Gå till innehåll

Rekommenderade inlägg

Postat

Jag tänkte försöka mig på ett riktigt billigt projekt till att bygga automatisk vattenpåfyllning då jag ska på resa och inte har någon som kan springa och fylla på vatten var dag...

Om det kommer över 300kr så köper jag hellre en JBJ auto top off från ebay men kan jag hålla mig under det och få den hyffsat driftsäker så nöjar jag mig med den tills vidare när jag är hemmifrån. Jag har kikat lite här på forumet men får liksom inte till det i huvet...

jag har en tanke att helt enkelt koppla denna: http://www.kjell.com/sortiment/el/elektronik/elektromekanik/strombrytare/nivabrytare/nivastrombrytare-p36037 direkt på kablaget från denna http://biltema.se/sv/Bat/Pump/Vattenpump/Pentrypump-12-V-25983/ . Någon som har lågra åsikter sådär rakt av? Jag har en gammal datorladdare som transofmerar strömmen till 12v 2A vilket borde räcka till att driva denna lilla pump på 1,2A med strömbrytaren emellan? Om det nu fungerar så som jag tänk mig behöver jag endast lägga 150 spänn då jag redan har allt annat material som kablar osv...

Tacksam för lite bollning av idéer och lite funderingar från mer kunniga personer än mig:ler:

Postat

Nivå givarna tål inte 2A du behöver ett relä. Sen skulle jag inte rekommendara det, pumpen går till och från hela tiden pga vågor. Jag byggde ett med samma kompnenter som du tittat på + relä. Fungerade en månad. du behöver någon mer elektronik så du kan ha en min och en max givare. Min rekommendation köp en det blir billigast.

Postat

Jag hade nog även använt mig av antingen en flottör till eller en timer för att säkerställa att givaren inte hänger sig och tömmer ut hela behållaren i akvariet.

Postat

Ja jag ska nog koppla en till brytare på det hela för att få en max och min nivå. Men hur kopplar jag relät i denna krets?

Postat

Vågorna borde man kunna motverka genom att placera brytaren i ett rör med hål i botten eller nät också för att hindra div djur från att fucka upp det på någe vis eller är jag ute och cyklar?

Postat

Fundering endast som har snurrat i mitt huvud ett bra tag. Går det inte att ha två kablar ned i vattnet som drar ett relä så att pumpen inte går. När vatten nivå är låg så är det ingen kontakt för kablarna så att relä släpper och pumpen går? Vet att metall är i vattnet iofs men principen mera.

//Jonas

Postat

Jesper det var det jag menar med att du behöver ett växel relä som slår om, när det gäller vågor så hade jag mina givare i sumpen med vatten rörelse var nog för att störa, i ett rör skulle nog funger, men vad händer när du får in sniglar

Postat

Har mu byggt min första prototyp med följande:

1 st datorladdare spec som åvan, gratis från låda hemma

1 st nivåströmbrytare alá Kjell som är specad för max: 100v/1A (vilket i mitt huvud borde funka för 12v/2A om jag inte är helt ute och cyklar!?! prototypen fungerar i allafall tillsvidare) 50 kr

1 st biltema "dränkbar pentrypump" 12v/2A, 80 kr

Nu tänkte jag utöka med en nivåströmbrytare till som bryter över den första om den första "hänger" sig i slutet läge och fortsätter att fylla... Ser ut såhär med ny skiss då:

post-8114-14468932227652_thumb.jpg

Det som är kvar att göra är att fixa typ pvc rör att fästa givaren i och sätta nät i öppningen nertill ev nylonstrumpa eller något annat finmaskigt lämpligt material...

Postat

Lycka till, har du tur så är det bra marginal på brytarna, det som bränner bytaren är effekt utveclingen r*i där r är motståndet i givaren och i är strömen (2A) dvs spänningen har mindre betydelse. Ett tips är ha lite vatten i behållare, när brytare bränns kommer allt vattnet att åka i akvariet

stean

Postat

Sätt dit ett relä annars bränner nivåbrytarna.

