Gå till innehåll

Wiking's Kub


Wiking

Rekommenderade inlägg

Vad doserar du för att upprätthålla ca, kh mm? har du testat att tilsätta spårelement tex Tropic Marine Pro coral K+ och A-. Jag tycker jag både fick bätre färg och bättre tillväxt på mina acroporor sen jag började använda det.

Av KH har jag ingen förbrukning alls. Ligger alldeles för högt, troligen pga Vodka tillsats. Av Ca förbrukas heller inget i stort sett. Däremot får jag tillsätta Mg. Jag använder flytande medel jag köpte när jag var i Kiel i höstas, QFI. Har detta för Mg, Ca, KH och strontium.

Du är inne på spårelement och det är väl något sådant jag också misstänker saknas, frågan är bara vad. Tack för tipset om Tropic Marine Pro coral, jag skall försöka läsa på lite så jag vet vad det är för något.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har svårt att tänka mig att den är för liten. Pumpar 8 000 liter/timman fördelat på 4 pumpar.

Finns det någon anledning att tro att jag har f ö r mycket cirkulation?

nja, mena kanske inte att du hade för lite av den varan, tänkte bara allmänt eftersom det inte hade varit på tal.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ser ju väldigt fint ut ditt kar wiking! jag tror inte det är ljuset.hur ofta byter du vatten och vilket salt har du? du kan ju prova att göra lite täta vattenbyte, och som ted c säger kanske några ämnen som

behövs!

Tack ska du ha, men det ser finare ut på bild än vad det är i verkligheten, eller så är jag väldigt självkritisk. Men faktum är att korallerna imponerar inte det minsta.

Jag har bytt 30 liter vatten (13%) i veckan sedan ca 2 månader efter starten. Nu när jag fått ner fosfat och nitrat nivåerna med vodka så har jag testat att bara byta varannan till var tredje vecka, så jag tycker jag byter ganska mycket ändå. Har till och med varit inne på att jag bytt för mycket. Vad tror du?

Jag använder Instant Oscean, kan ju vara det som inte duger. Tänkte byta till något annat fram på vårkanten när hinken är slut. Något förslag?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

prova att byta till något salt som innehåller mer, typ tropic marin eller reefers best, sen är ju kolkällemetoderna en långsam procedur, om man har höga värden, nu har det ju gått ner bra

hos dig, så snart bör resultaten komma! jag tror bara det är bra att du byter vatten en gång

i veckan, kör man zeovitmetoden byter man ca 10% i veckan, om man inte använder Reefers

best salt, då räcker 5% varannan dag!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

prova att byta till något salt som innehåller mer, typ tropic marin eller reefers best, sen är ju kolkällemetoderna en långsam procedur, om man har höga värden, nu har det ju gått ner bra hos dig, så snart bör resultaten komma! jag tror bara det är bra att du byter vatten en gång i veckan,

Japp får nog bli TM salt nästa gång. Jag har legat på skapligt låga värden senaste 1-2 månaderna och ser en liten förbättring på just Acropororna, så du har nog rätt jag får ge det lite tid till. Kanske i kombination med några tillsatser.

Eftersom jag har väldigt mycket fisk så tycker jag det verkar vettigt med veckovisa vattenbyten, och det är ju snart gjort så jag skall kanske återgå till det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

3 veckor sedan nu som jag bytte från 20 000 K till 13 000 K och det är ingen tvekan om att mina Montipora fraggar tagit ordentlig fart. Så ni som rekommenderade mig att byta lampa hade helt rätt.

Dock så syns det ingen förändring på mina andra koraller. Igår fick jag hem UltraOrganic och UltraMin s, skall testa att dosera med detta 1-2 veckor för att så om det blir någon skillnad. Skall samtidigt dra ner ordentligt på vodka doseringen.

Jag har plaskat omkring i Röda Havet en vecka och så bleka som mina acropora fraggar är nu har de aldrig varit. Mina värden på fosfat (0,03) och nitrat (2) har aldrig varit så låga, troligen pga mindre matning.

Inte utan att jag börjar fundera på om mina värden är för låga........

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Uppdatering.

