Gå till innehåll

Levande foder odling i nanoformat?


NiXoN

Rekommenderade inlägg

Hej lite allmänna funderingar som jag gärna skulle vilja ha lite synpunkter på.

Jag har funderat på foder ett bra tag och kommit fram till att jag inte är helt nöjd med dom torkade varianterna. Näringsvärde stimulans för djuren etc..

Så nu har jag startat en liten burk på 25-28 liter för att dra upp lite smådjur vilka som är lämpligast vet jag inte riktigt. Kom gärna med förslag.

Jag lyckades få tag på nån form av mysis som jag redan fått att föröka sig i en liten glas behållare på 4 liter, dom verkar stanna på en 4mm i max storlek.

Eftersom mitt akvarie ligger på 140 liter med rätt låg population så är det inte så stora krav snabbtillväxt av foder djur. Därav så har jag fått för mig att försöka skapa en hållbar "stam" med foderdjur i ett nanokar.

Jag tänkte även ta tillfället i akt att testa DSB i mindre skala.

Det som jag gjort/skaffat hittils är-

-Inskaffat ett litet akvarium med sprucken botten 38bx38hx20,5d.

-Korallsand 8-9cm fine och extra fine.

-Bottenslam samt LS grusbitar från en lokal butik som ymp till sanden.

Jag har fixat burken och den håller, fyllt den med sand och halv vägs med gammalt akvarievatten samt haft i ympen.

Jag har en liten micro-jet pump som cirkulerar vattnet sakta, kanske de skulle räcka med en luftpump för de vore väl säkrare.

Belysning saknas, har ett par 150w mh´n liggande men de kändes inte riktigt rätt.

Jag klurade på hurvida jag skulle använda något motsvarande man har i nanokuberna för att få bra ljus relativt billigt.

Nån som har några åsikter om det??

Håller jag på att göra de hela alldeles för krångligt/avancerat eller kommer det att fungera??

Jag skulle vara väldigt tacksam för konstruktiv kritik och förklaringar till vad fungerar och vad som inte kommer att fungera då även varför.

Mvh Niklas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Korallrevet, i samband med lite andra inköp. Dom små rackarna verkar klara sig i burkarna med kirurger och annat genom att gömma sig under sten.

Jag har gett phytoplan åt dom och de verkar fungera, tänkte dom kunde få dela utrymme med lite artemia men nauplierna blev lunch.

Skall se om jag inte kan få framm en bild.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mr B e lite inne på mitt tankespår, jag tänkte att sandbädden kunde hjälpa både med att mata dom minsta nykläckta samt absorbera restprodukter.

Jag har funderat på lite mindre djur så tigerpods verkade bra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör ett nano just med det här syftet så att jag kan fylla på med zooplankton/maskar till mitt huvudkar. Jag kör ett 30L med dsb, lite levande sten, lite makroalger och en enkel lampa (T5 från IKEA). Mina pods och maskar växer bra i den här miljön som jag matar aktivt. Mindre zooplankton som artemia och rotifers odlar jag i glas behållare utan substrat (dessa skulle inte överleva i miljön ovan).

Mvh

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du tror att sandbädden kommer underlätta för dig så ska du självklart köra med det du själv tror på.

Men här är anledningen varför jag tycker det är dumt att köra DSB i samma burk som foderodlingen av tex Tiggerpods..

Jag tycker du ska försöka hålla en ren kultur och se till att inte få med massa andra typer av smådjur från LS och sand. Du får en bra tillväxt på foderdjuren du vill ha utan konkurrens från andra mindre önskvärda sorter. Risken att Tiggerpodsen konkurreras ut helt av andra sorter är även borta. Den eventuella vattenrening du skulle få med en DSB löser du enklare med små vattenbyten i samband med skörd av dina Tiggerpods då du häller/suger endel av vattnet genom en planktonsil och fyller på med nytt. En DSB kräver ju lite belastning för att göra någon nytta och fungera och de överskottsprodukter Tiggerpodsen producerar är nog för lite för att få en väl fungerande DSB.

Matning sköter du med Phytoplankton av något slag, antingen hemmaodlad eller konserverad tex Phytofeast. Tänk på att näringsvärdet på dina Pods är inte bättre än vad du matar dom med.

Jag har aldrig kört just Tiggerpods själv så detta är enbart mina egna spekulationer och inga sanningar. Men jag vet att Aerie drog ihop en sambeställning nyss då flera här på guiden skaffade sig just Tigger-pods. Kanske kan någon med lite mer kött på benen ge sig till känna och berätta hur dom gör. *host *host ni vet vilka ni är.

Här kan du läsa om Tigger-pods annars.

www.copepod.com

tig-bottle-1-web.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Matning sköter du med Phytoplankton av något slag, antingen hemmaodlad eller konserverad tex Phytofeast. Tänk på att näringsvärdet på dina Pods är inte bättre än vad du matar dom med.

Jag har aldrig kört just Tiggerpods själv så detta är enbart mina egna spekulationer och inga sanningar. Men jag vet att Aerie drog ihop en sambeställning nyss då flera här på guiden skaffade sig just Tigger-pods. Kanske kan någon med lite mer kött på benen ge sig till känna och berätta hur dom gör. *host *host ni vet vilka ni är.

Host, host...

En av grundpelarna i min burk är levande föda. Jag försöker utveckla det på olika sätt bland annat genom att automatisera en del moment annars tröttnar man.

