Gå till innehåll

Osmos, vilka rekommenderas?


Malta

Rekommenderade inlägg

blir väl tryck om man har inbyggd med osmosen. tänkte på när man har seperat silikat filter (typ hemmagjort), kommer ju droppa/rinna igenom i den takt som osmosen ger. Frågan är om det funkar bra utan att det är tryck, dvs blir silikat = 0 på det sättet med?

De filter som man kan köpa seperat, ser ut bara vara en behållare med in/ut rör, ska den kopplas till pump med kran, eller bara rinna igenom?

Ngn som provat utan tryck med bra resultat?

~Henrik

Tror att de skriver att för att få ut den mängd de skriver så skall det vara 3,5-4Bars vattentryck har

På mitt har jag ingen extra kran utan bara den jag sätter på allt för

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 67
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Det är inget tryck på silikatfiltret som är inbyggt i osmosen heller. Detta filter sitter sist.

Så den biten behöver du inte bekymra dig om.

Jag själv har jag ett externt silikatfilter, som inte sitter ihop med osmosen, detta kopplar jag bara på slangen som vattnet kommer ut ifrån osmosen och lägger denna sedan i hinken.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tack jaken. då vet jag hur jag ska bygga mitt eget.

~Henrik

Det är inget tryck på silikatfiltret som är inbyggt i osmosen heller. Detta filter sitter sist.

Så den biten behöver du inte bekymra dig om.

Jag själv har jag ett externt silikatfilter, som inte sitter ihop med osmosen, detta kopplar jag bara på slangen som vattnet kommer ut ifrån osmosen och lägger denna sedan i hinken.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Av andras erfarenheter med ca 5000l vatten på längre tid än 1 år med samma media låter helt ok.

Men är vattenkvaliteten så mkt sämre i Sth gällande silikathalten efter osmos än söderut så mediat behöver bytas 2-4ggr år?

Rekommenderas era kunder att köpa ny AquaticNature osmos med silikatfilter upp till en gång i kvartalet...? (eller seperat silikatfilter om det finns som utbyt till den osmos modellen, eller den går att fylla på själv?)

Menar bara att det känns onödigt byta oftare än nödvändigt. Bäst är givetvis att mäta när det är dax, men blev nyfiken på hur mkt det skiljer i landet gällande silkatnivåerna.

~Henrik

Livslängden för silicatremovern påverkas naturligtvis av kvalitén på kranvattnet, bytes-frekvensen i "vår del" av Sverige verkar ligga på 2-4ggr /år
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

åldras silikat mediat med tiden efter det utsatts för vatten eller det har enbart med att göra hur mkt det mättats med silikat?

även om andra patroner skulle rymma hälften av mediavolyment (5000/2=2500) så är ca 2500l vatten ganska mkt för de flesta innan man behöver byta mediat.

~Henrik

Jag har ett tiotums patronfilter som rymmer ungefär 400 gram filtermassa och jag fyller på ungefär åtta liter osmosvatten om dagen. Jag skulle tro att de vanliga silikatfiltren rymmer mindre än hälften.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ok, tackar för svaret.

~Henrik

Jag uttryckte mig nog lite oklart, bytesfrekvensen avsåg mediat i silikat/nitrat/fosfatfiltret på antarctica osmosen.

Denna rymmer cirka 1-1½ dl - 1L filtermedia kostar hos oss 130:-(http://www.tritonakvarium.se/product.asp?product=29⊂=0&page=2

och räcker alltså till 5-6 byten.

Mvh Leffe-tritonakvarium

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

T.e.x Så här ser en osmos med silikatfilter ut, den har 4 rör.

Kolfilter + Partikelfilter + Membranet + Silikatfilter (den genomskiinliga)

Någon som forskat i vad som möjligtvis kan vara rätt eller fel?

Aquatic Nature kör med sina billigare filter Aqua Standard S/SP med 2st (ibland) gula förfilterbehållare som båda innehåller aktivt kol. I deras Antarctica är det precis som du beskriver ovan, dvs avsaknad av kolfilter #2 och istället sedimentfilter, i den ordning du beskriver.

