Gå till innehåll

Termoelektrisk kylare


papi

Rekommenderade inlägg

Inser att det kommer behövas en kylare till sommaren alternativt fläkt och väldigt mycket spädmatning. Någon som har erfarenhet av termoelektriska kylare typ nedan?

I specifikationen står att max omgivningstemperatur får vara 25 C. Man undrar om den tappar effekt vid högre temperaturer eller lägger av helt?

http://www.zoodiskont.com/productinfo/Aqua-Medic-Thermoelectric-Minicooler.html

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du kan nog lugnt räkna med att den fungerar med nedsatt effekt även vid högre temp. Fast, det var ju en jäkel till att vara hungrig, den drog en hel del spänning. Funderat på att satsa på 2 lösa 80-100w element, avsedda för 15v, och driva dem med 12v? Skulle ge samma kyleffekt, till lägre energi förbrukning? Man skulle göra ett block av någonting lagom värmeledande, och akvarie lämpat material, med en TEC på var sida om. 110w TEC's kostar typ 5 dollar på ebay, så det finns ju vissa marginaler, och den totala energiförbrukningen skulle bli lägre, så driftskostnaden skulle gå i rätt riktning. Värre med termostat förstås.

Nåja, svaret på din fråga, såvida de inte stänger av enheten baserat på en separat termosensor fungerar den ypperligt upp emot 40-50 graders luft temp.

B!

(Ett alternativ kallas "IceProbe", men är något dyrare, trots en enkalre design, om man ska upp i samma kyleffekt)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det låter bra, vore ju inte mycket att ha om den la av helt vid +25.:smiley20:

Om man svetsar en tub i syrafast stål och spänner fast elementen mot den med lite kontaktpasta mellan. Värmen skulle man kanske kunna leda bort med kylflänsar av data typ så slipper man fläktar. Jag har inte hittat någon riktigt lämplig och billigt termostat ännu. ELFA har en med sensor för IP 65 men helst vill man ju ha den dränkbar, kanske går att stoppa in den i en siliconslang och försluta änden...

Verkningsgraden/kylfaktorn är ingen vidare men så länge det är så här små effekter tycker jag fördelarna överväger men jag har lite svårt att se hur verkningsgraden skulle bli bättre med lägre spänning?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En 15v's TEC har lite drygt 90% av sin kyleffekt kvar på 12v, men dess egen effektförbrukning minskar kraftigt. snabbt exempel, stulet från sidan jag länkar till längre ner. en 122watts TEC, drar 197w på 15,4v. 122w ärr kyleffekten, alltså vad den klarar av att transportera. På 12v är det effektivt en 110watts TEC, men den drar 114watt bara. rätt stor skillnad, inte sant? Ca 12watts kyleffekt går förlorad, men man tjänar in 84watt energiförbrukning.

Länk. Nordic hardware, jag viste det skulle komma till nytta förr eller senare att man var PC idiot....

B!

Rent teoretiskt skulle man kunna använda 3-400watts element, och mata dem med låg spänning, för att få "lagom" kyleffekt, till rimlig kostnad, och, om man snickrar till en lämplig styrenhet, skulle man kunna ställa in en måltemperatur, och ha TEC'en till att variera kyleffekt baserat på utgående vattentemp, helt enkelt genom att högre vattentemp släpper på lite mer spänning. Jag tänker inte försöka mig på att konstruera någonting sådant, finns liknande lösningar, som dock inte klarar de effektkraven

(typ 20watt analogt max, BigNG, mer PC baserat skit, programeringsbar fläktkontroller.)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det har gjorts ganska många hemmabyggen med perlitelements kylare, dom ger en ganska dålig kyleffekt och lämpar sig nog bäst för mycket små akvarium.

Perlitelement

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=9003&highlight=kyla

Att öka avdunstningen är en effektiv kylmetod. Om du låter 3,8 liter vatten avdunsta från ditt kar dagligen motsvarar det effekten av kylanläggningen du tittade på http://www.zoodiskont.com/productinf...inicooler.html

Nackdelen med att kyla med avdunstning är att den omgivande luften inte får vara allt för fuktig.

Ni kan även titta på Wrang´s bygge av en avdunstningskyl

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=11306&highlight=kyla

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ren reflektion när jag ser foppas design, är att den ser bra ut, men inte fungerar i realiteten. Vattnet värmer hans invändiga "kylflänsar" så fort att lätt 2 tredjedelar av dem är överflödiga.han skulle tjänat på att göra en mer v formad profil, och se till så att den är lite skrovlig. ( typ så här: |vvvvvvv| )

Problemet med effektiva designer, är att de har ett högt motstånd, men så länge in, och utgående vatten bara behöver ha ett par graders temp skillnad, borde det vara hanterbart med en pump, motsvarande returpumpåarna vi använder till akvarierna.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Håller med, foppas lösning ger förmodligen onödigt bra överföring på kylsidan men otillräcklig på värmesidan. Använder man metall mellan elementet och vattnet ger det säkert en tillräckligt bra överföring även utan flänsar. Tror att kylflänsarna gör bättre nytta på värmesidan.

Ja det blev ju stor skillnad med lite lägre spänning på elementen! En propertionell spänningsstyrning vore ju snyggast men en enkel on/off blir säker bra det också.

Jo avdunstningsmetoden fungerar säkert men det kommer bli för mycket vatten att ersätta på ett praktiskt sätt i mitt kar, så nån form av TEC kommer det bli.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...