Gå till innehåll

Lufttork till Ozonapparat!?


wrang

Rekommenderade inlägg

För urladdningsapparater gäller att fuktig luft är lika med dålig ozonbildning (i värsta fall ingen alls). Torr luft = bra ozonbildning!! Med andra ord alla ozonapparater som bygger på urladdning skall ha torr luft för att fungera bra. Vad gäller de anläggningar som är konstruerade med ett UV rör tror jag inte att det behövs torr luft - där är det ju en viss våglängd som skapar ozonet.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en ozonisator som, Lasse skriver, bygger på urladdning. Det var med ett rör med kulor som man körde inluften igenom för att torka den. Sen skulle de i sin tur torkas i ugn med jämna mellanrum. Jag tyckte det var för krångligt och slutade med torkröret. Funkade fint, fick tillräckligt med ozon Tror att normal "hemma-luft" är tillräckligt torr om man inte tar den precis ovanför akvariet.

Jag använder numera bara ozon i vissa nödlägen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en ozonisator som, Lasse skriver, bygger på urladdning. Det var med ett rör med kulor som man körde inluften igenom för att torka den. Sen skulle de i sin tur torkas i ugn med jämna mellanrum. Jag tyckte det var för krångligt och slutade med torkröret. Funkade fint, fick tillräckligt med ozon Tror att normal "hemma-luft" är tillräckligt torr om man inte tar den precis ovanför akvariet.

Eftersom vi har en rätt stor driftcentral på jobbet så är man rätt så haj på fastighetsavdelningens grejjer och vad dom ställs inför också. Vintertid har vi inte mer än kanske 25-30% luftfuktighet, vilket gör att vi måste tillsätta fukt i luften för att inte risken för ESD (statisk elektricitet) blir allt för överhängande. Dammet i luften är nämligen en jättebra bärare för såna händelser.

På sommaren har vi närmare 65-80% luftfuktighet så problemet är nästan det omvända då. Eller, "problem" blir det inte. Kylanläggningen kondenserar ju precis som en vanlig kyl, så det blir torrare luft med luftkonditioneringen. Definitivt mindre risk för ESD på sommarhalvåret.

Det du beskriver är så kallad "Silica Gel" (i populär namnform) och består av natrium silikat i en pelletsform. Det är en otroligt bra bindare av fuktig luft och kan väldigt lätt återanvändas med metoden du just beskrev; man torkar den i ugnen. Vissa av kulorna är så kallade indikatorer, som slår om till rosa från blått när ämnet är mättat.

Dessa indikatorer är doppade i kobolt som är giftigt för levande varelser, så undvik att djur eller barn får tag på dessa. (Det är därför det står att man ska kasta bort påsen när man packar upp varan)

Själv har jag packat upp lådvis med datorer och i varje låda har en sådan liten påse följt med, så jag har lyckats samla på mig en liten mängd som jag tänkte använda precis till det ändamål du hade det till.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För urladdningsapparater gäller att fuktig luft är lika med dålig ozonbildning (i värsta fall ingen alls). Torr luft = bra ozonbildning!! Med andra ord alla ozonapparater som bygger på urladdning skall ha torr luft för att fungera bra. Vad gäller de anläggningar som är konstruerade med ett UV rör tror jag inte att det behövs torr luft - där är det ju en viss våglängd som skapar ozonet.

MVH Lasse

Jag vet inte om det skulle vara så stor skillnad mellan att jonisera en syremolekyl med hjälp av elektronurladdning eller UV-ljus. En elektron kan också beskrivas som en våg, där våglängden står i paritet till elektronens kinetiska energi (alltså under hur stor spänning den har accelererats). Jag ser inte den uppenbara skillnaden mellan att jonisera med en "elektronvåg" eller UV-ljus, så länge energiinnehållet i strålningen är större än jonisationsenergin. Jag har iofs. säkert haft otur när jag tänkt. :smiley9:

Om det är någon skillnad mellan metoderna, kan det kanske bero på den negativa laddningen hos elektronen och dess interaktion med vattenmolekylens dipolmoment?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dom flesta ozonisatorer hos akvariefolk är väl av typen Sander 50/100/200 som bygger på högspänningsurladdning i ett alurör - dessa förlorar ganska mycket effekt i fuktig luft (och geggar sannolikt igen mycket snabbare).

Jag har tagit "Torrbollen" och ställt i en liten låda där jag tar in luft i ena änden och ut i andra.

lufttorkarna som säljs till ozon-apparaterna suger ganska fett.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...
Dom flesta ozonisatorer hos akvariefolk är väl av typen Sander 50/100/200 som bygger på högspänningsurladdning i ett alurör - dessa förlorar ganska mycket effekt i fuktig luft (och geggar sannolikt igen mycket snabbare).

Jag har tagit "Torrbollen" och ställt i en liten låda där jag tar in luft i ena änden och ut i andra.

lufttorkarna som säljs till ozon-apparaterna suger ganska fett.

Vad är "Torrbollen" för något?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad är "Torrbollen" för något?

Jag kan vara en torrboll

Ne skämt å sido. En torrboll är en behållare uppfylld med Kalciumklorid-torrboll

detta sugeråt sig fukten som i sin tur droppar ner i behållaren

Se även denna länk

Torrboll låter precis tvärtemot vad det är. Det är ju en boll som gillar vatten! Det här experimentet går ut på att du ska få se att ett så kallat torkmedel eller torrboll (kalciumklorid) drar åt sig vatten. Kalciumklorid (Torrbollar/torkmedel) används bland annat i uppställda båtar och husvagnar över vintern för att få bort fukt.

http://school.chem.umu.se/Experiment/P180

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

torr luft är som de innan skriver en förutsättning om man kör kontinuerligt eller under långa perioder med ozon.

Min oxiderade igen lite pga fuktig luft (utanför akvariet), och resulterade i dålig skummning - ej pga ozonet, utan lufttillförseln blev säme till venturin. Dock enkelt att rengöra, men kan vara skönt slippa det och se till så luften till ozonisatorn är torr istället.

~Henrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag har problem då jag kopplar in min lufttork till ozonapparaten. Sätter jag in denna så får skummaren istället för lite luft tillsig skall lösa detta med en förgrening före skummar luftslangen

Nu förstår jag inte. Vad för nån sorts lufttork har du?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en orginal från Märket RedSea

köpte en ozonapparat här på köp & Sälj så följde det med 2st rör med dessa torkkulor i. 1 250cc och en 500cc

171.jpg

problemet är nog att den inte kan suga tillräckligt med luft då jag kopplar in min tork, men har ikväll kopplat ändå in den å skall se hur det funkar. hittils så verkar det funkat bra

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 7 år senare...

Skakar liv i denna evighetsgamla tråd igen.

Har i dagarna blivit med ozonisator, och skulle nu behöva ha en lufttork till denna.

Jag har transparent 75mm rör med hattar som jag kan bygga av, men den ska ju fyllas med media med.

Var får jag tag på detta "silica gel" media?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Torrbollar i dag är något annat, tror jag. De fäller ut vatten i burken under.

Men gå till en "elektronik butik" gärna någon som bygger datorer åt kunder, så bör de kunna hjälpa en med material som de annars bara ska kasta... Alternativt eBay, eftersom man bara behöver köpa en gång... Torka i ugn för att regenerera.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...