Jag matar sedan länge med levande zoo-plankton och sedan en tid tillbaka med en blandkultur av artemia och tiggerpods. Jag köpte ett gäng tillsammans med Aerie som jag försöker kultivera i ett litet akvarium. Belysning behövs inte för de arter jag odlar. Jag matar mina kulturer med phytoplankton (Nannochloropsis)

Jag är helt enig med Jaken att inte blanda DSB med refugium även om man från ett dsb får ett bra tillskott av micro-fauna i burken men som i första hand är till nytta för speciella arter som mandariner etc.

Den matproduktion jag försöker skapa är i första hand till koraller och i andra hand planktonätande fisk som är svår att hålla pga. sitt matbeteende, Anthias, Chromis mfl. Ja, ni vet vilka... Sen är det ju mums även för de där som slukar pellets och torrfoder.

Zoo-plankton har jag kört länge och känner mig säker på att det kraftigt gynnar alla koraller och filtrerare. Denna odling är i en separat reaktor och fungerar fint med cirka 20% skörd per dag.

Artemia och tiggerpods är riktade till koraller som tar lite större munsbitar LPS som Euphyllia, blåskoraller, hjärnor etc men också till fisk även om Chromis och fröknar äter zoo-plankton när de kommer åt.

Artemia har jag kortare erfarenhet av i det här sammanhanget men jag kan konstera att jag inte förlorar Anthias och Chromis som jag förut haft problem med. Mina Chromis uppför sig också som ett stim med en dominant hanne och gemensamma sovplatser bland acropororna. Genom åren har jag tidigare mest sett att de succesivt försvinner och fungerar solitärt som övriga fiskar. Det samma gäller mina Anthias.

Jag har ännu inte lyckats med att skapa egen egenunderhållande reaktor utan måste kläcka nya ägg för att underhålla denna. Förmodligen skördar jag för hårt.

Tiggerpods har jag provat under en period och jag är inte nöjd med densiteten jag får när jag odlar dem. Jag har förmodligen något fel i min miljö som gör att de har en långsam förökningstakt. Tiggerpodsen är ju inte frisimmande på samma sätt som artemian och jag tror därför inte att min automatik skördar dessa för hårt. Jag tror snarare att jag missar någon viktig livsbetingelse. Möjligen passar dessa bättre i en DSB-miljö. Jag ska göra några förändringar innan jag ger upp tiggerpods.

Jag odlar Artemia och tiggerpods tillsammans och det kan vara ett problem. Vidare vill tiggerpods ha ett lugnt vatten med kvalitet. Funderar på om inte någon macroalg skulle kunna vara bra, men det skulle i så fall vara en som klarar sig på dagsljus, växer sakta och inte riskerar att "go sexual" som de säger i väster.

Som Jaken skriver; All levande föda är var den äter om den inte skördas direkt och man kan dra nytta av den näring den fått med sig från föräldern. Allmänt känt när det gäller Artemia där fisk-odlarna oftast intresserar sig för naupuliin.

Nåväl, det är mina ostrukturerade erfarenheter så här långt. Hoppas de kan vara till någon nytta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för svaren, jade blir bara att försöka lägga vantarna på lite phyto/zoo och odla de vid sidan om.

Intresant problem du tog upp (Jaken)med belastningen och hurvida den kommer att vara hög nog, i förhållande till vattenvolymen så är det mycket DSB.

Jag får nog mata ordentligt och försöka hitta på nåt sätt att belasta burken vid behov...

Kul dock att någon redan har en fungerande system som liknar de jag tänkt mig.

Det känns dock lite komiskt med tanken på mitt lilla kar, jag kommer snart att ha en foderodling som inte är så långt ifrån när det gäller volym.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
  • 2 månader senare...

Tänkte uppdatera lite om hur det har gått med min mysis-farm.

Kannibalism är helt klart ett stort problem, sen tog det ett tag innan jag fick ordning på matningen och under den tiden fick jag inte direkt nån tillväxt i gruppen.

Jag provade matning med bland annat phytoplan som funkade nog mest för dom små, men gav ingen tillökning i gruppen.

Efter ett tag testade jag standard flingmat för sötvatten och fick för första gången fart på förökningen.

Mitt nu största problem är revir och skydd, dom verkar nästan inte klara sig utan nån form av sten/kant att bo under.

Det finns inget som äter dom i burken men dom vägrar ändå att röra sig på öpna ytor. Så snart jag får tag på lite små Ls bitar så lär det ordna sig.

Jag provade en metod för at samla upp mysis för matning som verkade lovande.

Keramikmakaroner på ett snöre som ett halsband som läggs ner i en hög, mysisen samlas i högen vartefter man lyfter försiktigt högen in i en håv medans nätet fortfarande är i vattnet tar man ena ändan av "halsbandet" och lyfter sakta så mysisen släpper och blir kvar i håven.

Jag matar rätt hårt för att hålla kannibalismen nere men vattenvärdena ser fortfarande bra ut, tror jag får tacka min DSB för de fenoment.

Annars så är burken full med Cyano, vilket blir nästa problem att få bukt på.

Jag har inte kommit så långt att det kan kallas praktiskt att odla mysis på dehär viset men jag jobbar på de.

Tack för all hjälp jag fick av er grabbar...

Mvh NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har "skördat" en gång i veckan mest pga att det inte är en så stor population.

Den ökar vartefter att man skaffar skydd åt dom små liven så jag lär kunna få mer fart på de hela.

Jag håller på att rengöra burken nu men jag kan nog lägga in en bild lite senare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...