Gå till innehåll

bakteriekultur


andreassofus

Rekommenderade inlägg

tack för svaret lasse. min skummare har varit igång sen första dagen jag hade LS i.

tror jag stuntar ändå i att krama ur ett filter , för då måste jag mata bakterierna med nåt, och jag vet inte alls hur mycket och då gör jag säkert bara fel eftrsom jag inte kan det här egentligen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 54
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Andreas: Jag såg inte att du kör med skummare. Enligt min uppfattning är det i ditt fall lite kontraproduktivt att köra skummare samtidigt som du tillsätter bakteriegegga. Geggan skummas ju ut nästan samtidigt som du tillsätter den (jämför folk som kör med vodka/socker och skummar ut bakterier). Kör du med skummare kan du - som Lasse redan framhållit - klara dig utan massa bakterier i början.

Vad gäller Ingvars första experimet med kompostjord. Jag kan inte uttala mig om just hans experiment, eftersom han synes vara upptagen/bortrest och inte kan lämna närmare upplysningar om hur (och om) han preparerat kompostjorden på något sätt, men jag kan uttala vad som gäller rent allmänt. Så här ligger det till.

Man brukar direkt avråda från att använda organiskt näringsrikt jord. Detta p g a den mycket överhängande risken för ammoniumtoppar/nitrit.

Att använda sig av jordtricket rekommenderas först för det fall man inte har tillgång till en vanlig filtergegga. Detta trick fungerar dock under följande förutsättningar:

1) att man tar organiskt fattigt jord, alltså ej berikat trädgårdsjord eller kompostjord

2) att jorden prepareras med kraftig genomluftning i en hink i två veckor, för att få till en nedbrytning av organiken och lufta ut det mesta av ammoniaken, samtidigt som bakterierna förökar sig där. I slutändan liknar jorden som genomgått sådan behandling i mångt och mycket filtergeggan.

Jorden som förbereds på det sättet brukar kallas för jordslurry, och blandas lite med bottensubstratet när man startar upp ett akvarium. Den kan naturligtvis silas och hällas i lite som en helt vanlig bakteriekultur varje dag. Som vanligt gäller det att inte "overdo it", dvs. att inte ta för mycket jord när man blandar den med sanden. Lagom. ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Patrik - det fungerar med sötvattensgegga - det är en sak - om man sedan skall göra det eller inte är en annan. Skulle jag starta med gegga så skulle jag nog föredra saltvattensdito framför sötvattensgägga.

Lasse: att det fungerar med sötvattensgeggan vet tydligen både du och jag, men det bestreds i sin helhet av Peter (Clownen). Min gissning är att han inte är ensam om den åsikten. Därför ville jag tydligt klargöra vad som gäller.

Självklart är det att föredra saltvattensgegga, min poäng var bara att visa att det också går med sötvattens dito, särskilt för folk med en tight budget och/eller som har ett sötvattenskar i närheten. Att det är ett verkligt alternativ till saltgeggan. Detta mot bakgrunden av att saltvattensgeggan kräver:

- att man känner till någon saltis eller en LFS

- att saltisen/LFSen kör med sand/biologiskt filter och inte barebottom

- och slutligen att allt detta är någorlunda nära avståndsmässigt

Sötvattensgegga är då lättare att få tag på, då det verkar vara att ett vanligt akvarium finns i vartannat hem.

Förresten, om vi utgår från Ingvars exempel, kan det bli lite kul matte. :)

Ingvar skaffade sig 400 kg levande sten och 250 kg. När man köper sådana kvantiteter så kan man kanske pressa kilopriset (på en LFS) till säg 100 kr per kilo. Totalt: (400 kg + 250 kg) * 100 kr = 65 000 kr för ett 3 000 liters kar.

För ett nano som mitt, säg 30 liter avrundat, dvs. 100 gånger mindre, skulle jag behöva totalt ca 6,5 kg sten/sand. Då kan man inte pressa priset, utan köper för exempelvis 180 kr per kilo (om man köper i affären).

Detta blir: 6,5 kg * 180 = 1 170 kr.

Om vi utgår att man för de överskjutande 170 kronorna köper lite död sand för 20-25 kr/kg, och seedar sanden med sötfiltergeggan, så har man resterande 1 000 spänn tillgodo att spendera helt fritt: salt/koraller/fisk/utrustning/tillsatser/tester m.m. Det blir liksom inte ett krav att man bara måste ha si och så många kilo levande sten/sand. Att just den kostnad kan räknas bort ur ekvationen när man räknar på hur mycket det kommer att kosta att starta ett saltkar. På så vis blir det kanske mera (ekonomiskt) attraktivt att fler startar med salthobbyn.

Nu tycker jag att jag har ältat ämnet tillräckligt, och kommer snart att bli anklagat för att jag prackar på folk sötvattensgeggan, så jag lämnar diskussionen därhän. Jag vill bara understryka att det som jag anfört i tråden är min personliga åsikt, och var och en har naturligtvis all rätt i världen att handla efter sitt eget huvud, jag ber om ursäkt om det hela blev för tjatigt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Partik. Jag gjorde som du rek. Då jag vid den tiden hade ett 100-tal sötvatten kar (var kommersiell odlare av Malavi) , kompleterade även med genom ett Melitta silad kompostjord. När jag efer en långsam start (14 d) speedade upp processen så gjorde jag det genom att jag tillsatte en sillbit som fick ruttna i karet. (försvann helt på bara 7 dagar)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...

Tack alla för en fantastisk tråd som tillfört mig mycket nyttig kunskap nu när jag ska sparka igång mitt nya 400 liters. Har just tänkt att kickstarta med gegga och att lägga dit lite varje dag låter ju förståndigt! Jag har även LS på gång men först om några dagar.

Förstår att frågan är svår och individuell beroende på gegget, men hur mycket gegga från ett söt-filter tror ni behövs till 400 liter om jag sätter i två små Damseller som Amoniak-producenter, bara på en höft (en tesked eller ....?)? Säg att jag kan skrapa av ganska koncentrerad gegg från filterpatronen i sötkaret.

Min andra fråga är om det spelar roll VAR jag lägger gegget; fritt i vattnen, med en spruta i sanden eller i "det bilogiska filtrer" där jag har biobollar??? Eller överallt?

Tacksam för snabbt svar

Gierth

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...