramia leptacantha - trevlig, snäll fisk - mycket transportkänslig men sedan hårdför.

1 st Stonogobiops nematodes med sin pistolräka

1 st Wetmorella albofasciata - mycket snäll gylta

1 st Plectranthias inermis - hökanthias

Sjöborrar, eremiter, snäckor och en boxarräka.

Troligtvis kommer det komma in några mer kardinaler, fler Zoramia exempelvis

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fosfat och nitrat är inga gifter. Fosfat påverkar dock kalkbildningen hos hårdkoraller och behöver därför vara väldigt lågt om man skall få bra tillväxt på hårdkoraller och kalkalger. Fosfat och nitrat ger heller inget automatisk skitalgsproblem - har man kontrat upp med algätande organismer så får man det i stort sett algfritt. Enda stället jag har håralger är på en av mina snäckor och en av sjöborrarna :). Låga fosfat och nitratnivåer är heller ingen garant för algfritt - många alger är specialister på låga nivåer - exempelvis kiselalger. Det här karet är ett bevis för att det går att köra ett korallkar enkelt, ingen skummare - kranvatten - mata och vattenbyten bara. Får också erkänna att de där veckovisa vattenbytena på ca 25 % sällan blir av men det är nog något som jag skulle rekommendera om man kör på det här sättet.

I mitt lilla nano kör jag dock med fosfatabsorber hela tiden sedan starten. Min tanke med det är att se vad som händer med detta om några månader när det är etablerat. Här har jag även en "djup" sandbädd i filterfacket. Intressant att se vad som händer där senare. Inga tillsatser mer än vattenbyte som planeras bli regelbundna.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 år senare...

Japp - vattenbyten på ca 40 liter åt gången. Målet är var eller varannan vecka men det har stått utan vattenbyte i flera månader under flera perioder. Jodförklaringen tror jag inte fullt på. I mitt andra kar doserar jag in Jod - där vägrar xenian att växa!

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 10 månader senare...

Efter en del missöden där alla mina fiskar har dött helt oförklarligt har nu karet tuffat på. Jag kör nu en Oxydator i karet för att hålla syrenivåerna uppe även under natten och neutralisera en del gifter. Efter den senaste olyckan har jag satsat på att få ett stim av Flashergyltan Cirrhilabrus lubbocki. Jag har för närvarande 5 honor/ungdjur av en variant med mycket röda honor och mycket färgade hanar. Målet är att hämta hem 2 hanar under veckan som kommer.

Har också byggt om ljuset för femtielfte gången :). Denna gång är konstruktion baserad på Pacific Sun´s rön. Deras idéer går ut på att inte använda fosforbelagda LED utan att i stället skapa det vita ljuset med hjälp av RGB teknik. Orsaken till detta är att fosforbelagda LEDs har mycket av strålningen i området 500 - 600 nm där vårt öga är som mest känsligt. Denna stora mängd energi inom detta område verkar "släcka" ut de svaga ljuskällor som fluorescensen hos vissa koraller skapar, en av de orsaker till att jag tidigare valt att använda fosforbelagda LED med höga Kelvintal eftersom energi"puckeln" i området 500 - 600 nm är inte lika stor som hos fosforbelagda LED med Kelvintemperaturer under ca 9000 grader K. Jag har behållet en rad på ca 30 Watt i framkant som lyser direkt ner på de första 20 cm av akvariets bredd. Kör denna bara en timma om dagen dock. Jag är väldigt nöjd med val och ljus. Det röda framträder väldigt bra hos fisk och mina bruna knappar har visat sin potential även när karet ser ut som det får ett vitt ljus.

Hona av Cirrhilabrus lubbocki

post-2331-14468932651174_thumb.jpg

Mina bruna knappar:) Observera att bilden lyfter fram det gröna lite mer än "in real Life" - men i min gamla belysning med Cree XM-L som vitt ljus var de klart bruna! Observera att bilden är inte tagen med enbart blått ljus

post-2331-14468932650963_thumb.jpg

Även mina skivor visar vad de går för

post-2331-14468932650687_thumb.jpg

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mina gröna knappar är knall bruna :P dom var gröna tills dom kom i min burk, tog väl ca ett dygn eller två att byta färg. Har du nån aning om hur du fick dina att bli bättre? Vad tror du om PS ide om ljuset nu? Vet du var skeptisk till det i början? förövrigt forrfarane nöjd med rms:et? Är inne lite på ett likadant som mitt första andra kar :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är ljuset som gör att man ser flourescensen (som är grön). Med fosforbelagda LED som jag hade innan får man för mycket intensitet i området 500 - 600 så det bländar bort flourescensen. Att skapa ett vitt ljus med RGBA innebär iofs en del energi detta område men inte så mycket och vissa våglängder (540 -570 nm ungefär) är en liten del av den totala energin. Jag hade som huvudkälla förut Cree XM-L Coolwhite plus mycket blått men då var de bruna. Det är vid bytet de blivit gröna även när jag har vitt ljus. Dina - är de bruna även när du kör rent blått ljus?

Ja - jag var avvaktande när Blåbert först skrev om det men efter ca 10 minuter när jag läst igenom hans länk så var jag inte tveksam längre. Det var solklart det de skrev och gav mig en del förklaringar på fenomen jag själv sett. Jag har aldrig varit vän av varmvitt eller vitt hos de fosforbelagda LEDsen utan alltid förespråkat minst 10 000 men helst över 16 000 K

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är någon typ av Protopalythoa och troligtvis en av de mer giftiga arterna. Jag har den i mina bägge akvarium men i mitt stora är de mestadels bruna och man ser inte det gröna fluorescerande färgen. De kallas ofta för knappar men det mer exakta svenska ordet är kolonianemoner.

MVH Lasse

Edit - jag fattade frågan fel - svarade på de tre sista bilderna. För korrekt svar se inlägg 420.

Ändrat av Lasse
Felfattat
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okej - mitt fel - jag trodde det var bilderna i mitt sista inlägg - tänkte inte på bilderna ovan. Nej det är inte vad jag brukar kalla stjärnpolyper utan troligtvis från släkte Briareum. som ingår i familjen hornkoraller (gorgonier) enligt Reflex. Det vi brukar kalla stjärnpolyper ingår enligt Reflex i gruppen rörkoraller.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skiljer dem ifrån varandra genom växtsättet. Briareum kan växa fritt från substratet - själva kroppen eller vad man skall kalla det kan vara självbärande och sticka ut från substratet. Pachyclavularia växer tätt mot substratet- "kroppen" är fast mot underlaget.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...