Gå till innehåll

"turbojäst" i akvariet


Iksero

Rekommenderade inlägg

-Jo, efter 4veckors "dötidsdrift" fick 2st clowner och en räcka flytta in (endast 40l) med 7kg LS.

Efter c:a 4dgr såg jag en död räka, men vid närmare titt så var det bara skalet, den har alltså ömsat?

Skulle plocka bort skalet, men glömdesmiley5.gif.Nu c:a 36h senare är det helt borta, därav rubrik.Bryts ett skal ned så fort i ett så litet akvarium?.

Kollade faktiskt under stenar ochså,skalet ärputs väck. Och vid lyft på 1st sten såg jag åtminsånde över 10maskar typ tusingfotingar(10 -20mm långa) & nu mitt i natten med ficklampa otroligt vad som finns och kryper på dessa stenar smiley1.gif

btw detta är mitt "träningsakvarium" går det bra så åker Maliwisarna ut. Lite grönare & brunare börjar nog stenarna bli, hrm, får se vad som blir av detta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är du säker på att räkan lever? smiley5.gif.

Annars är det väl troligt att ett gäng fireworms har kalasat på din döda räka... Om det fanns något "gott" kvar är det inte omöjligt att dom dragit in resterna långt under stenen...

Lite grönt och bruntkan det bli menhar du någon skummare och vad har du för ljus?Framföralllt är jag väl en av dom få? som inte tycker att det är försvarbart att ha ett så litet saltkar. Det är inte motiverat ens ekonomiskt eftersom ett kar runt 250L inte blir speciellt dyrare. Den mesta utrustningen är anpassad för minimum 250L. Om du vill ge salt en ärlig chans tycker jag att du ska köpa ett större akvarium och få mer glädje av din hobby! smiley1.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Håller med Johnny till viss del. Visst kan man ha ett mindre kar. Men det är svårare att hålla ett på 40L än ett på 250L. Du har juså lite vatten attdet lätt blir överdoseringar etc... Din chans att lyckas med ett 250 är mkt större=mer nöje för dig!smiley2.gif.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

-Jorå, räkan lever och frodas.

-Och visst lätt med överdosering av allt, men jag är snål, mat endas varannan dag, och det är _lite_ de får.

Har ett 400l som jag vill konvertera, men vissa saker måste ske med omsorg, då man är fler i familjen. Lite taktik smiley37.gifhelt enkelt, då det kostar en del pengar, så får man gå varsamt fram med lite i taget.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...