Akvariet snurrar på ganska bra. 2 nya fiskar i form av gyltor inhandlades för 1,5-2 månader sedan. Utomordentligt bra sandvändare och de ger ett livligt intryck då de ägnar större delen av tiden åt att fara omkring.

Gjorde ett uppehåll några veckor med vodka till förmån för UltraOrganic och UltraMin samt lite Marine Snow. Det blev inge större hit eftersom nitraten ökade ganska omgående. Har nu kört med vodka igen ca 3 veckor och mina värden är bra igen. Samtidigt som jag helt lämnat veckovisa 13% vattenbyten och bara utför dem var 14:e dag.

Om bara korallerna kunde ta ordentlig fart så skulle allt vara perfekt. Jag tror jag har för dålig belysning helt enkelt. Har också vant mig vid en 13 000K lampa i stället för 20 000K, men det tog några månader.

Testerna utförs med Salifert.

Temp: 25-27

Densitet: 1,025 - 1,026

Ph: 8,1 - 8,3

Nitrat: 5

Fosfat 0,01

KH: 9,9

Ca: 440

Mg: 1380

post-2676-14468915406187_thumb.jpg

post-2676-14468915406406_thumb.jpg

post-2676-14468915406657_thumb.jpg

post-2676-14468915406859_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det funkar bra med kejsarna. Lite smågruff ibland och kanske någon fransig stjärtfena men hirarkin är tydlig och respekteras. Har ju igentligen ett för litet kar för alla dessa kejsare eftersom de växer bra. Jag erkänner utan vidare, jag är mycket svag för dvärgkejsare.

Det största problemet börjar bli min imperator, den får jag snart plocka upp med en lämplig metkrok. Den ändrar betende efter storlek. På 2 veckor betade han av en Ephyllia som jag haft ett bra tag. Därefter malde han ner en ursnygg anemon som jag bara hade i 3 veckor.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

imperator-hem finnes i småland;)

Jag kommer ihåg det Crille, är du fortfarande lite sugen? Problemet är hur jag skall få upp den, jag vägrar riva inredningen. Om jag tar den på krok, levererar hem den till din dörr och ger dig 2 veckors garanti, kan vi göra affär då? jag vill ha samma pris som jag gav för den i september 2006.:smiley16:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kommer ihåg det Crille, är du fortfarande lite sugen? Problemet är hur jag skall få upp den, jag vägrar riva inredningen. Om jag tar den på krok, levererar hem den till din dörr och ger dig 2 veckors garanti, kan vi göra affär då? jag vill ha samma pris som jag gav för den i september 2006.:smiley16:

fanken nu läste jag att den åt euphyllia:jävul:. men du kan komma hit ändå:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det största problemet börjar bli min imperator, den får jag snart plocka upp med en lämplig metkrok. Den ändrar betende efter storlek. På 2 veckor betade han av en Ephyllia som jag haft ett bra tag. Därefter malde han ner en ursnygg anemon som jag bara hade i 3 veckor.

Äsch det är inget att bry sig om!

Han talar bara om för dig att han får för lite käk! Min imperator gjorde samma sak när han inte fick tillräckligt med mat!

En gång när jag kom fram till karet och inte matade honom vända han på klacken simmade fram till en acropora och sög på den som en polkagris, vände sen om och kikade uppfodrande på mig!!

Så det är bara att gå på med mer mat! :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du har nog helt rätt Tommy. Men eftersom jag har lite 'dålig' teknik och ett (över) fullt akvarium så försöker jag hålla igen lite med maten med tanke på mina fosfat och nitrat problem. Men visst, det är ju bättre att mata med mat i stället för dyra koraller.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Ett misstag med foderautomaten resulterade i att den doserat ca 5 gånger för mycket foder under någon eller några veckor. Nitraten stack iväg upp mot 10 ppm. Har gjort två 25% vattenbyten i helgen och skall göra ett till kommande vecka.

En accropora fragg slängde in handduken och lite grönalger på rutorna, ingen katastrof alltså.

post-2676-14468915604418_thumb.jpg

post-2676-1446891560463_thumb.jpg

post-2676-1446891560482_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...