Gå till innehåll

Varför ??????


norsken

Rekommenderade inlägg

För min egen del vill jag bidra me mer enn jag gjör men jag är innte ärfaren nog att skriva inn fakta, me anndra ord är jag för osäker och det är nog många me mig som tycker så tror jag. Det är ju enorm kvalite på det som skrivs här i olika tråder OK vissa är kansje innte helt oppdaterade men det brukar folk påpeka vilket är bra. Den dag jag börjar kjänna att jag kan bidra me något kommer jag att gjöra det. Det låvar.

Det är sunt att inte påstå saker som man inte har tillräklig vetskap om. Men vill man bidra med något kan man i alla fall göra inlägg i produktguiden och lägga upp ren fakta från sin produkt. Det brukar följa med ett fakta blad vid köpet.

Jan du är tillräklig kunnig för att göra inlägg och artiklar. Var inte så blyg. Ett förslag är att du tar och skriver om någon av dina fiskar eller koraller.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vissa verkar tydligen tro att det är pengar som får denna sida att utvecklas.

Jag tycker istället vi ska tänka tillsammans på hur vi kan bidra till sidan med vårat engagemang.

Varför är det tex så få som lägger in produkter i produktguiden?

Varför skriver så få personer artiklar?

Att bidra med pengar tryggar inte på något sätt Saltvattensguidens framtid och utveckling.

Om ni inte har märkt det så har flera av våra duktigaste akvarister slutat skriva här, vet ni varför? Jo därför att de anser att forumet inte ger något längre. Kan vi lösa det problemet med mer pengar? Nej, antagligen inte.

Så istället för detta ständigt återkommande ämne om att bidra ekonomiskt eller inte så kan väll alla se till att bidra mer med sitt engagemang. Vem som bidrar eller inte tycker inte jag avgörs av vem som har betalat 150:- eller inte utan se tex på Scooby Doo som gjorde en hel Saltvattenskemi för dummies där kan vi snacka om att bidra.

Kanske göra något av följande:

  • Skriv en artikel om din favoritbutik.
  • Lägg in alla produkter du har i produktguiden.
  • Läs in dig på något speciellt ämne och försök lära oss andra här.
  • Skriv artiklar om en speciell fiskart, korall, DIY, kemi, akvarieflytt, sump mm
  • Försök hjälpa alla vilsna nybörjare genom att bjuda in dom på ett hembesök.
  • Var på alla hemliga duktiga personer som smyger runt i skuggorna här att de ska börja bidra med lite inlägg, det finns massor av sådana personer här.
  • Leta upp någon utlänsk artikel du tycker är intressant och fråga om tillstånd att få översätta den till svenska.

Forumet är tyvärr i en riktig kvalitetsformsvacka och det är dags att alla börjar hjälpa till för att vi ska ta oss ur den.

Sluta tjata på icke betalande medlemmar, tjata istället på din lokala snålbutik att de ska börja betala för en annons +moms här på guiden om du verkligen tror att mer pengar hjälper.

Jag håller med Jakob till 100%

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror inte att mer pengar kommer göra ett dyft bättre saltvattensguiden. Tyvärr.

Räcker inte annonserna för att bidra till linan och kostnaden för att driva forumet rent tekniskt så måste något verkligen vara snett.

Nu vet jag inte hur mkt saltvattensguiden drar in, men ett forum som redan är köpt och ett webbhotell som klarar PHP och en MySQL-databas med trafik kostar inte mycket.

Finns det någon redovisning för saltvattensguiden för vad som pengarna används för t.ex? Alla bidrag som kommer in, vad investeras dem i ?

Jag bidrar till saltvattensguiden och hobbyn på mina sätt.

Dock inte med ett ekonomiskt bidrag och detta är bland annat beroende för att jag inte vet vad mina pengar går till ens om jag nu skulle bidra till det.

Mvh Fredrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag blir bara less att bli påhoppad och kallad både det ena och det andra här på forumet för en sak som denna.

Det är valfritt att bidra och då gör jag det till mitt val. Men jag vill INTE bli påhoppad och kritiserad för mitt fria val.