Biltemapumpen håller 1,8 ohm vid stillastående vilket ger en strömstöt på ungefär 6,7 A några millisekunder vid tillslag innan spänningen från nätagget sjunker.

Andra grossister som säljer samma givare specar den till 0,5 ampere så jag tror inte det är någon större säkerhetsmarginal.

Postat
Lycka till, har du tur så är det bra marginal på brytarna, det som bränner bytaren är effekt utveclingen r*i där r är motståndet i givaren och i är strömen (2A) dvs spänningen har mindre betydelse. Ett tips är ha lite vatten i behållare, när brytare bränns kommer allt vattnet att åka i akvariet

stean

alltså om jag inte är helt ute o cyklar så är spänningen och motståndet konstant dvs I=U/R, Märk strömmen på givaren är den max ström du kan ha i kretsen, dvs den belastning som givaren reglerar, inte den ström som din strömkälla kan trycka ut.

och eftersom du inte använder 100v utan 12v så borde du kunna ta ut mer ström för att komma upp i samma effekt utveckling.

men för att göra den lite mer drift säker skulle jag göra att givaren drar ett relä/kontaktor, som sedan styr pumpen ett relä kostar inte många kronor och kan vara värt för att vara säker på att inte överbelastar kretsen.

post-4792-14468932233307_thumb.png

där är en snabb skiss på hur du kan koppla men de vore rätt bra som tidigare nämnts att ha en timer eller två givare så inte pumpen startar o stoppar hela tiden.

och en ytligare nivå givare kan man bara lägga i serie med den första. eller bara använda en vanlig vägguttags timer funkar fint.

som många har sagt finns det rätt mkt billiga varianter på internet att köpa men ibland är det alltid roligt att bygga själv

Lycka till

Postat

Japp, ett relä är ett måste, det är bara en tidsfråga innan nivåbrytaren svetsar ihop sig mellan kontaktblecken och pumpen går tills allt vatten är slut och till slut överhettas om man inte är hemma.. Gjorde ett kort test med nivåbrytarna från kjell och tunzes osmolatorpump direkt på nivåbrytaren, svetsade samman sig på under 10 st tillslag...

Postat
Japp, ett relä är ett måste, det är bara en tidsfråga innan nivåbrytaren svetsar ihop sig mellan kontaktblecken och pumpen går tills allt vatten är slut och till slut överhettas om man inte är hemma.. Gjorde ett kort test med nivåbrytarna från kjell och tunzes osmolatorpump direkt på nivåbrytaren, svetsade samman sig på under 10 st tillslag...

+1

Lita inte på att det verkar fungera!!

Efter ett antal frånslag, kommer kontakten vara sluten för alltid.

När jag testade detta tog det bara 4-5 gånger.

Det bästa är att använda en lågspänningskrets på 12V och låta den strömmen dra genom kontakterna till spolen på ett 12V relä.

Reläet får sedan slå till strömmen till pumpen.

Även i ett sådant fall kan man få lite för mycket ström genom kontakterna. De flesta reläer drar 400-500 mA.

Dubblerade kontakter (parallellkopplade) är vad jag använder nu. Går en sönder bryter den andra i stället.

/Håkan

Postat

Tack för alla svar men jag får inte ihop det i huvet förmodligen är jag riktigt trög...

Vad gör relät för skilnad i min krets om jag kopplar ett relä emellan brytaren och pumpen? Samma V och A far väl igenom kretsen i allafall? hur ska jag koppla för att få lägre ca 1A över brytaren och sen 2A över pumpen? Det var ett tag sen man läste fysik...

Någon som har förslag på ett bra relä till det här?

Postat

eftersom du kopplar "styr kretsen" och "pump kretsen" parallellt så kommer strömmen fördela sig jämnt emot Resistansen i vardera krets, i styr kretsen har du strömmen som drar reläet Håkan nämnde ovan att de är ca 400-500mA.

i pump kretsen har du pumpens belastning dvs 2A (Stig nämner även startströmmen som är uppemot 7A)

Den totala strömmen kommer vara den samma men den stora strömmen som driver pumpen kommer inte gå igenom nivå givaren som har en max belastning på 1A.