Nu till frågan: Aqua Medic har partikelfiltret före kolfiltret, vilket i min värld verkar mer logiskt; filtrera bort sedimentpartiklar innan det når kolfiltret.

Aquatic Nature väljer att sätta sedimentfiltret efter kolfiltret, eller helt utesluta detta på deras prisbilligare modell utan silikatfilter.

Är det bara jag som gjort denna observation och framförallt - spelar det någon roll?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är nog mest nyfiken på mängden av silkatabsorberare till min 90L/dag osmos. Nån som har ett sånt filter som kan kolla hur länge det beräknas räcka i jämförelse med de andra filtrena på osmosen och hur mkt det är av mediat i så fall?

Det sitter c:a 1dl i behållaren på AN Antarctica 120L/h.

...vilket i sig spelar mindre roll då det är ett absorberande substrat. Ju större mängd, ju mer kan det absorbera. Har du mycket kisel i ledningsvattnet, behöver du större mängd eller byta oftare. Man ser det enkelt om man har en genomskinlig behållare på att färgen mörknar till nästan svart.

Har du utloppet från r.o. filtret med slang ner till en hink, låt utvattnet rinna genom ett kaffefilter med silikatbindaren ner i hinken.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När vi ändå pratat om silikat så var det akvarister runt Örebro som hade jätteproblem med höga silikatvärden i sitt ledningsvatten om jag inte mins fel.

Hur mycket det är här i Sundbyberg/Stockholm har jag ingen aning om.

Vore kul om någon Örebroare kunde bekräfta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Rekommenderas era kunder att köpa ny AquaticNature osmos med silikatfilter upp till en gång i kvartalet...? (eller seperat silikatfilter om det finns som utbyt till den osmos modellen, eller den går att fylla på själv?)

Menar bara att det känns onödigt byta oftare än nödvändigt. Bäst är givetvis att mäta när det är dax, men blev nyfiken på hur mkt det skiljer i landet gällande silkatnivåerna.

Jag talar här av egen erfarenhet;

För oss var ~4000L (6 mån) tillräckligt för att mätta vårt silikatfilter och mediat blev bäcksvart. Det var indikator #1.

Vi fick/har lite problem med kiselalger på gruset och rutorna. Det var indikator #2.

Mycket enkelt byte på AN Antarctica; skruva upp plastcylindern, släng ut mediat, in med 1/10 av i det här fallet Ultra MB20, dvs 1dl. Kör på som förut.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag talar här av egen erfarenhet;

För oss var ~4000L (6 mån) tillräckligt för att mätta vårt silikatfilter och mediat blev bäcksvart.

Så det är alltså så som jag hört. Mediat svartnar när det börjar bli mättat.

Vad bra då fick man det bekräftat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När vi ändå pratat om silikat så var det akvarister runt Örebro som hade jätteproblem med höga silikatvärden i sitt ledningsvatten om jag inte mins fel.

Hur mycket det är här i Sundbyberg/Stockholm har jag ingen aning om.

Vore kul om någon Örebroare kunde bekräfta.

Jodå, här är det HÖGA mängder silikat i vattnet. Personligen anser jag det lilla efterfiltret som kommer med Antarctican är att betäckna som leksak... Mitt räckte en månad! Köp ett större efterfilter typ "AquaticNature Aquapur 2 stages" i stället!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns olika modeller av filter. Vissa tillverkare har 10um förfilter och kol/finfilter 1um efter.

Andra tillverkare har grovt kolfilter först och 1 um sedimentfilter efter.

Så det kan bli problem om man sätter ihop grovt kolfilter med 10 um förfilter. Osmosen slaggar igen fortare då.

Teoretiskt tycker jag det bör vara litet bättre med förfilter först för att kloret i vattenledningsvattnet motverkar bakterietillväxt i det.

Har man inte klorerat vattenledningsvatten spelar det nog ingen roll.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur ser man enklast att membranet börjar vara kasst? Är 2:1-förhållande (slask vs rent) fel eller borde det vara ännu större "slaskmängd"?

Jag vet att detta var nämnt vid något tidigare tillfälle, men har svårt att hitta åt det...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...