Bah! Nu är jag less. Ska sitta och designa på mitt projekt istället.

Detta sporrar mig mer inför att bygga vidare..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tråkigt att detta skall komma upp igen å igen

Se tidigare tråd

Budgetredovisning

Alla ger vi olika bidrag. Bra text, Artiklar, länkar etc etc

Kan säga att pengarna ligger på banken där de ligger och används för att förbättra forumet på nått sätt.

Kommer inom kort att lägga upp en ny länk funktion som jag köpt in för er.

Så oavsett vad vi bidrar med så görs det för sidan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu börjar det hela att spåra ut. Jag välljer att betala och jag har innte kräft att någon annan ska gjöra det jag frågade bara varför ni innte gjör det och det har jag fått mer enn ett svar på. Fredrik jag har innte håppat på dig personlig och inngen annan heller för den sakens skull, jag stellde en fråga som ble till 1000 hönns. Håppas att detta innte forstör forumet jag tycker att vi ska fortsätta som vanligt men det ska ni ha jäkligt klart för er jag står för va jag gjör det håppas jag ressten här gjör me. Men det värkar innte bettre enn att dom som välljer att stöda SG med en liten struntsumma blir utbuad. Jag vill att Wrang stänger denna tråd så fort han låser detta så slipper det bli mer otrvligheter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu börjar det hela att spåra ut. Jag välljer att betala och jag har innte kräft att någon annan ska gjöra det jag frågade bara varför ni innte gjör det och det har jag fått mer enn ett svar på. Fredrik jag har innte håppat på dig personlig och inngen annan heller för den sakens skull, jag stellde en fråga som ble till 1000 hönns. Håppas att detta innte forstör forumet jag tycker att vi ska fortsätta som vanligt men det ska ni ha jäkligt klart för er jag står för va jag gjör det håppas jag ressten här gjör me. Men det värkar innte bettre enn att dom som välljer att stöda SG med en liten struntsumma blir utbuad. Jag vill att Wrang stänger denna tråd så fort han låser detta så slipper det bli mer otrvligheter.

Det är ingen som buar ut dom som bidrar med pengar till sg, det är väl snarare du som buar ut dom som inte gör det?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tråkigt att detta skall komma upp igen å igen

Se tidigare tråd

Budgetredovisning

Alla ger vi olika bidrag. Bra text, Artiklar, länkar etc etc

Kan säga att pengarna ligger på banken där de ligger och används för att förbättra forumet på nått sätt.

Kommer inom kort att lägga upp en ny länk funktion som jag köpt in för er.

Så oavsett vad vi bidrar med så görs det för sidan.

Har inte sett den tråden tidigare :)

Tackar för länken. Där fick jag svar på de frågor jag sökte..

Och nu har jag bidragit med lika många svar här på forumet som jag har antalet liter i akvariet ;)

Mvh Fredrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad jag förstår så är det frivilligt att betala in avgiften eller ej, så varför allt väsen?

Den som vill och kan gör det, de som inte kan och inte vill, gör inte det.

Min personliga åsikt är att om man regelbundet och under en längre tid använder sig av forumet som en källa för kunskap bör av moraliska skäl betala den struntsumma som alla väsnas om. Detta för att uppmuntra och stödja de som skapat och underhåller detta forum.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det jag tyckt är en bra detalj med det här forumet, är att just 'frivilligt' bidrag respekteras. En del andra forum behandlas som en andra klassens medlem för att man inte är betalande medlem. 150 spänn är kanske ingen stor peng, men det är lite drygt en 20-25% av mitt matkonto för varje månad. Den dagen det rullar in så mycket pengar, att jag vid slutet på månaden har handlat de saker jag känt att jag behövt under månaden, och fortfarande har ett par tior över, är det aktuellt, och då menar jag inte "oj, en sån ser cool ut, den behöver jag nog" utan saker man har ett faktiskt behov av.

Jag ska åka till GbG för att traska med Lasse och ett gäng till på Universeum i slutet på månaden. Visst kunde jag stanna hemma och frivilligt bidra lite istället, men någon stans hoppas jag på att lära mig någonting nyttigt, och få, om inte en upplevelse jag minns resten av livet, så i alla fall resten av året.