Postat

Alltså StefanL säger att det är effektutvecklingen som bränner brytaren väldigt enkel formel, P=IxU

Max brytaren 100 V/1 A: P=1x100

P=100W

Om jag då belastar brytaren med följande 12 V/2 A borde ge en effektutveckling på: P=12x2

P=24W

Ganska väsentlig skillnad i effekt men sen om det är så att det är effekten som bränner brytaren eller inte vet jag inte jag tycker att det borde vara så... Jag kanske borde mejla min gamla fysiklärare om ingen här har ett pedagogiskt svar som även gör att de trögaste på forumet också förstår haha

Jag bollar bara tankar kring detta då det verkar råda delade meningar vad som gör vad i sammanhanget

Postat

Tycker iof inte att det råder så mkt delade meningar. Nästan alla säger att du bör ha ett relä.

Det är tom folk som har personliga erfarenheter av att det inte håller längre än 10 till o från slag.

Postat

De flesta flytswitchar består egentligen av ett tungelement inkapslat i glas inkapslat i en plasttub.

Ett tungelement består av två platta metallbitar som befinner sig mindre än en millimeter från varandra.

När en magnet (från flottören) närmar sig metallplattorna dras de ihop och det blir kontakt. När magneten försvinner öppnas de igen till ett gap på under en millimeter.

Om man nu kommer ihåg något från fysiklektionerna så var det kanske den ljusbåge man kunde skapa genom att hålla två ledningar nära varandra och dra på strömmen.

Det är vad som händer.

När 2-5 A ska färdas genom gapet mellan metallplattorna skapas en ljusbåge som svetsar ihop bitarna, eftersom de är så nära varandra och de är ju inte gjorda i något väldigt kraftfullt material.

Kunde man garantera att bara 400-500mA färdas genom kontakten kan det aldrig uppstå någon ljusbåge.

Resistansen i spolen på reläet är i storleksordningen 50 - 100 ohm och då blir strömmen begränsad till 240 - 120 mA.

Hoppas det förklarar saken.

/Håkan

Postat

För att ytterligare förtydliga så är inte effekten (P) inblandad.

Kontakter har ingen effekt i sig. ;-)

Det är strömstyrkan som är problemet.

Man kan faktiskt få samma problem med reläer när de ska slå av/på växelströmmar till motorer (pumpar).

Ett relä med kontakterna nära varandra kan få problem när motorerna ska slås av/på och strömmen går upp mot 3-4 Ampere.

/Håkan

Postat

En elmotor fungerar inte som ett motstånd. Om du testar Biltemapumpen med en ohmmeter får du ungefär 1,8 ohm resistans. Kanske några tiondelar till med vissa ohmmeter på grund av resistansen i testsladdarna. Provar du hur mycket ström den drar vid 12 v utan vatten får du ungefär 0,3 A efter några sekunder för att pumpen roterar lätt utan vatten. Med vatten har jag inte mätt strömmen.

Postat

Jag ska nu fippla dit ett relä det var tanken från början då jag även köpte ett relä tsm med nivåbrytaren men det här med relä ligger upenbarligen långt utanför min kunskapsbas. Hur ska jag koppla den i min krets som ser ut som skiss nummer två just nu? fungerar detta relä?: http://www.kjell.com/sortiment/el/el-produkter/svagstrom/relaer/dil-rela-no-p36111

Jag förmodar nej eftersom det står att den byter max 0,5 A.

Postat

jag la upp en bild på ett schema du kan koppla efter, angående reläet har du svarat på det själv,

mitt hetaste tips är att åk till elfa finns i kungenskurva eller solna i stockholm kanske flerställen,

berätta för dom vad du ska göra med reläet så hjälper dom säkert till,

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...