Förhoppningsvis lyckas jag skramla ihop pengar till någonting annat skoj i sommar med. Om möjligt ska jag därefter bidra här. Den dagen jag har kommit så långt att jag har hamnat i uppstarts fasen av min saltvattensbalja, är ett, eller flera bidrag redan gjorda, men det är just det. Frivilligt. Trådar som den här, lär inte ändra på det. Trots det föredrar jag att inte se mig som en sämre person för det.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

usch vilken tråkig tråd,när jag hittade den här sidan blev jag väldigt glad för att den var gratis, en av anledningarna tiil att ja registrerade mig här. som nybörgare i den här hobbyn är man väldit osäker , och det gäller speciellt när man läser i forumet med alla kompitenta personer, så om man läser i denna tråden kan man bli väldigt fundersam och avskräckt när man läser att man verkligen borde betala och att man borrde ha en ursäkt för att inte betala. detta leder til att många undviker denna sida pga av detta vilket är väldigt synd. för dom flesta vill väl att så många som möjligt får syn på den här hobbyn och det inte bara är "höjdarna" som håller på me den. skulle bli en ganska stel hobby enligt mig...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag håller med dig Andreas. När jag hittade forumet skulle inte jag heller betalat. Men när jag så småningom insåg vad jag lärt mig genom forumet var jag glad över att kunna bidra. Om du kollar vad vi moderatorer och Admin skrivit i tråden ser du att ingen skall ha dåligt samvete för pengar. I dag söker vi artiklar mer än pengar. Läget kan ju förstås ändras men i dag ser det ut så.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jaha, då kan man börja fatta hur en mantis känner sig....suck....

En predatorisk fripassagerare med 0 i samvete.

Tråkigt att denna diskussion och/eller konfliktönskan kommer upp igen.

Kan säga så mycket.........utan SVG hade det banne mig inte stått ett saltvattenskar hos mig sedan några månader tillbaka.

Att man kan ta till vara den samlade kunskapen i detta forum är en förutsättning för att hobbyn ska kunna utvecklas.

Inte sjutton ska man betala för att starta ett eventuellt intresse.

Men visst, är det 150 spänn som krävs för att man ska känna sig som en kejsare....so be it!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Håller med om att ingen borde få dåligt samvete för detta. Jag har själv inte betalt på ett par år,mest för att jag inte tycker sidan ger mig lika mkt längre och för att jag redan gett ett bidrag en gång... det är väl en värderingsfråga, man ger gärna pengar till något som man tycker är är värt pengarna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jaha, då kan man börja fatta hur en mantis känner sig....suck....

En predatorisk fripassagerare med 0 i samvete.

Tråkigt att denna diskussion och/eller konfliktönskan kommer upp igen.

Kan säga så mycket.........utan SVG hade det banne mig inte stått ett saltvattenskar hos mig sedan några månader tillbaka.

Att man kan ta till vara den samlade kunskapen i detta forum är en förutsättning för att hobbyn ska kunna utvecklas.

Inte sjutton ska man betala för att starta ett eventuellt intresse.

Men visst, är det 150 spänn som krävs för att man ska känna sig som en kejsare....so be it!

Dåligt samvete är som sagt inte något någon ska ha. Vad det gäller diskusionen här om pengar och bidrag är något som kommer upp lite nu och då. Vi i moderator delen vill inte kväva denna debatt vilket gör att vi inte tänker stänga denna tråden även om grundaren önskar så.

Det kommer fram massor av olika delar man kan stötta SVG utöver pengar. Bidra med det du känner och vill!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har lättat mitt samvete. Bidrag på väg.

Kan känna att det är värt det med tanke på hur mycket jag använt guiden.

'Passar på att tacka för det.

Draedon: låt det va "högt i tak". Bra att moderatorerna inte stänger just pga av att det är "obehaglig" diskussion.

Så, nu struntar jag i det här och förkovrar mig vidare lite mer färgglad:-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...